tirsdag, april 30, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Transformers (UHD)

Anmeldelse: Transformers (UHD)

Tilbage i 2007 besluttede en af 90’ernes helt store eksplosionskonger Michael Bay at forvandle det kære legetøj fra Hasbro til en spillefilm. De famøse transformers, som kan forvandle sig fra et køretøj til en alien-robot. Der var mange, der ikke helt kunne se meningen med galskaben, mens mange andre nød det solide underholdningskick. Jeg har kigget nærmere på de nyligt udgivne 4K-udgaver af alle fem film i franchisen. Vi starter med den første.

Filmen følger efterspillet af en voldsom kamp mellem autobots og decepticons på deres hjemplanet, som efter flere års krig har splittet racerne fra hinanden. Tilbage i 1800-tallet fik lederen af autobots sendt den vigtige ‘Allspark’ væk fra planeten og til jorden, da den kan gøre skade i de forkerte hænder. En oplevelsesrejsende støder på denne samt en lettere ubehagelig levn af skurkenes leder Megatron, som sørger for, at folk i fremtiden vil kunne finde den mystiske genstand – en skattejagt, som pludselig ændrer livet for den unge teenager Sam Witwicky (Shia Labeouf).

Selve resumeet kan i princippet fortsætte langt endnu, men det sjove ved at sætte ord på handlingen er, at den langt fra er så tung og detaljeret, når man ser den på film. Der glider historien lidt nemmere, og det er faktisk en af de ting, som filmen skal have stor ros for. Den har en fin lille oprindelseshistorie, som er nødvendig for at få den overordnede forståelse – og så sørger den ellers for, at tingene kører på skinner i forhold til forståelsen af udviklingen i plottet.

Dog skal det lige siges, at det jo selvfølgelig ikke er en Oscar-vindende manuskript, men derimod et velsammenskruet stykke action-underholdning på alle fronter. Jeg hører til den lejr, som blev ganske betaget af den filmiske Transformers-trend tilbage i midt 00’erne, og gensynet i 4K er bestemt ikke en undtagelse – der er sat lidt mere skarphed ind på de voldsomme CGI-effekter og selve dynamikken mellem mennesker og robotter er blevet lidt mere ensformig.

En af de ting, man kan slå ned på ved den første og sådan set også alle de andre i franchisen, er, at det hele går lidt for stærkt til tider. Vi vil utrolig gerne se de famøse Transformers forvandle sig, og det ser også vanvittigt ud, men det går lidt for hurtigt – det kan sammenlignes med Iron Man-filmene, hvor vi får dragten sat på Tony Stark i normal tempo, så vi rigtig kan se, hvordan den er skruet sammen. Det mangler lidt i denne franchise.

Overordnet set er etteren den bedste i min optik, da den fint formår at introducere universet, karaktererne og konceptet. Den er underholdende, visuelt ganske imponerende og ikke mindst en af 00’ernes helt store popcorn-baskere!

Release: 14-11-17 på Blu-ray.

Transformers trailer