fredag, maj 10, 2024
ForsideAnmeldelserComputer tilbehørTest: Logitech BRIO Stream 4K HDR kamera

Test: Logitech BRIO Stream 4K HDR kamera

Takket være populariteten af streams via YouTube, Twitch og diverse andre kanaler, så bringer disse streamere liv tilbage i en ellers døende race, nemlig webcams. Med introduktion af kameraer i de fleste bærbare computere samt vores smartphones var disse på et mindre tilbagetog, men med Logitech BRIO Stream viser Logitech at det stadig er noget, der bliver udviklet og arbejdet på. Med en 4K opløsning og HDR er der store forventninger til billedekvaliteten og når man skal invitere folk hjem i ens stue eller værelse så er det såmænd også ekstra vigtigt at alle detaljer og ens rod bliver vist på bedste vis. Stream udgaven af Logitech BRIO er med en hurtig billedefrekvens, hvilket bør give et mere flydende billede på ens online stream.

At Logitech BRIO Stream ikke udelukkende er til gamere, trods forbedringen af teknologien til at understøtte en højere frekvens ses af indpakningen. Generelt har gaming produkterne fra Logitech nemlig en sort og mørkeblå farvekombination, mens produkter til den “almindelige” forbruger, så at sige, er i cyan blå indpakning. Det er så sidstnævnte, som er tilfældet for Logitech BRIO Stream. Selve indholdet i æsken består af nedenstående komponenter nydeligt pakket ind uden at være noget særligt uden det skulle lyde som værende noget negativt ment.

• BIO STREAM
  • USB-kabel
  • Lukker som dækker kameraets objektiv
  • Aftagelig klips
  • Taske
  • 12-måneders Premium-licens til XSplit1
  • Brugervejledning

Logitech BRIO Stream er ret stort af et webcam at være og fylder dermed en del over skærmen, forudsat man stiller det derop naturligvis. Dog er Logitech BRIO Stream udstyret med en ret så kraftig og samtidigt fleksibel fod, som kan bruges til at sætte den på skrivebordet og pege i den ønskede retning. Foden vinkles også til at montere kameraet på skærmen, men gør man dette så mister man næsten muligheden for at dreje kameraet, idet det står meget stramt fast til foden. Man kan så vælge at fjerne foden helt og skrue Logitech BRIO Stream fast til en tripod eller kamerastativ gennem gevindet i bunden.

Designmæssigt er Logitech BRIO Stream et ganske flot og elegant device trods størrelsen. Det står flot på skrivebordet og om det skyldes at dens design er ganske simpelt og nærmest ovalt eller om det er simpliciteten man har opnået ved kun at benytte én farve kan jeg ikke helt sætte fingeren på. På bagsiden er Logitech BRIO Stream mindst ligeså elegant da den her blot har én USB-C indgang og intet andet. Bagsiden er dog mat, mens fronten er blank sort.

Set fra fronten har Logitech BRIO Stream i midten et objektiv, som også er selve kameraet og til venstre herfor har man et LED-lys som indikator mens man på den anden side har to sensorer, som altså bidrager til de forskellige funktioner, som Logitech BRIO Stream besidder, såsom dybderegistrering, som vi kommer ind på senere.

Der er en del vægt bag Logitech BRIO Stream, hvilket grundet størrelsen ikke er overraskende, men det er lidt overraskende at et webcam alligevel føles så tungt og robust, som det altså er tilfældet her. Dermed ikke sagt man skal forvente at smide rundt med kameraet og at det overlever en tur ned på gulvet, men sammenlignet med en masse andre kameraer ville jeg nok ikke være ligeså nervøs skulle det komme til at ske med Logitech BRIO Stream i hvert fald.

