ForsideAnmeldelserTest: Jabra PanaCast 20 webcam

Test: Jabra PanaCast 20 webcam

Jabra har lavet et high-end kamera specielt egnet til videomøder. Her skal vi se på PanaCast 20 der har 4K opløsning og intelligente funktioner bygget ind.

I kassen finder man en kort vejledning, og et hårdt transportetui.

I etuiet er der et USB kabel på 1,5 meter, og selve PanaCast 20 kameraet.

PanaCast 20 er et kompakt webcam, lavet i sortmalet metal, med gummiflader hvor det skal sidde på skærmen.

Der sidder tre mikrofoner i PanaCast 20, en på hver side af objektivet, og en på toppen. De ses som små huller i kameraet. Derudover sidder der en lille lysdiode der viser status på kameraet.

Man kobler USB kablet til i bunden af PanaCast 20, så det hænger ned bag på skærmen. Man sætter kameraet fast på kanten af sin skærm ved at vippe et kraftig hængsel ud i bunden, og justere det så kameraet klemmer sig fast på forkanten af skærmen, mens hængslet støtter kameraet på bagsiden af skærmen.

Jabra PanaCast 20 er en lille kompakt enhed der føles tung og solid. Det måler ca 8 cm x 4,4 cm x 2,5 cm og vejer 136 gram uden kabel.

Når man sidder foran kameraet hele tiden, så er det rart at der indbygget et dæksel i PanaCast 20, så man er HELT sikker på at der ikke er andre der kigger med. Det åbnes og lukkes med en lille knap under objektivet.

Jabra PanaCast 20 kan streame i helt op til 4K opløsning med 30 billeder i sekundet, og har en 13 megapixel sensor. Det har indbygget AI (kunstig intelligens) som giver det nogle helt unikke funktioner. Når man bruger kameraet så kan det følge ens ansigt så det altid er i midten af billedet, og det har intelligent zoom der sørger for at man fylder en god del af billedet, selvom man flytter sig væk fra kameraet. Alle de smarte funktioner er helt digitale, der er altså ikke noget der bevæger sig i kameraet. Det er muligt fordi kameraet har en synsvinkel på 90 grader og fordi den bruger den høje opløsning til at lave digitalt zoom, og benytte det udsnit af billedet den har fundet et eller flere ansigter i. Det fungerer rigtigt godt, og det er her vigtigt at pointere at Jabra PanaCast 20 er helt plug’n’play, der skal ikke installeres noget for at funktionerne virker, det hele bliver klaret af kameraet! Dog kan man installere Jabra Direct for at tage styring over de smarte funktioner. Herfra kan man f.eks. deaktivere Intelligent zoom og styre det helt manuelt fra Jabra Direct app’en. Man kan også justere på billedkvaliteten, selvom jeg er helt tilfreds med kvaliteten uden nogle justeringer.

Her kan man indstille billedudsnittet og gemme op til 2 presets så man hurtigt kan skifte mellem to udsnit. Man kan også aktivere Picture-in-Picture, som viser det normale billede småt, oven på et fuldskærms billede kan selv kan styre zoom på.

Her kan man indstille en masse omkring billedkvaliteten, men som sagt var jeg meget tilfreds med billedet, “lige ud af kassen”.

Herunder er et billede jeg tog med Windows indbyggede kamera app, og Jabra Panacast 20 under normal stuebelysning. Der er ikke lavet nogle justering af billedet efterfølgende.

Jeg arbejder i et internationalt team, så jeg har både kollegaer i andre lande, mens andre danske kollegaer arbejder hjemme. Det er derfor en helt naturlig del af arbejdsdagen at være i en hel del videomøder, både med op til 30-40 mennesker, og 1 til 1. Vi bruger Microsoft Teams, og indtil nu har jeg brugt min laptops indbyggede kamera, men da jeg har to eksterne skærme på mit skrivebord, så står laptoppen til den ene side, så for det første “ser” jeg ikke på den jeg har møde med, for det andet er det indbyggede kamera ikke særligt godt, hverken opløsningen, billedkvaliteten eller evnen til at håndtere skiftende belysning. Jeg har brugt Jabra PanaCast 20 de sidste par uger, og det er en stor forskel til det bedre! Intelligent zoom virker rigtigt godt, mit ansigt er altid centreret i billedet, og fylder næsten det samme, lige meget om jeg læner mig helt tilbage i stolen, eller sidder helt fremme ved keyboardet.

De indbyggede mikrofoner fungerer fint, men jeg vil til enhver tid anbefale et headset til videomøder, det giver en bedre oplevelse for alle parter. Det kunne f.eks. være Jabra Evolve2 75.

Jabra PanaCast 20 er et lækkert webcam i et flot design. De indbyggede funktioner har virket upåklageligt i mine tests. PanaCast 20 kunne følge mit ansigt selvom jeg rykkede rundt ved skrivebordet, og gjorde at jeg altid var tydelig og centreret i videoen. Byggekvaliteten er i top, det er solide materialer der er brugt. Selve billedkvaliteten kan jeg ikke klage over, den håndterer skiftende belysning godt og billedet står skarpt. PanaCast 20 ligger i den dyre ende, men hvis man er storforbruger af videomøder, eller bare vil være sikker på at modtageren ser en i bedste kvalitet, så vil jeg påstå det er pengene værd. Det er specielt egnet hvis man ofte arbejder fra forskellige lokationer, da det er nemt at pakke ned og tage med.