ForsideAnmeldelserTest: Arlo Go 2 Wireless security camera

Test: Arlo Go 2 Wireless security camera

Vi skal her se på et trådløst kamera fra Arlo, der kan bryde begrænsningerne ved en Wifi forbindelse.

I kassen finder vi Arlo Go 2 kameraet, et magnetisk opladerkabel, et monteringsbeslag og en brugsvejledning.

Arlo Go 2 bibeholder designet som vi kender det fra de andre kameraer i Arlo serien, det har en afrundet form i hvidt plastik, og en sort front hvor bl.a. objektivet sidder monteret.

Bagerst er der et gevind så kameraet kan skrues på monteringsbeslaget.

I bunden sidder der et magnetisk stik til opladning. Kablet klikker sig selv fast på de guldfarvede kontakter. Der følger dog ikke en oplader med i kassen, men stort set enhver mobiloplader kan klare opgaven.

Den hvid knap er en udløser der låser “skallen” op, så man kan trække indmaden af kameraet ud.

Når man har gjort det, kan man også se nærmere på det store batteri. Det er muligt at købe ekstra batterier og en oplader så man blot kan udskifte batteriet i kameraet med et der er opladet i stedet for at skulle tage kameraet med hen til en lader og vente på at det bliver ladet op.

Arlo skriver ikke noget specifikt om batteritiden, men afhængig af hvor ofte Arlo Go 2 aktiverer og uploader video, vil jeg gætte på at det kan køre op til 3-6 måneder mellem opladninger.

Alle indstillinger og opsætning sker med den glimrende Arlo Secure app til telefonen. Opsætning var ikke så kompliceret. Man opretter en konto, og så tilføjer man kameraet ved at lade det scanne en stregkode der bliver vist på telefonen. Det er også i Arlo Secure app’en man kan se både live video fra kameraet, og tilgå de videoer der er blevet optaget når der blev opdaget bevægelse foran kameraet.

Normalt har Arlo kameraer været afhængige af wifi eller en fast basestation for at uploade video. Den begrænsning er væk med Arlo Go 2! Man kan nemlig sætte et SIM kort i kameraet, og så skal man bare have en fornuftig mobildækning der hvor man har tænkt sig at sætte kameraet op. Det giver lige pludselig mange flere muligheder, man kan sætte et i sommerhuset, campingvognen eller andre steder hvor man vil overvåge sine ting. Arlo Go 2 er vejrsikret, så det kan sættes op de fleste steder. Jeg har testet Arlo Go 2 både på wifi, og med et SIM-kort. Og jeg opdagede absolut ingen forskel i hverken reaktionstid eller billedkvalitet. Ved siden af SIM-kortet kan man også indsætte et microSD kort så de optagede videoer bliver gemt lokalt. Man kan dog ikke tilgå videoer på kortet direkte fra Arlo Secure app’en, så det skal mest ses som en form for lokal back-up.

I fronten af Arlo Go 2 sidder der selvfølgelig kameraobjektivet med vidvinkel så det kan dække et stort område. Der sidder også en stribe lysdioder så man kan få optagelser i farver i mørket. Man kan naturligvis også vælge almindeligt nattesyn der så optager mere diskret og i sort/hvid. Der sidder også mikrofoner og højttaler så man kan tale med en person der står foran kameraet. I praksis er det dog lidt svær da der er en tidsforsinkelse på signalet. Højttaleren kan også bruges til at lave en sirenelyd der kan bruges til at gøre ubudne gæster opmærksomme på at de er blevet opdaget. Sirenen er ikke voldsomt høj, men til gengæld har den en voldsomt irriterende lyd 😉

Arlo Go 2 optager video med lyd i 1080p opløsning, en opløsning der ikke just er imponerende, men mere standarden efterhånden. Men billedkvaliteten er dog helt fin, som jeg også forventer fra Arlo kameraer.

Da Arlo Go 2 kan sættes op alle steder, har det også en indbygget GPS så man kan finde det på et kort. Placeringen bliver opdateret en gang om dagen. Min erfaring er at Arlo Go 2 skal have helt klart udsyn til himlen for at GPS virker rigtigt, men så var den tilgengæld også ret præcis.

Den daglige brug af Arlo Go 2 sker med Arlo Secure app’en. Her kan man indstille et væld af ting på kameraet, og det er også her at man kan tilgå biblioteket af optagelser fra kameraet.

Som det kan ses, så kommer Arlo Go 2 med tre måneders trial på Arlo Secure. Når den tid er gået så skal man tegne abonnement for at få fuldt udbytte af kameraet. Uden abonnement så forsvinder rigtigt mange af funktionerne fra app’en, f.eks. mister man smart notifikationer der kan skelne mellem mennesker og dyr (og pakker!), samt en masse andet der “presser” en til at tegne abonnement. Pt koster et abonnement for et enkelt kamera (op til 2K opløsning) 25 kroner pr måned. For 79 kroner om måneden kan man koble alle sine Arlo kameraer (op til 2K opløsning) til sin konto.

Arlo Go 2 har en god billedkvalitet, og er spækket med brugbare funktioner, som vi kender det fra andre modeller i Arlo serien. I den daglige brug fik jeg de notifikationer som jeg forventede, og meget få “falske” alarmer, selv når solen f.eks. bryd frem bag en sky, noget der kan udløse alarmer på andre kameraer jeg har testet. Arlo er overvågningskameraer i høj kvalitet, og med Arlo Go 2 er man ikke længere afhængig af et wifi, så det kan sættes op overalt. Det eneste kritikpunkt jeg har, er Arlos abonnementsbaserede forretningsmodel. Den dag de evt. vælger at lukke butikken, så vil der være enormt mange kameraer ude i verden der bliver ubrugelige. Og prisen på kameraet er også i den høje ende. Men det er også et rigtigt godt kamera med lang batteritid der har kørt fejlfrit i den måned jeg har testet det.

Lars Lund Olsen
Lars Lund Olsen
Lars Lund Olsen - Skribent på eReviews.dk.