ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Ud at køre med de skøre (DVD)

Anmeldelse: Ud at køre med de skøre (DVD)

ud-at-koere-med-de-skoere

Lige for tiden står gamle klassikere, kultfilm og andre fortidsfund for skud for ny-restaureringer og genudgivelser. Mange film er taget ned fra hylden og blevet støvet af, hvorefter vores generation har mulighed for at se de lidt ældre former for filmkunst. Mange genudgivne film er baseret på små, personlige præferencer hos seerønsker, hvilket tydeligt kan ses i det varierende underholdningsniveau. ’Ud at Køre med de Skøre’ ligger i den mangelfulde ende af skalaen, når det handler om substans og underholdning, men ligger forrest i feltet med hensyn til klassisk ’slapstick’-komik, ikoniske 80’er machomænd og ikke mindst en flok storbarmede kvinder.

Filmen er baseret på de forskellige former for internationale bilræs over alle kontinenter, og vi følger J. J. McClure(Burt Reynolds) og hans sidekick Victor(Dom Deluise), som er på jagt efter et køretøj til løbet, som ikke vil blive spottet af politiet. Deres jagt efter den rette bil udmunder i et hektisk ræs over forskellige lande, hvor en række andre deltagere gør alt, hvad de kan for at komme først i mål. Kampen bliver mere intens i takt med at politiet bliver en del af jagten, og der står pludselig endnu mere på spil end bare sejrens sødme.

Det første der springer i øjnene, er en handling, som på trods af nogle solide 80’er-kendisser, er tyndere end en Knorr’s suppe. Langt over halvdelen af handlingen baserer sin underholdning på slapstick-komikken – også kaldet falde-på-halen-komik, hvor personerne enten altid slår sig, kører galt, slås eller skaber et kæmpekaos i et ellers tilforladeligt område. Burt Reynolds har hovedrollen som storcharmøren, der nærmest blot er tilføjet for at vrikke med sine øjenbryn, og pigerne på datiden derfor faldt om hans fødder. Hans sidekick spilles af Dom DeLuise, som bringer en hvis form for klassisk humor til handlingen, men alligevel er alt, alt for plat, når hans alter ego, Kaptajn Kaos, springer på banen. Humoren slår ikke dybt nok, og giver bare et overfladisk grin i størstedelen af handlingen.

Filmen er tydeligt præget af datidens syn på samfundet, da filmen uden videre laver grin med racisme, stereotyper og overvægtige mennesker og jokesene springer omkring mellem de forskellige karakterer. Filmholdet har været utrolig ligeglad med deres synspunkter, og skuespillerne får frit spil til at provokere hinanden. Desuden er stereotyperne en smule for opridset, at man ikke rigtig kan grine af dem – Jackie Chan spiller en teknologisk kineser, Jamie Farr spiller en pengegrisk sheik og Farrah Fawcett spiller en dum blondine med sex på hjernen. Dette er tydeligt præget af 80’ernes meget kategoriserede roller, og man kommer måske u-tiltænkt til at grine af deres latterlighed. De tager selvfølgelig pis på sig selv, men formår alligevel ikke at bryde deres klicheer. De eneste som virkelig formår at tage pis på sig selv er Jack Elam, som den mystiske psykopat-doktor, og Roger Moore, som ikke formår at slippe sit James Bond-image, og derfor lever sig ind i denne uopnåelige status.

Filmen baserer egentlig hele handlingen på karakterenes måde at interagere med hinanden, da ræset i princippet bliver nedprioriteret i forhold til pruttehumor og klassisk 80’er platkomik. Med nutidens øjne er der ikke meget underholdning at finde i selve handlingen, men den kan helt sikkert underholde mange mennesker, hvis man fokuserer på karakterer, 80’ernes kontekst og ikke mindst drives af en forkærlighed for slapstick-komik. ’Ud at Køre med de Skøre’ er ikke en ægte klassiker, da handlingen er meget intetsigende og uinteressant – jeg vil dog mene at grunden til denne genudgivelse skyldes, at filmen har en speciel plads i manges hjerter som et unikt eksemplar på 80’ernes specielle filmstil. Filmen tager pis på sig selv, men gør det så dårligt, at vi ender med at tage pis på alt og alle i handlingen. Hvis man trænger til at koble hjernen fra, ville denne film fungere helt sublimt, men hvis man trænger til noget med et snært at indhold, så skal man kigge i en anden retning.

Release: 10-10-13 på DVD
Find forhandler og den bedste pris på Ud at køre med de skøre

Ud at køre med de skøre trailer