tirsdag, maj 7, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Transformers 3 - Dark of the Moon (UHD)

Anmeldelse: Transformers 3 – Dark of the Moon (UHD)

Tilbage i 2007 besluttede en af 90’ernes helt store eksplosionskonger Michael Bay at forvandle det kære legetøj fra Hasbro til en spillefilm. De famøse transformers, som kan forvandle sig fra et køretøj til en alien-robot. Der var mange, der ikke helt kunne se meningen med galskaben, mens mange andre nød det solide underholdningskick. Jeg har kigget nærmere på de nyligt udgivne 4K-udgaver af alle fem film i franchisen. Nu kigger vi nærmere på afslutningen af den oprindelige trilogi.

Filmen fortsætter endnu en gang med Autobots på jorden, som gør deres bedste for at hjælpe menneskene i forskellige militære operationer. Vi får et flashback tilbage til 1961, hvor man opdager, at der gemmer sig et rumskib på den mørke side af månen – filmen giver den illusion, at måne-kapløbet mellem USA og Rusland skyldes, at man ville opdage dette fartøj først. Et fartøj, der viser sig at indeholde et våben, som kan eliminere en af de to sider af robotkrigen, alt efter hvem der har fingrene i den. Sammen med våbnet finder de dog også en ældgammel Prime, som Optimus vil forsøge at få til at hjælpe Autobots med at klare fjenden én gang for alle. Men tingene er ikke, som de burde være og krigen er kun lige begyndt.

Ved treeren begynder taktikken med at udvide historien igen og igen at miste lidt af sit momentum, da man ikke helt længere kan se nogen årsag til at introducere helt nye koncepter, robotter og forskellige tidsaldre. Den går så heller ikke helt opfindsomt til værks som toeren, og holder sig bare fast på, at der findes nogle ældgamle robotter, som har ligget og slumret i århundreder. Det virker mest af alt lidt som et påskud for at sætte gang i krigen igen og dermed også kunne banke rigelige mængder CGI og voldsomme kampe i gang som en midlertidig afslutning på Transformers-trilogien.

Treeren varer nemlig 2 timer og 34 minutter, hvilket er utrolig lang tid taget i betragtning af, hvordan konceptet efterhånden er blevet udforsket ret grundigt i de to foregående film. Svaret findes i, at filmen nærmest er én lang intens krigsscene, hvor man nærmest bliver overstimuleret af adrenalin og action – det er heldigvis den faktor, som holder filmen oven vande, da den ikke ellers er særlig interessant på den handlingsmæssige front. Filmen går ind i kampen med uventet energi og gåpåmod, og man får ofte kun få øjeblikke til at få pusten igen.

Det er lidt en interessant del af filmen, da den uden tvivl har fået anmelderne til at himle med øjnene – og selv endda et par fans, som måske havde forventet lidt mere dybde i forhold til krig. Men den krigsmæssige del er dog veludført og formår at skabe nogle fine fortællinger på flere niveauer – enten ser vi robotterne i de helt store dueller med altødelæggende kræfter, eller også ser vi menneskets synspunkt i deres håbløse forsøg på at bekæmpe rumvæsnerne.

Samlet set kan man sige, at treeren lukker den første trilogi af med et brag – ikke et handlingsmæssigt brag, men derimod en helt i gennem vild og voldsom kavalkade af eksplosioner, krig og ødelæggelse!

Release: 14-11-17 på Blu-ray.

Transformers 3 trailer