Der følger også lidt ekstra udstyr med til Logitech BRIO Stream som nævnt i foroven beskrevne indhold af æsken. Et af disse er et privacy-filter, som sættes fast til kameraet, så man efter ønske kan blokere dens linse. Snowden var en af dem der gjorde os bevidste om nødvendigheden af dette og jeg synes det er en fin addering. Jeg kan også godt forstå at man har valgt dette cover skal på udenpå, idet det flotte design måske ville have lidt af at funktionen var indbygget og det er ikke alle, som har ønske om at have et sådant privacy filter alligevel. Dog kan jeg ikke forstå at man har valgt at kvalitetsfornemmelsen af dette cover skal skille sig så væsentligt ud fra resten af designet. Den føles en smule for billig i forhold til resten af designet, men man kan selvfølgelig også lade være med at bruge den.

Den anden ekstra ting der følger med er en lille stofspose og denne er til for at man kan tage sit Logitech BRIO Stream med på farten skulle man have lyst til det. Selve posen er egentlig stor nok til at man kan have sit kamera med, men fordi USB-kablet er en smule stift så kan det godt være en anelse besværligt at få ned i. Det skal nok lykkedes, men en centimeter i bredden havde gjort underværker tænker jeg.

Hvad har man så af muligheder med Logitech BRIO Stream foruden at det er et webcam med en høj opløsning er sådan set det næste spørgsmål når nu vi har været omkring dens design.

Software

For at få mest muligt ud af Logitech BRIO Stream der er det nødvendigt at installere nogle applikationer. Til selve streaming-delen får man som nævnt 12 måneders gratis abonnement til xSplit, men kameraet er naturligvis også understøttet af andre, såsom OBS, som jeg selv har brugt i sin tid.

Det er dog ikke denne software som jeg vil ind på, idet ovennævnte er til selve streaming-aktiveringen, hvorimod Logitech Gaming Software og ChromaCam er til selve indstillingen af kameraet.

Logitechs egen software skal man installere for at justere det som kameraet viser frem på skærmen. Man kan her lege med vidvinkel, farver, lys og genveje. Med genveje så er det ikke fordi kameraet i sig selv har nogle knapper, men man kan bruge andre Logitech G produkter til at aktivere de forskellige profiler man har sat kameraet op til, for at skifte belysning, vidvinkel og andet på farten.

Vidvinklen kan indstilles mellem 65, 78 og 90 grader og selvom den højere af dem, 90, virker en smule unaturlig så giver det dog et større overblik over lokalet omkring en eller hvis kameraet er placeret tæt på brugeren så får man mere af denne med. Personligt foretrak jeg dog 78 og det er en individuel vurdering. At featuren er der er faktisk ret fedt.

ChromaCam er derimod en tredjepartssoftware, som gør det muligt at fjerne eller erstatte baggrunden bag brugeren. Det er noget vi var inde på med C922 Pro Stream webcammet og det er nærmest kun software-mæssig identifikation og fjernelse af baggrunden. Det er lidt ærgerligt synes jeg, idet Logitech BRIO Stream tydeligvis kan spore dybde i billedet, da det ellers ikke vil være Windows Hello kompatibelt. Det er ærgerligt fordi jeg stadig med Logitech BRIO Stream ser at kameraet bliver forvirret når jeg bevæger mig foran mit kamera-stream og falder til tider sågar ud. Headset på hovedet bliver også en udfordring. Det hjælper når man smider mere lys ind i lokalet og på sig selv erfarede jeg. ChromaCam gør simpelthen brugeren i stand til at gemme sit eget rum væk og erstatte det med enten et selvvalgt billede eller noget som er i ChromaCams database. For at fjerne ChromaCam logoet skal man dog betale og det synes jeg er lidt forkert når man har givet de penge man har for Logitech BRIO Stream kameraet.

Logitech BRIO Stream er nemlig udstyret med infrarøde sensorer, så hvis man i baggrundsfjernelsen udnyttede disse mere ville det give en bedre effekt. Det er nemlig disse sensorer som man benytter til at kunne logge ind i Windows med Windows Hello funktionen. Opsætningen kræver at man har nyere Windows 10 installeret og opdateret på sin maskine og ellers bør det så virke out of the box.

