ForsideAnmeldelserTest: Creative Sound BlasterX G6

Test: Creative Sound BlasterX G6

Går du ligeså meget op i lyden i dine spil, som billedet og de andre elementer, så er der ingen vej udenom et ordentligt lydkort og netop et sådant har Sound BlasterX leveret med deres G6, som er det seneste i en lang serie af produkter, hvor Creative gang på gang har påvist deres evne til at levere noget ordentligt for os gamere. Vi ser nærmere om de endnu en gang formår at leve op til forventningerne i denne test.

Min første reaktion til æsken var at den umiddelbart virker relativt tung i forhold til størrelsen og forbinder det faktisk som værende et godt tegn. Indholdet er relativt beskedent og æsken i sig selv relativt simpel, men når man åbner den op så er det første man mødes med netop selve lydkortet. Herefter graver man sig adgang til manual og kabler, som består af et optisk kabel og en microUSB adapter fra USB-A.

Eftersom Sound BlasterX G6 er et eksternt lydkort, så er selve designet en vigtig faktor, idet man kunne tænkes at have det stående synligt fremme på skrivebordet eller på anden vis ved siden af sin computer. Det er mere eller mindre også nødvendigt for det medfølgende kabel er ikke det længste af slagsen og har man sit kabinet på gulvet så er der ikke meget råderum at gøre godt med.

En anden årsag til at man måske ønsker at have dette lydkort lige ved hånden er fordi det er udstyret med knapper til justering og styring af lyden direkte på enheden. På fronten er der en store skrue-knap, der styrer lydniveauet og på siden har man tre knapper at gøre godt med. Disse tre knapper er til henholdsvis at tænde/slukke Scout-mode, SBX surround og gain.

Fronten er så udstyret med to porte til henholdsvis hovedtelefoner og mikrofon, mens man på bagsiden finder indgangene til BlasterX G6 bestående af en optisk indgang og udgang samt microUSB tilslutningen. MicroUSB gør dig i stand til at forbinde BlasterX G6 til computeren eller til en strømkilde i tilfælde af at man slutter lydkortet til en spillekonsol. Det kræver nemlig ekstra power at drive kortet på en konsol og det er der vel heller ikke noget at sige til for der er tale om en lille forstærker i lommeformat.

På toppen af BlasterX G6 er der et LED-kryds som kan lyse i forskellige farver og med forskellige effekter om du vil. Der er i designet af BlasterX G6 tænkt på detaljerne synes jeg og det ses eksempelvis ved at skrueknappen på fronten er med små riller, som gør den nemmere at betjene og fingrene ikke glider af. På undersiden er bunden af BlasterX G6 nærmest helt dækket af gummi og det er for at den ikke så nemt skal rykke sig på skrivebordet, hvilket kan være irriterende. Så ved man nogenlunde hvor man har den efter man har stillet den.

Uagtet at der er tale om et eksternt lydkort og designet derfor naturligvis er vigtigt, så er det ikke derfor man erhverver sig et lydkort. Det handler om lyden og naturligvis opsætning og brug, hvilket er de elementer vi begynder at kigge på i de næste par afsnit.

Opsætning

Hvis vi starter med opsætningen af BlasterX G6 med en spillekonsol, så kræves det at man fodrer den med strøm fra en USB-port foruden at man slutter den optiske forbindelse, men så er man ellers også kørende.

Når det derimod handler om tilslutning til PC så kræver det egentlig bare microUSB-kablet og så er BlasterX G6 ellers plug and play og fungerer ud af boksen.

Software

At BlasterX G6 er plug and play og bare virker out of the box er egentlig den halve sandhed for egentlig er lydkortet bygget således at den virker bedst, hvis man også installerer softwaren, SoundBlaster Connect (Connect), samtidigt med. Connect kender man, hvis man har leget med andre af Creatives understøttede produkter, såsom deres Katana soundbar og andre lydprodukter.

Connect er en applikation med en meget simpel interface, som man hurtigt kan både drukne og fordybe sig i afhængigt af, hvordan man anskuer de muligheder den stiller til rådighed. Hvis man ønsker mest muligt ud af Sound BlasterX G6 anbefaler jeg at man bruger lidt tid på at fordybe sig, idet softwaren har utrolig mange indstillingsmuligheder for lyden. Det gør dig i stand til at skræddersy lyden til din profil og de spil du spiller. Hvis man kun spiller ét spil, så kan softwaren godt virke en smule for omstændigt, men man behøver heldigvis ikke anvende det hele.

Der er en lang række af forudindstillede profiler for populære spil, hvor udviklerne og Creative har været inde og skræddersy så du får den optimale lydoplevelse. Der er ikke tale om blot visuelle ændringer eller små forskelle, men derimod markant anderledes lyd, som kommer ud af det tilsluttede headset.

