tirsdag, april 30, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Transformers 2 - Revenge of the Fallen (UHD)

Anmeldelse: Transformers 2 – Revenge of the Fallen (UHD)

Tilbage i 2007 besluttede en af 90’ernes helt store eksplosionskonger Michael Bay at forvandle det kære legetøj fra Hasbro til en spillefilm. De famøse transformers, som kan forvandle sig fra et køretøj til en alien-robot. Der var mange, der ikke helt kunne se meningen med galskaben, mens mange andre nød det solide underholdningskick. Jeg har kigget nærmere på de nyligt udgivne 4K-udgaver af alle fem film i franchisen. Vi fortsætter med nummer to i rækken, som udkom i 2009.

Efter introduktionen af robot-rumvæsner til magtfulde mennesker i USA er det blevet en nødvendighed at finde en måde, hvorpå både mennesker og Transformers kan leve side og side med hinanden – dog så vidt muligt stadig skjult fra omverdenen. Mens Optimus Prime og co. er i fuld gang med at stable den militære bevægelse NEST på banen, så er Witwicky på vej til college. Alles planer bliver dog pludselig spoleret, da en ondsindet decepticon kaldet Soundwave hacker sig ind i militærets databaser for at finde Megatron og vække ham til live. En kamp, som hiver en gammel glemt robot ind i spillet, ‘Den Faldne’ – en ondsindet robot, som vil gøre en ende på Optimus Prime.

Selve filmen fortsætter basalt set, hvor den slap og det fungerer egentlig rigtig godt for de mennesker, som satte pris på etterens tempo og handlingsniveau. Der er dog sat langt mere smæk for skillingen på efterfølgeren, hvor man i etteren brugte meget tid på introduktioner og lignende – i toeren har vi kendskab til, hvordan det hele fungerer og nu skal der fart over feltet med voldsomme kampe, vilde krigsscener og ikke mindst vanvittigt mange eksplosioner. Uden tvivl den faktor, som enten gør, at du hader eller elsker konceptet.

Filmen henter også lidt mere kød på handlingen hjem ved at introducere konceptet med ‘Den Faldne’, som sætter fokus på, at der er foregået mere i robotternes verden langt tilbage i tiden. Det giver lidt mere dybde på en lidt i forvejen ikke så dyb film, og vi får dermed også lidt flere interessante detaljer og ikke mindst robot-koncepter at forholde os til. Filmen byder på nogle forskellige planetære rejser, og det er ren guf for 4K-skiven – der er virkelig sat fokus på at skabe den rigtige atmosfære og stemning via de nyrestaurerede billedsider.

Man kan godt mærke, at Transformers-franchisen også gør sig brug af den famøse ‘mørke toer’, da den går ret meget til klingen på katastrofer, ondsindede robotter, krig og ødelæggelse. Det giver lidt mere intensitet i handlingen, hvor etteren på visse punkter var lidt mere ungdomsvenlig – den er stadig morsom, akavet og anderledes i sin fortælling, men der er sat lidt mere kul under de voldsomme tematikker.

Samlet set er toeren i min optik også en ganske seværdig størrelse – man får stort set det, man forventer, og hvis man forventer underholdning, visuelt imponerende universer og ikke mindst gigantiske robotter, der slås med hinanden. Ja, så har man den rette film i hænderne!

Release: 14-11-17 på Blu-ray.

Transformers 2 trailer