For at komme tilbage til førnævnte software til streaming, xSplit, så betyder det at man kan streame sit spil i den store del af skærmen og så kan man lave en Green-screen effekt bag sit kamerabillede, således at det kun er ens person, som er med på billedet. Det er en fordel fordi man på denne måde optager en mindre del af billedet på skærmen og det giver en fed effekt af at man nærmest er en del af spillet.

Billedekvalitet

Den helt særlige feature ved Logitech BRIO Stream er dens kamera og 4K opløsningen, som skal sørge for at ens billeder står knivskarpt. Den høje opløsning er i øvrigt blandet med HDR for ekstra skarp farvegengivelse. HDR står for High Dynamic Range og er en teknologi, der kort sagt skaber et bedre forhold mellem lys og mørke i ens billede for at skabe et mere tydeligt billede, hvor færre ting falder igennem så at sige.

På det billede som Logitech BRIO Stream producerer synes jeg man nemt kan se at den har en langt mere overlegen kvalitet end jeg længe har set på et webcam. Det kan ses af at når man snakker med nogen over Skype eller blot optager nogle videoer, så fremstår man selv mere skarpt til trods for at belysningen i lokalet enten er dårligt eller at der er for meget lysindfald udefra.

Dette betyder også at hvis man streamer til et publikum online, så kan de langt bedre se en, hvis man eksempelvis skulle være nødsaget til at streame med dæmpet lys af en eller anden årsag, idet kameraet bedre er i stand til at udnytte det lidt lys der er.

Den høje opløsning på 4K er på skrivende stund endnu ikke supporteret af for mange apps, hvilket gør at Logitech BRIO Stream er en smule forud for sin tid. Selv Skype er endnu ikke klar med understøttelse af denne høje opløsning, hvilket vil sige at de folk jeg har kommunikeret med under test blot har kunne se mig i Full HD. De pointerede dog at billedkvaliteten på deres ende var langt bedre end det kamera jeg brugte hidtil, uden at det er nødvendigt at nævne model og mærke.

Den nævnte høje opløsning, altså 4K, kan i øvrigt kun streame i 30 FPS, altså billeder i sekundet, og det er ikke engang fordi dette er skuffende, men jeg ventede et eller andet sted at dét var hvad Stream udgaven gik ud på. Dog betyder det at Logitech BRIO Stream kan køre med en Full HD (1080p) opløsning i 60 FPS og det giver et langt mere flydende og detaljeret billede end jeg har set med et andet webcam i denne opløsning.

Logitech BRIO Stream er først og fremmest et rigtig lækkert produkt. Til trods for at der er en hel industri bag gamere der streamer, så er der også mange andre medier, hvorfor jeg synes det er vigtigt og godt at man har valgt dette subtile og elegante design til Logitech BRIO Stream.

Dens fulde potentiale kan endnu ikke blive udnyttet på alt for mange platforme, idet 4K simpelthen ikke er en standard endnu, men det er jeg ikke i tvivl om at den bliver indenfor kort tid, så det kan man bestemt glæde sig til. Til da kan man så anvende kamera-appen i Windows til at optage de højtopløste videoer i.

Softwaren er måske den akilleshæl af hele dette, idet jeg fx ikke bryder mig om at ChromaCam er for software-baseret når Logitech BRIO Stream kan mere end det. Da havde jeg set man udnyttede sensorerne i kameraet til at gøre baggrundsfjernelsen noget mere præcis.

Hvis man vil streame i absolut højeste opløsning så er der nærmest ingen vej udenom Logitech BRIO Stream, men man har også lidt på fornemmelsen at prisen er sat efter denne lettere monopollignende tilstand. Jeg havde kameraet stillet på toppen af min skærm, men jeg foreslår dem der kan bruge et stativ til at gøre dette, da det ellers er umuligt at styre og indstille.

Billedkvaliteten på Logitech BRIO Stream er i hvert fald i top og det er både med den høje opløsning, såvel som det meget flydende billede man får ved lavere opløsninger.

• Billedkvalitet
  • Stream i 1080p/60FPS