fredag, maj 3, 2024
ForsideAnmeldelserAppsTest: Anki Overdrive Fast and Furious

Test: Anki Overdrive Fast and Furious

Der er kommet en ny startpakke til de ræs-lystne unge mennesker. Anki, som også står bag den super søde Cozmo robot, har lanceret et Anki Overdrive Fast & Furious sæt, som er inspireret af filmserien og lader nu børn i alle aldre lege lidt mere intenst med deres superhelte fra filmene.vi har tidligere her på sitet anmeldt et startersæt og Anki Overdrive Fast & Furious er ikke blot en udvidelse til dette, men et selvstændigt startersæt, hvor man får alle komponenter nødvendige for at kunne begynde legen. Vi ser nærmere på om den udvikling produktet har undergået det seneste års tid cirka i denne test.

Æsken er stort set forblevet den samme, men man har i denne omgang en lidt anderledes arrangering af tingene inden i samt et andet mønster inspireret af filmen og bilerne af samme. Indholdet består af følgende dele:

• 1 x Dom’s Ice Charger (bil)
  • 1 x Hobb’s MXT (bil)
  • 3 x lige banedele
  • 1 x eksklusiv Power Zone banedel
  • 6 x sving banedele
  • 12 x autoværn
  • 2 x dele til at hæve banen med
  • 1 x opladestation med plads til 4 biler
  • 1 x dæk-renser

Det vil faktisk sige at indholdet ikke er væsentligt anderledes end det oprindelige startersæt, men her er et af de lige stykker dog med en speciel feature. Dertil har man i denne omgang inkluderet autoværn, som ikke er i det oprindelige sæt.

For dem der ikke skulle have stiftet bekendtskab med Anki Overdrive så er der i bund og grund tale om en elektrisk racerbane i stil med de gamle Carrera baner som de fleste af os (hovedsageligt mænd nok) over 30 i hvert fald på den ene eller anden måde er kommet i berøring med i vores barndom. Med den teknologiske udvikling følger der naturligvis også en udvikling på dette front og om man decideret set kan kalde det disruption er nok diskutabelt, men forudsætningerne er der i hvert fald. Det er de i og for sig, idet der er tale om en teknologisk udvikling, der muliggør racerløb på drengeværelserne med helt nye aspekter og funktioner, som ikke var mulige inden man fik smart-devices osv.

Måden hvorpå bilerne i Anki sættet virker er at de ar nogle sensorer i bunden, som registrerer mønstrer via overfladen fra banen. Disse mønstre er med til at fortælle bilen om denne skal køre ligeud eller om den skal dreje. Som noget nyt er der i Overdrive Fast & Furious også et stykke med en Power Zone, som aktiverer muligheden for at “hacke” modstanderens bil ved at man kører over dette stykke umiddelbart inden modstanderen. Det giver lidt flere taktiske muligheder i legen, men er en feature, som mindre børn vil have svært ved at følge med på, men muligheden foreligger altså.

Anki Overdrive Fast & Furious er en videreudvikling af samme koncept, men det nye i dette sæt er så at man har lagt et tema henover sættet inspireret af den seneste film i serien. De to medfølgende biler er direkte designet med inspiration fra to af bilerne i filmen, men man har beholdt det lidt cartoony-design af bilerne, som jeg synes er vildt flot og veludført. Bilerne i dette Overdrive Fast & Furious sæt er dog en smule mere “realistiske” end de biler man ellers har til rådighed som tilkøb til sættet, hvilket jeg synes er den rigtige beslutning, hvis man ønsker at beholde temaet fra filmen.

Opbygning og leg

Før man kan komme i gang med at lege med Overdrive Fast & Furious skal man naturligvis have pakket udstyret ud og ladet bilerne op via den medfølgende oplader. Selvom der kun medfølger to biler, så er der på opladeren plads til fire biler i alt, som altså kan blive opladt samtidigt. En god idé er at sætte bilerne til at lade op mens man går i gang med at sætte banen op, idet batterierne i bilerne ikke er særlig gode til at holde strøm når de står over natten og efter nogle få dage i skabet kan man være næsen sikker på at der skal en opladning til inden man får det fulde ud af sættet.

Banens dele sættes sammen med magneter og er egentlig ret nemt at gå til. Min søn på fem er i stand til at lave sin helt egne baner selv og han er også i stand til at sætte de ekstra stykker på, såsom autoværn og de dele, der hæver banen for at man kan lave tunneller og lignende.

De nye autoværn, der følger med Overdrive Fast & Furious, er ganske velkommen addering til sættet for det hænder til tider at bilerne ender udenfor banen, især når der er et hop eller en bakke umiddelbart inden et sving. Med autoværnet sørger man for at bilerne holdes på banen.

Applikation

For at kunne køre med Overdrive Fast & Furious skal man enten have fat i den “gamle” applikation, som man kender og hvor man måske i forvejen har ophobet sig en del point og unlocks. Det er dog også muligt at benytte den helt nye app, som er udviklet til netop dette sæt. Bilerne og banedelene vil virke i begge apps, men den nye app har altså nogle flere tematiserede emner inspireret af filmen som nævnt.

