lørdag, maj 18, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Man from U.N.C.L.E. (Blu-ray)

Anmeldelse: The Man from U.N.C.L.E. (Blu-ray)

1

Guy Ritchie har i løbet af sin karriere lavet nogle ret originale og unikke film, som benytter utallige narrative såvel som filmiske virkemidler til at fortælle filmens historie på en anderledes og tempopræget måde. Mine to favoritter på hans filmiske CV er uden tvivl Lock, Stock & Two Smoking Barrels () og Snatch. (2000), som fortæller en række sammenflettende småhistorier om forbrydere i undergrundsmiljøet på den mest uforudsigelige og ikke mindst mindeværdige måde. Ritchie har i de senere været begravet i nyfortolkningen af Sherlock Holmes, men nu er han på banen med en ny film, The Man from U.N.C,L.E,, og den har jeg kigget lidt nærmere på.

Filmen følger den amerikanske spion Solo (Henry Cavill) som bekæmper russiske spioner og andre komplots mod de forenede stater. Under hans mission opdager han, at russerne og amerikanerne har en fælles fjende nemlig den russiske Illya (Armie Hammer). Pludselig må to hidtil modstridende parter arbejde sammen med et større onde.

Selve konceptet er baseret på et tv-program af samme navn tilbage fra 60’erne, og scenografien samt attituden i hele filmen vidner om en form for hyldest til datidens fremstilling af underholdning. Mændene er gentlemens, fjenden er Rusland og spion-mentaliteten er altid overlegen, bragende dygtig og ikke mindst en fremstilling af den perfekte rollemodel. Den kører dog i et meget sjovt tempo, som man har lidt svært ved at forholde sig til. Normalt er Ritchie sprængfyldt med energi, hurtige klipninger og lignende – men i denne film er der sat en dæmper på og filmen bliver i stedet en lidt mærkværdig sammensætning af datidens mentalitet og nutidens filmiske virkemidler.

Det skal dog siges, at filmen også indeholder klassiske Ritchie-øjeblikke, hvor humoren kombineret med en række nøje velkomponerede klipninger og scener giver et solidt indspark til filmens stemning. Hele filmen emmer af en form for drengerøv blandet med lidt mere sofistikation og det er ikke noget for enhver. Handlingen kan på mange måske virke en smule kedelig, og det er den også ved første øjekast. Men når man begynder at tænke over konceptet og selve udførslen, så begynder man at værdsætte karaktererne, universet og de ‘trygge rammer’, som filmen agerer under.

Visuelt er filmen ganske imponerende, og leverer en krystalklar billedside med fokus på detalje og dybde. Der sidder ikke et eneste hår forkert på vores patriotiske helt og hele opsætningen fungerer som en form for polering af universet, som man gjorde i gamle dage.

Hvis jeg skulle nævne nogle mangler, som er det klart og tydeligt, at man mangler nogle ikoniske særpræg fra instruktøren. Man kan på mange måder tydeligt se, at Guy Ritchie står bag, men der er ikke nok gåpåmod og slagkraft til at man med helt god samvittighed kan kategorisere den som en ‘Guy Ritchie’-film. Den rummer en masse fede elementer og nogle solide handlingstwists samt et solidt ensemble af velfungerende skuespillere – men den mangler lige en ekstra tand i min bog.
Samlet set er The Man from U.N.C.L.E en spændende lille film, som både giver solide underholdingskilder i det actionprægede spionunivers, men også halter lidt i forhold til originaliteten. Filmen underholder på sin egen måde og konceptet bliver i sig selv en lidt sjov og på mange måder original størrelse.

Release: 18-01-16 på Blu-ray.

The Man from U.N.C.L.E. trailer