tirsdag, maj 7, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Transformers 4 - Age of Extinction (UHD)

Anmeldelse: Transformers 4 – Age of Extinction (UHD)

Tilbage i 2007 besluttede en af 90’ernes helt store eksplosionskonger Michael Bay at forvandle det kære legetøj fra Hasbro til en spillefilm. De famøse transformers, som kan forvandle sig fra et køretøj til en alien-robot. Der var mange, der ikke helt kunne se meningen med galskaben, mens mange andre nød det solide underholdningskick. Jeg har kigget nærmere på de nyligt udgivne 4K-udgaver af alle fem film i franchisen. Nu kigger vi nærmere på den fjerde film i franchisen, som har hevet Mark Wahlberg med ind i konceptet.

Filmen tager sit udgangspunkt i samme univers, blot med nogle nye skuespillere og 5 år siden hændelserne i Dark of the Moon. Befolkningen har efterhånden fået kendskab til robotterne, men er begyndt at se dem som en trussel mod menneskeheden – folket tror, at robotterne har fået frihed til at finde et sted, hvor de kan være alene, mens de i virkeligheden bliver jagtet af CIA-agenter i et undercover-projekt. Opfinderen Cade Yeager (Wahlberg) opdager en gammel slidt lastbil forladt i et gammelt teater, hvor han finder ud af, at det er Optimus Prime. Sammen skal de forsøge at stoppe det negative billede af Autobots og desuden stoppe den mystiske skurk Galvatron.

Vi er nu nået til det punkt i franchisen, hvor jeg er hoppet ret meget af konceptet. Jeg synes, at treeren fik afsluttet universet ganske fint, og at der ikke nødvendigvis behøvede at blive udforsket mere i de enorme robotter. Og hvis der så endelig skulle, så burde det være med et helt tomt lærred fra starten af – ikke bare udskiftning af nogle hovedpersoner og så bevare samme univers. Det fungerer ikke i længden og gør også, at filmen fik svimlende dårlige anmeldelser i 2014. Men ikke desto mindre endte den med at blive den 16. bedst indtjenende film nogensinde.

Filmen bygger endnu en gang nye elementer på historien, hvor vi skal helt tilbage til dinosaurernes tid for at finde vores spæde begyndelse for konceptet i den fjerde film. Det bliver nærmest en smule komisk, da det mest af alt virker som en lille panikbeslutning og et forsøg på at opfinde en dinosaur-transformers uden nogen reel grund. Bevares, det giver da gode muligheder for at skabe nogle seværdige slagsmål mellem de store robotter og metal-dinoer, men det bliver bare for meget. Og det siger ikke så lidt i forhold til, hvad man tidligere har accepteret af Michael Bay-kreationer.

Det værste ved filmen er nok skuespillerne og deres historieforbindelse til Transformers-universet – der er nærmest ingen og det er tåkrummende at se, hvordan Wahlberg skal virke som en jaloux far over for en irriterende, mekanisk teenager og hendes dumme kæreste. Det er kliché-eksplosioner over hele linjen og selve den menneskelige faktor i løbet af hele filmen er håbløs. Den kommer på banen med nogle fine action-øjeblikke, men den samlede oplevelse er alt for skuffende i forhold til tidligere elementer i franchisen. Visuelt er den bragende imponerende som forventet, og 4K-udgaven gør, at vi kan få lidt mere underholdning på banen i form af ren og skær nydelse af den krystalklare billedside.

Release: 14-11-17 på Blu-ray.

Transformers 4 trailer