Du kan eksempelvis justere lydprofilen for det der kommer ud i øretelefonerne eller højtalerne, men du kan også justere mikrofonen med forskellige niveauer.

Lydkvalitet

Den lyd, som Sound BlasterX G6 kommer med afhænger naturligvis af det du slutter til den. Det siger sig selv at Sound BlasterX G6 ikke kan få et dårligt headset eller middelmådigt headset til at lyde fantastisk. Det som Sound BlasterX G6 dog sørger for er at den i hvert fald ikke er flaskehalsen i en opsætning.

Sound BlasterX G6 dog sørger for er at den i hvert fald ikke er flaskehalsen i en opsætning.

Eftersom Sound BlasterX G6 koster det samme som et mellemgodt bundkort i din computer, så forventes det naturligvis også at lyden er væsentligt bedre end det de indbyggede lydkort kan præstere.

Sound BlasterX G6 er en højkvalitets DAC med såkaldt Xamp, som forstærker begge kanaler sideløbende og benytter altså ikke den samme kanal til begge så at sige.

Sound BlasterX G6 er også med Dolby Digital 7.1 surround mulighed, hvilket naturligvis giver en virtuel surround i dine høretelefoner og kvaliteten af denne oplevelse afhænger delvist også af dine høretelefoner såvel som af Sound BlasterX G6 naturligvis. Min oplevelse med en test af Sennheiser GSP 500 var en fantastisk indlevende surround oplevelse, der var meget klar og jeg var i stand til meget præcist at gætte, hvor folk i CSGO bevægede sig hen og fra.

Denne surround effekt kommer yderligere til udtryk når man aktiverer Scout Mode på lydkortet, hvilket du kan gøre via knappen på Sound BlasterX G6 direkte eller også gennem softwaren. Scout Mode virker modsat hvad jeg kunne få Sound BlasterX AE-5 til at præstere rigtig godt. Scout Mode er en særindstilling af lyden, som isolerer lyden på en sådan måde at der er ekstra meget fokus på de vigtigste lyde i de givne spil. Som nævnt i CS:GO så er det eksempelvis skridt, reloads, scoping og skud, som man hører ekstra godt og kan identificere retningen af. Dét giver en stor fordel over dine modstandere i disse konkurrence-spil at du kan høre dem bedre end de kan høre dig.

Selve lydkvaliteten fra Sound BlasterX G6 afhænger som nævnt af dine høretelefoner og det gælder både gaming, surround, Scout Mode og musik. Lyden fra Sound BlasterX G6 er dog helt fantastisk og med en meget fin balance mellem de høje, lave og mellemliggende toner. Der er både en god balance og klar differentiering og man kan høre mange detaljer i både musik og spil.

Brug

Sound BlasterX G6 har både plads til forbedring og nogle små genistreger andre kan tage ved lære af. Designet er uhyre simpelt og nemt at arbejde med. Undersiden er skridsikker så den forbliver nogenlunde på sin plads når du bruger den og knapperne er for det meste nemt tilgængelige. Gain-knappen til justering af impedans, hvor man dog skal være opmærksom på, hvad ens høretelefoner kan klare da man kan risikere at springe høretelefoner, som ikke er bygget til det som Sound BlasterX G6 kan præstere.

Softwaren er o.k. at gå til vil jeg sige, men der kræver det også en smule simplicitet for det kan være svært at forstå, hvad de forskellige udtryk egentlig justerer og det var især svært at finde ud af, hvordan man fjernede side-tone i mikrofonen, selv efter at have læst i manualen.

Lydmæssigt spiller Sound BlasterX G6 ganske formidabelt og Creative viser endnu en gang deres arv, hvor de i skrivende stund har mere end 37 års erfaring. Det er tydeligt at det er lyden og fleksibiliteten som er i fokus så man kan skræddersy sin lydoplevelse og få de detaljer med, som er vigtige for én og det er dermed kun lige softwaren, som jeg personligt vil mene kunne trænge til en smule finpudsning, førend der nærmest ville være tale om den perfekte lydoplevelse i prisklassen. Overvejer man om det er dét værd at investere i et separat lydkort, så går der ikke mange minutter med Sound BlasterX G6 før man konstaterer at det er alle pengene værd. Husk dog at effekten nærmest kræver et par gode hovedtelefoner førend det giver mening, så den samlede investering er stor, men efter min mening godt givet ud, da man får en fantastisk god lyd og én man kan finpudse til egne præferencer og tilpasset de spil man spiller. Skydespil kræver eksempelvis en anden profil end racing og RPG osv. Sound BlasterX G6 giver masser af værdi/lyd for pengene i hvert fald.

• Lydkvalitet
  • Kan spille højt
  • God surround