tirsdag, april 30, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Warframe (PS4)

Anmeldelse: Warframe (PS4)

Oberon the Protector

Vi har omkring PlayStation 4s lancering sidste år skrevet et lille preview omkring free-to-play spillet Warframe. I denne omgang har vi gået lidt mere i kødet på spillet og er klar med en anmeldelse, der forhåbentlig skal hjælpe til at vide om spillet er tiden værd, for penge koster det jo netop ikke.

Der hersker altid en hvis form for skepsis når jeg har med free-to-play titler at gøre og med mindre man får spillene decideret anbefalet af andre er der stor sandsynlighed for at der tages fat i de mere sikre valg man spiller til daglig. Her et par måneder efter release gav jeg dog Warframe en chance og fik blandede følelser omkring det både positive og tildels negative.

Gameplay

Warframe handler som nævnt i vores pre-view om at spilleren styrer en såkaldt Tenno, som er en race der har været i cryosøvn i meget lang tid og nu er vækket for at kæmpe mod andre racer for at stoppe en galaktisk krig der hersker omkring en. Selv er man ligeledes jagtet grundet sine evner og skal både overleve og samtidigt bekæmpe de onde. Spilleren vælger i starten den Tenno denne vil starte spillet med, men det er muligt sidenhen at aktivere en anden. Enhver Tenno har sine fordele og ulemper, udseende samt særlige evner, hvorfor det gør det muligt for spilleren at opleve de samme missioner på helt nye måder.

Der er i Warframe tale om et online multiplayer spil i form af en tredje-person shooter, hvor det er muligt at spille 4 spillere på en mission samtidigt i co-op. Det er naturligvis muligt at spille nogle missioner solo, men det er langt sjovere at spille med andre og sværhedsgraden stiger naturligvis des længere man kommer, hvor nogle missioner nærmest bliver umulige uden at man har en smule assistance. Missionerne foregår på forskellige planeter med vidt forskellige omgivelser og fjender. Desværre er genkendeligheden mellem omgivelserne til tider nærmest copy/paste, hvorfor man føler at man spiller de samme steder til tider. Der mangler dermed en smule variation og dette gøres ikke bedre af at fjenderne har en håndfuld forskellige enheder man skal bekæmpe.

Det som kompenserer for denne genkendelighed og gentagelse er naturligvis de forskellige Tenno’er, som altså giver en hvis variation i den måde man gennemfører de forskellige missioner, men også muligheden for at tilpasse sin Tenno og de våben man vælger at tage med i kamp. Der skal naturligvis grindes en del før man får råd til det fedeste udstyr, men ligesom de andre free-to-play titler kan man også købe sig til dem. På denne måde kan man eksempelvis vælge at gennemføre en mission med en anmindelig assault rifle, sniper eller bare to kraftige håndvåben og de specielle evner som ens Tenno er udstyret med. De sidstnævnte ting i samspil med den fokus der er på teamwork og co-op gør faktisk at man ofte glemmer at ting gentager sig selv fordi man er opslugt af gameplayet og de kommandoer man får af sine spillekammerater.

Den måde Warframe er bygget op tillader spilleren meget lidt variation, selvom man skulle investere i forskellige våben, fordi man skyder og slicer sin vej frem mod missionernes mål, som ofte kan minde om hinanden. Warframe er Free-To-Play, men man kan også investere i forskellige våben og tilføjelser, hvoraf nogle ikke er helt billige og opnås ved at grinde sig frem og indsamle point, som man får tildelt efter hver mission. Ens Tenno kan dog bevæge sig på forskellige måder ved eksempelvis at slide eller løbe på lodrette vægge, men det er ikke tilstrækkeligt til at give den variation man forventer af et så stort spil som Warframe, hvor de mange forskellige verdener og steder bør have mere variation at byde på. Til tider støder man også på såkaldte grindere og det er generelt spillere, som er en højere lever end ens egen Tenno, som blot er interesseret i at færdiggøre missionen så hurtigt som muligt, så de løber igennem banerne og efterlader tit en alene. Denne manglende balance er ikke noget som opstår alt for ofte, men det kan man altså komme ud for.

Når alt det dog er sagt er den vigtigste faktor at man efter noget tid bliver opslugt af det teamplay og grind-system at man nærmest bliver en smule afhængig. Man glemmer de små ting, hvor Warframe ikke lever op til ens forventninger fordi man vænner sig til disse og begynder at elske spillet for dét det er og man begynder at nyde det.

Poised to Strike

Grafik og lyd

Warframe er bestemt ikke det flotteste spil vi har haft fat i og ens Tenno er i meget bedre grafik end omgivelserne, hvilket tydeligt kan ses og dette er ærgerligt for Tenno’en er faktisk ganske flot. Til gengæld kører spillet utroligt flydende, selv hvis der sker meget på skærmen, og i et spil hvor der er fokus på præcision og skyderi betyder det naturligvis minds ligeså meget. Lydmæssigt er Warframe langt fra titler som Battlefield-serien, men dermed ikke sagt at man får en decideret dårlig spilleoplevelse, for lyden er skam fin, men ikke noget at råbe hurra for, som værende noget revolutionerende.

Warframe er et spil, man skal give en lille chance, hvorefter man begynder at overse de små steder det ikke helt lever op til ens forventninger, for det har sine udfordringer med nogle gentagelser og grafisk underpræstation og et grindsystem som gør at man skal spille relativt meget før man får råd til at købe de helt fede ting. Det som gør spillet spændende er de forskellige typer af Tenno’er, som gør at man tilføjer variation til spillet i den grad at de samme missioner kan genspilles uden at føles helt ens. Hvorvidt Warframe er værd at give en chance er svært at sige fordi det jo netop er Free-To-Play og dermed kun koster spilleren hans tid, men personligt tænker jeg man som sagt bør give det en chance.

• Multiplayer oplevelsen
  • Variation med Tenno’er og våber/powers

• Grafik