ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Skatteplaneten (Blu-ray)

Anmeldelse: Skatteplaneten (Blu-ray)

TreasurePlanet_BD_3D_dk

Gennem tiden har Disney bevæget sig over i mere vovede, nytænkende veje i forhold til deres kreationer, og opfindsomheden havde en mindre storhedstid i starten af det nye årtusinde. Ofte baseres Disney-film på en allerede udgivet idé eller koncept, hvorefter konceptet bliver placeret i uvante omgivelser eller forvandles til noget nyt og unikt. Med et stadigt stigende forbrug af computereffekter er en film som Skatteplaneten et forsøgsstadie, hvor selskabet afprøver nogle kombinationsmetoder – og det kom der faktisk nogle ret så interessante produkter ud af.

Vi følger den unge Jim Hawkins (Joseph Gordon-Levitt), som lever et trivielt liv på planeten Monstressor. Han lever også et hektisk liv lige kanten af loven, og hans mor forsøger ihærdigt at få ham tilbage på rette køl. Den manglende faderskikkelse i hverdagen har fået Jim til at miste gejsten i livet, men da en gammel pirat falder død om på familiens kro, begynder der at ske ting og sager. Jim får fingrene i et ældgammelt kort, som eftersigende skulle vise vejen til en skat fra tusinde verdener. Sammen med en beskeden skare af søulke begiver Jim sig ud på de fjerneste galakser i håb om at kunne finde skatten før den frygtelige John Silver.

Denne film varsler om en tid, hvor teknologien har fået sit greb om filmverdenen, og selvom der er gjort meget brug af cgi-effekter, så spiller det hele sammen på en særdeles opfindsom måde. Da historien befinder sig i et alternativt univers med uanede former for teknologi, passer disse effekter perfekt sammen med de klassiske, tegnede Disney-figurer. Historien er baseret på Robert Louis Stevensons Treasure Island, dog med det twist, at det hele foregår ude i rummet. Denne kombination af en klassisk historie og de nytænkende effekter gør hele oplevelsen meget mere intens og banebrydende.

Tematikken kombinerer en række sci-fi-elementer med pirat-genren, og denne mærkelige cocktail giver uden tvivl en af Disneys mest anderledes kreation til dato. Fantasien er virkelig blevet sluppet fri i denne film, og det har også udæsket en række spændende og nytænkende karakterer. Dog er der til tider lidt for meget fantasi involveret, hvor svulstige virkemidler stjæler rampelyset frem for den reelle handling, men det hører til småtingsafdelingen. Filmen er spækket med en række sjove, små bekendtskaber som altid – specielt den lille formskiftende figur, Morf, som uden tvivl fungerer som et komisk input til de mindste aldersgrupper. Denne lille figur kan forvandle sig til alle tænkelige ting, og det skaber en grobund for en masse sprudlende komik.

Handlingen følger endnu en gang en masse solide moraler, som fokuserer på familieforhold, ungdomsoprør og ikke mindst de potentielle katestrofer, når forældre går fra hinanden. Filmen er uden tvivl en Disney-produktion, som skal henvende sig til unge drenge, frem for alle de andre prinsessefortællinger. Denne historie fortæller om mandighed, far-søn-problematikker og ikke mindst en mere barsk og rå handling.  Det giver et forfriskende pust i genren, og giver ikke mindst en ’prins’, som drenge kan se op til. Omgivelserne og farvevalget er generelt meget dystert eller koldt, og det fungerer egentlig meget godt. På den måde er filmen ikke præget af censurerede og blødsødne Disney-aspekter, men giver et realistiske billede af en kold tematik i en menneskefjern, teknologisk fremtid.

Filmen er uden tvivl langt fra en kliché, da konceptet er som taget ud fra en helt original idé. Problemet er snarere, hvorvidt handlingen er alt for anderledes, men efter min personlige mening fungerer denne mystiske fortælling ret så suverænt. Selve gnisten i filmen er måske ikke den mest betagende eller opfindsomme af sin slags, men man føler sig alligevel meget underholdt af det forfriskende nye Disney-image. Humoren er i en solid symbiose med effekterne, og handlingen rummer en lækker tilgang til koncepterne – den elektroniske og fremtidsagtige opbygning i sig selv giver filmen en solid dybde, som indfletter virkemidler fra andre Disney-film men på helt andre præmisser.

I bonussektionen finder man nogle ret interessante klips, som går i dybden med arbejdet omkring sammenfletningen af tegnefilm og computereffekter. Man kommer helt tæt på processen, og finder hurtigt ud af, hvor meget arbejde folkene egentlig har lagt i projektet. Derudover kan man høre den ørehængende sang I’m Still Here med tilhørende musikvideo, og som det sidste finder man en række slettede scener. Bonusområdet bugner ikke af ekstra underholdning, men giver alligevel en god, lille afrunding på udgivelsen.

Samlet set er Skatteplaneten en meget opfindsom kreation, som ligger lunt i svinget hos alle unge drenge med en drøm om at blive til noget stort. Konceptet er en lækker blanding af almindelige animationer og computereffekter, og denne kombination af pirateri og sci-fi resulterer i en yderst interessant film for alle aldre.

Release: 27-03-14 på Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Skatteplaneten

Skatteplaneten trailer