lørdag, maj 18, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Self/Less (Blu-ray)

Anmeldelse: Self/Less (Blu-ray)

1

Ryan Reynolds har i gennem tiden lavet en bred palet af mange forskellige filmroller, hvor man har set ham i alt fra drengerøvsrelaterede ungdomskomedier til mere seriøse, klaustrofobiske thrillere. Mens han inden så længe drøner i gennem biograferne med sin længeventede film, Deadpool, så har jeg kigget nærmere på en overset lille actionfilm, Self/Less.

Filmen følger den berømte forretningsmand Damian (Ben Kingsley), som på trods af et ukueligt gåpåmod må erkende, at hans krop snart ikke kan mere. Han  har fået konstateret en dødelig sygdom og lægerne giver ham maksimalt et halvt år tilbage at leve. Besluttet på ikke at dø indvilliger han sig selv i et meget hemmeligt forsøgsprojekt, hvor man kan videreføre én persons hjerne og minder ind i en anden krop. Hvad der i første omgang virker som nøglen til udødeligheden, ender i et farligt spil med menneskeliv og samvittighed.

Ryan Reynolds er for en gangs skyld meget rolig og fattet i denne rolle, hvilket normalt ikke er hans stærke side – han er tit kendt for at fyre den ene dårlige joke afsted efter den anden, men i denne film formår han alligevel at give sin karakter et præg af overblik og stabilitet. Det giver et godt indskud til filmen, da den på den måde prøver nye kræfter med Reynolds’ evner og hans plads som filmens omdrejningspunkt passer ideelt ind i handlingens intensitet. Det er ikke en film med storslået skuespil, men fokuserer i stedet på en solid omgang action.

Filmens overordnede koncept er det største trækplaster, da handlingen fokuserer på en meget finurlig tanke om, hvordan verden ville se ud, hvis man i princippet aldrig kunne dø. Handlingen går i dybden med de psykologiske overvejelser omkring overføringen af tanker, nerver og minder til en anden krop og stiller nogle meget etiske spørgsmål om, hvor langt man ville gå for at snyde døden. Det giver den udadtil grænsende til B-filmslignende film en masse gåpåmod, skarp energi og ikke mindst et plottwist som får tingene til at køre på skinner.

Filmen gør brug af nogle solide effekter, som fokuserer på at fremhæve den belastning af sindet og nerverne, som hovedpersonen udsættes for. Den hektiske balancegang mellem to individer i samme krop giver frirum til nogle ret solide klippeteknikker, som booster underholdningsniveauet. På nogle punkter kører filmen lidt i langdrag og mellemspillet mellem ‘oprindelseshistorien’ og den endelige konklusion er lidt en tam affære, da man ikke fokuserer så meget på handling og substans, men i stedet giver sig i kast med nogle flotte, men dog overflødige scener.
Samlet set er Self/Less en interessant lille sci-fi-fortælling, som formår at skabe nogle solide plottwists og narrative genistreger. Den har nogle få skavanker i overflødige scener og få eksempler på langtrukkethed, men den underholder i sidste ende ret godt.

Release: 21-12-15 på Blu-ray.

Self/Less trailer