Fast & Furious kommer til udtryk gennem de folk man skal køre mod i spillet og som er taget direkte ud af filmen. Hvis man gerne vil have muligheden for at sige “Dude I almost got you!” til Dom, så får man altså også mulighed herfor. Der er benyttet rigtige optagelser fra filmen i det som karakterne i spillet siger, men det er altså kun eksisterende optagelser jeg har kunne høre og det skuffer blot en smule, men jeg tænker at det yngre publikum vil synes at det i virkeligheden ikke gør så meget så længe man kan høre at det er de rigtige stemmer.

For at låse op for muligheden for at spille i alle måder, som det er muligt i spillet, så skal man gennem et lille stykke af karrieren førend det er muligt. Sværhedsgraden er dog en smule hård for de mindre børn og derfor er det en smule ærgerligt at man skal igennem karrieren, førend man kan spille og lege frit på en ordentlig måde. Jeg var ikke umiddelbart imponeret af at jeg kunne slå “Pro Speed” fra da det ikke hjalp meget på sværhedsgraden og knægten her i hjemmet blev efter adskillige fejlede forsøg på at vinde en smule frustreret over at han føler han gjorde de rigtige ting. I starten var det pedal to the metal og en “heavy foot” som gjorde at han mistede greb på banen men efter at jeg gav ham nogle fif om ikke at sætte speederen i det røde felt og at han skulle dreje udenom sin modstander, så var det fortsat ikke helt nemt at vinde og sådan burde det jo ikke være.

Selve applikationen og den måde at hele menusystemet er bygget op er dog ganske glimrende og intuitivt. Det er til at forstå og gå til selv for en fem-årig. Han forstår naturligvis ikke teksterne og disses betydning, især ikke når applikationen er på engelsk, men der er store billeder, der illustrerer hvad det går ud på og den orange knap betyder altid “frem” så man til sidst kan komme i gang med at spille. Det betyder at ham og en kamerat, eller tre, kan gå relativt selvhjulpet i gang med at lege.

Levetid

Selvom der er karakterer fra filmen og deres stemmer er taget med så synes jeg at der er en smule for lidt F&F over det hele. Man kan så spørge sig selv, hvorvidt dette er en skidt ting eller ej. Selvom jeg er stor fan af serien, på godt og ondt, så gør det mig faktisk ikke noget at app og spil ikke er en genfortælling fra filmene, men på en måde bare inviterer spilleren ind til at spille med. Gennem løb og erfaring får man låst op for mere materiale, våben og tilføjelser til sine biler. Dette gør at der adderes en del dynamik til spillet uanset om man spiller alene eller mod sine venner. Anki har i øvrigt lagt en del AI i spillet, hvilket nok også er hvorfor denne kan være svær at slå nogle gange. På denne måde er der dog en kontinuerlig udfordring at hente i spillet og man kan være underholdt i længere tid.

At man kan addere andre biler til sættet, åbne op for forskellige våben og ting, så er der efter min mening tale om en god investering til børneværelset. Man kan nærmest altid hive sættet frem og bygge en bane op på under et kvarter, så er man klar til at spille. Det som måske ville forlænge holdbarheden for Overdrive Fast & Furious er også at inkludere flere pige-elementer i spillet. Man kan køre imod Letty i spillet, men når man nu har to biler at gøre godt med så kunne det også have været hendes bil man enten fik med eller kunne erhverve ved siden af.

Det kan fra ovenstående beskrivelse og test fremstå således at jeg har en del kritikpunkter, som Overdrive Fast & Furious skal tage sig af, men jeg synes faktisk det er vigtigt at pointere at det rent faktisk hovedsageligt er et rigtig godt legetøjsprodukt til børn i en bred aldersgruppe. Selv jeg kan nyde et spil med min søn da app, biler og løb er så gennemført og man kan have spændende løb mod hinanden uanset alder.

Banernes opbygning er også en af de ting, som gør dette sæt så interessant og sjovt, som det er og det skyldes at man nærmest kan forandre banen på ingen tid og så have et helt nyt og anderledes løb. Banedelene er store så man skal i den forbindelse være forberedt på at have en del plads tilgængeligt, men ellers er der som sådan ingen udfordringer.

Der er for lidt Fast & Furious over det hele og jeg føler ikke, der er noget nyt til fansene af serien, men det er en fed addering. I bund og grund kommer dette som et nyt komplet sæt og på denne måde er F&F temaet ganske fint til dem der ikke nåede at hoppe med på Overdrive vognen i sin tid.

Overdrive Fast & Furious er en god investering efter min mening og med tiden kan man udvide den ved at tilføje nye banestykker, hvor man kan lave stunts med bilerne og selve vognparken kan også udvides med både nye biler og lastbiler med nye våben og muligheder til følge.

• God kvalitet
  • Fedt design
  • Nem opbygning af baner