ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Normal Heart (DVD)

Anmeldelse: The Normal Heart (DVD)

the-normal-heart_297558 (1)

I midten i 80’ernes stigende seksuelle frihed hos homoseksuelle opstod der pludselig en ny sygdom, som ingen havde kendt til før. Folk i miljøet begyndte at falde om af mystiske svigt i immunforsvaret og et utal af dødsfald dukkede op i gaderne, før man endelig kunne give sygdommen et navn – HIV/AIDS. Larry Kramer var blandt de første ledende homoseksuelle mænd til at lede en sundheds- og informationsgruppe for mænd med hyppige seksuelle partnere. Denne historie om hans liv og kamp var til at begynde med et teaterstykke og er nu blevet overført til det store lærred af Ryan Murphy i filmen, The Normal Heart.

Filmen viser et fascinerende billede af en utrolig hektisk tid, hvor den homoseksuelle kultur var ude, hvor de ikke kunne bunde. Forskellige sexpartnere var det hotteste og når dette samfundslag endelig fik en plads i verdensbilledet, var der ikke meget der kunne stoppe de vilde fester og orgier. Sygdommen AIDS væltede indover folket som en tsunami, og regeringen, befolkningen og generelt hele verden havde ikke lyst til at hjælpe eller belyse sagen – de havde allerede accepteret dem mere eller mindre, nu måtte de også lære at sejle i deres egen sø. På den måde er filmen både en politisk fortælling om mangel på accept af minoriteter og kærlighed til sit eget køn, men også en turbulent historie om kritisk ubalance i en tid, som burde være en fest.

Filmen rummer nogle utroligt gode spring mellem op- og nedture hos de udsatte, men mest af alt formår filmen at give en gribende fornemmelse af den vanvittige frustration over, at ingen vil lytte eller hjælpe. Handlingen viser et soleklart eksempel på, at man nogle gange skal være vovet, provokerende og ikke mindst aldrig give op for at nå sit mål for det bedre formål. Desuden viser den et gribende eksempel på, hvordan lægevidenskaben har udviklet sig på ufattelig kort tid. Det er meget grænseoverskridende at se de to hovedpersoner kaste sig over en elskovsakt, men kærligheden finder sin vej alle steder. Det giver også et lille hint om, hvor meget skuespillerne går all-in for at gøre denne film til en realistisk og rørende oplevelse.

Filmen er meget karakterbaseret og følger en stille og rolig handling, hvilket kræver nogle ganske talentfulde skuespillere for at gøre det interessant. Heldigvis er persongalleriet spækket med dygtige skuespillere – Taylor Kitsch, Mark Ruffalo, Matt Bomer og Julia Roberts. Her skal mest af alt understreges Matt Bomer, som også blev tildelt en Golden Globe for sin præstation – han er homoseksuel i virkeligheden, og man føler virkelig, at han er i sit rette element i denne film gennem sin både psykiske og ikke fysiske indlevelse. Hans autenticitet og følelsesmæssige involvering i sagen stråler i gennem og han leverer en pragtpræstation.  Ruffalo tager dog flest kegler på sine generelle skuespilevner, da han virkelig formår at leve sig ind i karakteren og udtrykke sine meninger med jernrøst og troværdighed.

Man kan kalde det en ’Brokeback Mountain’-lignende fortælling om forbudt kærlighed med fokus på sygdommens greb om kulturen frem for samfundets generelt negative syn på sagen. Det er utroligt underholdende at se mange maskuline skuespillere i rollen som en homoseksuel, da de virkelig er uden for deres komfortzone så at sige. Mange af skuespillerne ville man normalt ikke forbinde med den type livsstil, så derfor er det ganske fremragende at se, hvordan de formår at leve sig så gevaldigt ind i rollerne. Forklædt i skinnende ren hud, flødelokker og net-undertrøjer gemmer sig et hjerte af guld som formår at fortælle en ganske lovende historie om en af tidens minoriteter og deres dengang ukendte lidelse. Den har dog tendens til at smøre tykt på op til flere gange og det kan godt blive lidt for meget i længden.

Samlet set er The Normal Heart en dynamisk fortælling, som både viser de positive, festlige sider af den homoseksuelle kultur, men samtidig viser den grusomme og forfærdelige lidelse som stadigvæk rammer flere tusinde hver eneste dag. Dramaet er på sit højeste, skuespillet sidder lige i skabet og filmen er generelt et spændende indblik i en sygdomsramt tid, som alt for længe led af manglende støtte.

Release: 05-01-15 på DVD.

The Normal Heart Trailer