søndag, april 28, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Arcadia Fallen (PC)

Test: Arcadia Fallen (PC)

Vi har spillet Arcadia Fallen fra det danske Galdra Studios, som er et spil, der mere har til hensigt at fortælle en historie end skabe store actionscener.

Arcadia Fallen er ikke dit typiske actionspil eller hack n slash, men er derimod i en mere fortællende genre, hvor det visuelle på skærmen mere eller mindre er sammensatte stillbilleder og få lydeffekter til at supplere dem. Dermed ikke sagt at Arcadia Fallen mangler detaljegrad i hverken det ene eller det andet, men blot at man skal være forberedt på at tingene foregår en smule mere afslappet.

Afslappet er nok også nøgleordet man kan knytte sig til i mere end en forstand. Der er i Arcadia Fallen nemlig ikke nogen følelse af at tiden løber ud og at man skal skynde sig at udføre noget for at kunne komme videre i fortællingen. Sandheden er i realiteten at man tværtimod kan tage det hele stille og roligt og ikke egentlig kan gøre noget forkert. Det handler eksempelvis til tider om at brygge nogle potions og her prøver man bare til man lykkedes.

Sådan er det generelt gennem spillet og det handler mere om at få en historie fortalt, fremfor at skulle være med til at skabe den. Det er dog muligt at influere på historiens gang ved at træffe nogle valg omkring sin karakter, som påvirker hvilke replikker man får “tilbudt”, men ellers er det slutningerne der afhænger af dine valg og dem er der altså adskillige af i klassisk RPG stil.

Historien

Den nævnte historie handler så i grove træk om at du er en lærling i en butik, der via alkymi brygger forskellige potions til kunder, der egentlig ikke er glade for din slags, der beskæftiger sig med magi. Du har base i en lille by kaldet Anemone Valley, som på et tidspunkt bliver overrumplet af dæmoner og du skal så via nye venskaber sørge for at slå disse tilbage. Eftersom spillet blot er cirka 8 timer langt at spille igennem, så ville yderligere detaljer måske være for afslørende, men lader man sig rive med så kommer fortællingen også til at spille på en del følelser.

Du vælger selv din karakter og køn for du kan lave en figur, der ser maskulin ud og har en feminin stemme. Valget er frit og dette frie valg fortsætter ind i spillets verden og fortælling også, for her kan du danne bånd med nogle af karaktererne du møder, hvor det ikke er umuligt at danne romantiske bånd mellem samme køn. På den måde er Arcadia Fallen samtidig og mere moderne end vi har set spil i denne genre være før.

Grafik

Som allerede nævnt er den grafiske præsentation udført ved hjælp af billeder og uden de store bevægelser, hvilket jeg personligt troede ville genere mig langt mere end det overhovedet kom til at gøre. Man savner jo heller ikke bevægelse når man læser sine bøger, men derimod lader man sin fantasi danne de indtryk man ønsker og med Arcadia Fallen er det gjort en smule visuelt uden at være det helt.

Farverne i Arcadia Fallen er en smule mere udvasket end man måske kender fra denne type af spil, men det gør på en måde at spillet får en ret seriøs stemning til trods for at figurerne er anime og for mig at se yderst japansk inspireret.

Lyd

Arcadia Fallen består af to forskellige typer af lyd om man må sige. Det ene værende stemningen og effekterne i spillet, som er yderst begrænset, men tilpas nok til at man får lov at leve sig ind i spillet uden at lyden egentlig er så vigtig en parameter. Man kan sagtens spille og læse dialogerne fremfor at være afhængig af lyden.

Det andet lydaspekt er stemmerne, som blandt andet er fra Laura Post (Persona 5: Royal, Fire Emblem: Three Houses) og Allegra Clark (Dragon Age: Inquisition, Genshin Impact). Disse stemmeindspilninger er der 4,5 timer af, hvilket giver spillet en smule mere personlighed. Disse “ægte” stemmer var for mig mere vigtige end selve lydeffekterne i hvert fald.

Arcadia Fallen er ikke min normale genre for spil, men værende fra en dansk udvikler var det spændende at prøve kræfter med. Arcadia Fallen overrasker positivt ved at være en fortælling, som man selv har en indflydelse på uden at stressniveauet kommer op. Det er for mit vedkommende ret unikt et spil og man formår at skabe meget ud af lidt, og til trods for de begrænsninger føles spillet større end det er. Hvis du er mere til at få en god historie fortalt og sidde og rykke på nogle af brikkerne i puslespillet, så er Arcadia Fallen bestemt et forsøg værd, men hvis du er mere til at styre slagets gang og hvor action er vigtig, så er det nok lidt for afslappet.

Story
Gameplay
Grafik