ForsideAnmeldelserTest: ABUS Wi-Fi Battery Camera

Test: ABUS Wi-Fi Battery Camera

Vi skal her se nærmere på nyeste overvågningskamera fra ABUS, det er 100% trådløst, det sender video via Wifi og bliver drevet af indbyggede batterier.

Jeg har rent faktisk fået to produkter til test, et kamera med basestation, og et ekstra kamera så jeg kunne teste hvordan systemet håndterer to kameraer på en basestation.

Kasserne har samme design og viser produkterne på forsiden sammen med en kort liste af specifikationer.

I kassen med kamera og basestation finder vi ophæng til kameraet inkl skruer og plugs, en USB oplader der både bliver brugt til at lade kameraet op, og til at drive basestationen. Og sidst et USB kabel til opladning af kameraet. Det ekstra kamera kommer med kabler og ophæng, men ingen USB oplader.

Kameraet er bygget til at modstå vind og vejr, og kan tåle regn og sne. Dog anbefales det at montere det under et tagudhæng hvis det er muligt.

ABUS Wi-Fi Battery Camera har indbygget bevægelsesføler, som reagerer på menneskers kropsvarme. Det har en væsentlig betydning for antallet af falske alarmer. De fleste andre overvågningskameraer jeg har set, benytter selve kamerabilledet til at se om der er bevægelse. Groft sagt så undersøger de om der er en væsentlig forskel fra et billede til det næste, og det betyder at man får mange falske alarmer hvis f.eks. et træ bevæger sig i vinden, eller en sky går for solen. Det får man ikke med en “ægte” bevægelsessensor som ABUS Wi-Fi Battery Camera har indbygget. I fronten af kameraet ser man, fra venstre mod højre, kameraoptikken, bevægelsessensor og natbelysnining. Endvidere er der indbygget højttaler og mikrofon i kameraet, så det optager video med lyd. Man kan desuden tale gennem kameraet fra ABUS mobilapp. Kameraet tilsluttes til en basestation og optagelserne bliver gemt her. En evt. tyv kan altså ikke bare tage kameraet med sig for at fjerne beviserne. Kameraet er drevet af indbyggede opladelige batterier, og ABUS lover op til 13 måneders drift (hvis der er meget få aktiveringer af selve optagefunktionen) Stikket til opladning er gemt bag en kraftig rød gummilåge. Der er også en lysdiode der lyser gennem lågen når kameraet er aktiv og optager video.

Man monterer kameraet ved at skrue det medfølgende beslag fast på en egnet væg, og så skrue kameraet fast på skruen.

Og her skriver jeg væg, for beslaget har desværre et forholdsvis lille justeringsområde, så skruer man det fast i ey loft, så kan det desværre ikke drejes ud i vandret stilling.

Basestationen har et drejeligt USB stik som sættes i den medfølgende oplader. Man henter så ABUS App2CAM Plus app til sin telefon og følger guiden der, for at koble basestationen til sit Wi-Fi. For at gemme optagelserne skal mange bruge et micro-SD kort, som ikke følger med i pakken. Det sættes i basestationen og så kan man se optagelserne på sin telefon.

Man benytter så knappen på basestationen til at koble ekstra kameraet til. Hver basestation understøtter op til 2 kameraer.

Selve App2Cam Plus app’en har en lidt stejl indlæringskurve, det tog mig en del forsøg og netsøgninger inden jeg fik opdateret firmwaren i kameraerne til nyeste udgave så jeg kunne starte min test. Når man kommer ind i selve app’en er det tydeligt at den er lavet til at dække flere typer kameraer i ABUS sortiment, og at brugervenligheden ikke har været første prioritet. Når man har fået koblet sit system sammen, og åbner app’en, får man denne menu der ikke umiddelbart giver meget mening for en førstegangsbruger.

Her lærte jeg så at for at se live video fra første kamera skal man trykke på det grå ikon. Hvis man vil se video fra det andet kamera skal efterfølgende trykke på ikonet der dukker op i nederste højre hjørne. Ikke super intuitivt. Dykker man en tur i settings menuen er første skærmbillede dette.

