mandag, maj 6, 2024
ForsideArtiklerPressemeddelelse: Datasikkerhed nedprioriteres, når danskere køber home-produkter

Nærmest alt kan i dag forbindes til internettet. Noget af det er betegnet som IoT (internet of things) og andre ting er bare naturligt forbundet til netværk, men en ny undersøgelse, udført af YouGov og smart home producenten Netatmo påviser at 74% af danskerne nedprioriterer datasikkerhed.

Det som til gengæld vægter højest er prisen på selve produktet. Det er væsentligt for inden udgangen af år 2019 vil over 14 milliarder enheder være koblet op på nettet. Dette bringer naturligvis en masse fordele med sig i form af at kunstig intelligens, algoritmer og big data kan bruges til at gøre vores enheder og hjem endnu mere smarte. Hverdagen kan derigennem effektiviseres og mange ting gøres nemmere.

Hvis vi dog nedprioriterer sikkerhed samtidigt med dette så risikerer vi at vores data pludselig bliver frit tilgængelig selv når vi ikke ønsker det. Selvom 68% af danskerne tilkendegiver at datasikkerhed er et emne, der optager dem, så er det alligevel 82%, der ikke sætter sig ind i producentens data-politik. Kun 20% gemmer data på en lokal lagringsenhed i forbindelse med et digital smart-home produkt.

Netatmo, den franske smart home-producent, er dog opmærksomme på denne datasikkerhedsproblematik.

”Netatmo designer og producerer sine produkter således, at de både tilgodeser datasikkerhed og beskyttelse af privatliv. Vores arbejdstilgang gør at disse hensyn bliver inkorporeret allerede i et produkts designfase”, forklarer Fred Potter, CEO i Netatmo.

Netatmo beder f.eks. kun om informationer, der er nødvendige for at produktet skal fungere. Brugerne bliver ikke påkrævet at skulle udlevere personlige oplysninger såsom navn, alder eller adresse, når man opretter en Netatmo-profil.

Netatmos produktlinje er designet til at værne om brugernes datasikkerhed. Et eksempel er Netatmos Smart Indoor Camera. Kameraet kan indstilles til at genkende familiens ansigter, så den ikke optager når familien er tilstede. Til gengæld vil kameraet reagere og alarmere en kontaktperson, hvis en ukendt, f.eks. en indbrudstyv, ankommer.

Du kan læse mere om undersøgelsen fra Gartner, som understøtter denne artikel ved at følge linket her https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2018-11-07-gartner-identifies-top-10-strategic-iot-technologies-and-trends

2 KOMMENTARER

1. Problemet er nok, at langt de fleste forbrugere ser større værdi i disse nye produkter, end de har en frygt for at deres data misbruges. Desuden det næste også, at man er uddannet jurist for at forstå de alenlange terms, man skal godkende for at tage produkterne/services i brug.

Personligt har jeg selv for længst smidt sølvpapirshatten og inviteret Google Home og andre enheder indenfor, der i princippet kan opsnappe alt fra privatlivet. Der er bare så mange fordele, at jeg godt tør løbe risikoen.

Lyder for i øvrigt som et ret lækkert produkt fra Netatmos!

2. Det bør heller ikke være os som forbrugere der skal prioritere hvor vi går på kompromis med sikkerhed.

I min optik burde der være nogle sikkerhedsstandarder på disse produkter, som fx. blev fastsat af EU.

Hvis disse er strænge nok, vil udbyderne være tvunget til også at indføre disse i resten af verden.

Og disse standarder skulle selvfølgeligt opdateres løbende, eller have en ISO mærkning