ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Svampebob Firkant: En rigtig landkrabbe (3D Blu-ray)

Anmeldelse: Svampebob Firkant: En rigtig landkrabbe (3D Blu-ray)

1

Svampebob Firkant er en speciel animationsserie, som nærmest har været på alle børnekanaler på repeat, siden konceptet fik premiere tilbage i 1999. Figurerne, universet og de små, syrede historier fik så stor en succes, at historierne blev forlænget til det store lærred i 2004. Successen virker til at fortsætte på højtryk, og jeg har fået fingrene i den anden film i rækken – en rigtig landkrabbe.

Filmen følger Svampebob og hans venner, som ihærdigt forsøger at holde den hemmelige opskrift på krabbeburgeren hemmeligt for den onde Plankton. En dag går det dog galt, da opskriften på mystisk vis forsvinder og hele befolkningen på Bikinibunden går i kaos – fjendskab må lægges på hylden og sammen må de alle rejse ud for at finde ud af, hvem der har stjålet opskriften.

Da jeg så coveret på filmen, frygtede jeg inderligt, at hele filmen ville være optaget i de meget plastiske, kedelige animationsformer. Det var heldigvis ikke tilfældet, da størstedelen af filmen fokuserer på de flotte tegnestrøg og klassiske tegnefilmsnuancer. Det kan godt virke lidt misvisende i forhold til coveret, hvilket jeg kunne frygte, ville få visse tilskuere til at springe over oplevelsen – den lidt ’nemme’ 3D-agtige animation er grundingrediensen i mange nyere børneprogrammer, og det har bare ikke den rigtige charme og sjæl som de rigtige tegnestrøg. På trods af en lille forvirring i forhold til det grafiske indhold, så bliver man glædeligt overrasket over, at filmen lægger sig tæt op af serien.

Selve filmen minder også meget om serien, da den i og for sig blot agerer som et forlænget afsnit. Der sker ikke nogle vitterligt banebrydende eller anderledes ting i forhold til serien, men holder sig mere karakterbundet og fokuseret på små komiske øjeblikke. Det kunne man godt frygte ville blive en hæmsko, da filmen derfor hele tiden skulle være præget af små, sketchprægede øjeblikke – filmen formår faktisk at hænge utroligt godt sammen, og man får vendt hver en sten på Bikinibunden. Fordelen ved denne film er, at skaberne har valgt at bevare det samme tempo, samme atmosfære og ikke mindst samme form for humor uden at gå for meget uden for grundopskriften – det nye element er Svampebob og co., som pludselig bliver 3D-figurer. Selvom jeg tidligere kritiserede kvaliteten af disse effekter, så fungerer det ganske godt i forhold til historien. Skaberne har formået at integrere figurerne i menneskeverdenen og deres superhelteeskapader giver ganske god underholdning.

3D-delen er lidt overflødig på denne udgivelse, da man først rigtig får oplevet effekten henimod slutningen. Tegneserie-delen gør ikke så meget i tredimensionelle effekter, og derfor har filmen ikke rigtig været en vigtig kandidat for denne form for rendering. Dog er billedsiden generelt ganske fremragende, og formår både at give nogle skarpe billeder fra virkelighedens verden, og ikke mindst nogle solide tegnefilmsøjeblikke.

Man kan selvfølgelig ikke komme udenom, at filmen jo er en børnefilm, og man skal være forberedt på en del platte jokes, børnevenlig humor og ikke mindst fremstillet idioti. Det fungerer ganske udmærket som en humorfaktor, men der er også visse øjeblikke, hvor tingene bliver lidt for platte til den voksne tilskuers lidt mere fintfølende smagsløg. Filmen er derimod uden tvivl et sikkert hit hos den mindste aldersgruppe, da den fortsætter Svampebobs uendelige eventyr og kombinerer forskellige former for animationer i et farverigt, glad univers.

Samlet set er Svampebob-filmen en tegnefilm på syre! Der sker ufatteligt mange mærkelige, sjove, platte og lettere retarderede ting på de mest bizarre måder, men når man allerede har vænnet sig til konceptet fra serien, så rummer filmen nogle unikke former for børneunderholdning og stimulering af de små grå hos de mindste på aldersskalaen.

Her er der guf for de mindste, da man kan være med til at synge med på sangene, samt en række ’interviews’ med stjernerne fra filmen. Derudover kan må se nogle storyboards og tidlige tegninger af projektet, hvilket alt i alt falder i god jord hos den unge befolkning.

Release: 09-07-15 på Blu-ray.

Svampebob trailer