Trykker man Advanced Settings kommer man frem til indstillingerne i de to kameraer, her kan man indstille hvordan natlyset skal aktivere, hvor følsom bevægelsessensoren skal være, videoopløsning og meget mere.

Selve app’en er ikke det det mest brugervenlige, men når man har fået lavet sine indstillinger, så bruger man den kun til enten at se live video, eller se hvad der er optaget. Man kan selvfølgelig få notifikationer på sin telefon så snart en bevægelse er opdaget af et af kameraerne. Når man ser live video kan deaktivere sensoren, så man f.eks. ikke får en masse optagelser hvis man ved at der vil være bevægelse foran kameraet. Holder man det store mikrofon ikon nede kan man tale ud gennem kameraet.

Vender man telefonen på siden, får man full-screen live video

Som man kan se, er billedet meget vidvinklet. Kameraet dækker 120 grader, så det er derfor at der er noget forvrængning i siderne. Men det betyder også at et enkelt kamera kan dække et rigtigt stort område.

Herunder kan man se samme udsnit, her i totalt mørke, kun med lidt svag gadebelysning i det fjerne.

Og her samme udsnit, denne gang med det indbyggede natlys tændt på fuld styrke,

Herunder kan man se et 30 sekunders klip taget direkte fra kameraet.

Her kan man se at der er en lille forsinkelse fra kameraet opdager bevægelsen til at videoen starter, det er fordi at kameraet er i strømsparetilstand indtil en bevægelse bliver opdaget, så det tager lige et sekund eller to at komme i gang. Det er prisen man må betale for at have et batteridrevet overvågningskamera.

Under min test så stødte jeg desværre på følgende skærm en sjælden gang i mellem når jeg forsøgte at forbinde til et kamera.

Det pudsige var at det kun opstod når der var mørkt, så mon det er en fejl i app’en at den ikke tror der er forbindelse til kameraet hvis der er for mørkt? Det blev ofte løst ved at aktivere natlyset.

ABUS Wi-Fi Battery Camera sættet er nemt at placere, og kræver absolut ingen ledninger. Desværre er App2Cam Plus app’en lidt for kompliceret til min smag, men den virker dog efter hensigten når man lærer dens særheder. Der var ingen problemer med at have to kameraer koblet til basestationen, jeg fik hurtigt notifikationer lige meget hvilket kamera der blev aktiveret. Dog var der af og til udfald på forbindelsen, og da vi snakker om et overvågningskamera, så er udfald i forbindelsen kritisk, så det trækker karakteren noget ned. Billedkvaliteten fra systemet er glimrende, og med den brede vinkel på optikken så kan et kamera dække hele forsiden af mit hus, mens det andet fint dækker hele haven. Det er smart at der er indbygget lys i som man kan sætte til at aktiverer hvis der bliver opdaget en bevægelse i mørket. Det giver både fine billeder, og så virker det også præventivt hvis en evt tyv ser at lyset tænder, så ved han at der er nogen der kigger med. Batteritiden kan jeg ikke klage over, i de tre uger jeg har testet systemet har jeg aktiveret kameraerne rigtigt mange gange, og der er stadig 82% batteri på det kamera der er blevet brugt mest. Under hele min test har jeg heller ikke fået nogle falske alarmer, selvom der er har været fugle i haven, og meget omskifteligt vejr (sol, regn og storm). Hvis jeg skulle ønske noget, skulle det være at kameraet aktiverede hurtigere ved bevægelse, som det er nu kan man godt miste de første 2-4 sekunder af begivenheden i videoen. Og så kunne jeg godt tænke mig et mere alsidigt monteringsbeslag der gjorde loftsmontage mere fleksibelt.

Et kamera inkl basestation er set til ca 1600,- og et ekstra kamera til ca. 1500,-

• Køb ABUS Wi-Fi Battery Camera inkl base her
  • Køb ABUS Wi-Fi Battery Camera ekstra kamera her