lørdag, maj 4, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Logitech C922 Pro Stream webcam

Test: Logitech C922 Pro Stream webcam

For noget tid siden ville jeg have spurgt om man overhovedet sælger webcams længere, for de er bygget ind i de fleste bærbare computere og de dominerer efterhånden markedet gevaldigt, mens mange også benytter sig af smartphones til det webcams blev brugt før i tiden. Det viser sig dog nu at gamere, af alle, skulle være med til at puste nyt liv i denne kategori og den første af sin slags, som vi har fået lov at teste er Logitech C922, som altså ikke er et almindeligt webcam, selvom det også kan bruges som det. Logitech C922 er nemlig optimeret til at give streamere og folk der roder en måde at dele deres billede på. Vi kommer nærmere ind på hvad det går ud på i denne anmeldelse.

Foruden det Logitech C922 webcam, som møder øjet i det øjeblik man åbner den første del af æsken, så er der faktisk også et kamerastativ i form af en tripod i æsken og naturligvis den obligatoriske manual. Derudover får man også en voucher til tre måneders brug af Xsplit , som er en software man kan bruge til at streame sit billede på bl.a. twitch.tv og YouTube.

img_3608

img_3719

Hvis man tilfældigvis har stiftet bekendtskab med det tidligere kamera i serien, C920, så er der designmæssigt meget lidt nyt at hente og man skal kigge godt efter. Logitech C922 er blankt foran i modsætning til den tidligere model, men ellers er der meget lidt forskel at hente.

img_3721

Der er mere bredde end højde i designet af Logitech C922, hvilket gør at den fylder en del over skærmen, men for de fleste vil dette nok ikke være en udfordring, eftersom vi alligevel i gennemsnit har 24″ cirka på vores skærme på skrivebordet.

img_3722

Med to retningsbestemt mikrofoner placeret bag det flotte ydre, så er man i stand til at optage i stereolyd, skulle man have behov og lyst til det.

Foden til Logitech C922 er en som kan vippes op således at man enten kan have kameraet stående på skrivebordet pegende op mod brugeren, eller også kan man bruge den selvsamme fod til at sætte kameraet fast til toppen af skærmen. I bunden er der plads til et gevind og det er sjovt nok det som passer på den medfølgende tripod og hvilken som helst anden normalstørrelse tripod i øvrigt. Den passer i hvert fald fin på det stativ jeg bruger til mit spejlrefleks, skulle det medfølgende stativ ikke være højt nok.

Den medfølgende tripod til Logitech C922 er nemlig kun mulig at hæve cirka 20 centimeter, hvilket ikke nødvendigvis er nok, men på den anden side bevæger man sig så mod skærmens højde og så kan man ligeså godt placere kameraet herop.

Man kan naturligvis anvende Logitech C922 som et ethvert andet almindeligt webcam og så er der faktisk ikke meget forskel fra det kamera den afløser. Logitech C922 er ganske vist en smule bedre speccet end et almindeligt kamera og man kan få 720p video i 60fps eller Full HD i 30 fps. Det er med til at give et flydende billede og hvis man skal streame et spil i høj fps, så er det naturligvis vigtigt at kameraet også kan følge med nogenlunde.

2016-10-17-21_17_50-skype%e2%80%8e-options

For at aktivere den specielle feature på Logitech C922 er det nødvendigt at installere den app, som gør “magien” mulig og den hedder Personify, som er noget tredjepart ikke udviklet af Logitech. Med Personify installeret skal man så vælge denne som kamerakilde i det program man ønsker at anvende. Herefter går man tilbage til Personify applikationen og styrer, hvordan baggrunden skal justeres.

2016-10-12-20_05_41-skype%e2%80%8e-1-popadic-goranlive-dk

Man kan med Personify og Logitech C922 vælge at baggrunden skal være en solid farve, et bestemt foruddefineret mønster eller man kan vælge sit eget billede. På denne måde kan man gemme det rod man eventuelt har på sit værelse inden man skal ringe til en pige man har mødt på tinder eller lignende.

2016-10-12-19_49_05-logitech-gaming-software

Alternativt kan man også bruge funktionen som ægte green-screen, som gør baggrunden gennemsigtig og det er netop her at det bliver rigtig sjovt for dem der ønsker at lave vlogs eller streams online. Med en gennemsigtig baggrund ser man kun brugeren på det kamerastream og det giver mere plads til spillet eksempelvis. Det gør brugeren til et mindre forstyrrende element, som blot er med ind over som et overlay og effekten er ganske fed.

img_3718

I praksis, som man kan se på de screenshots jeg har fået taget med i dette review, så er der lidt udfordringer med at få det hele med. Det kan godt være man ikke skal bruge en green-screen, men det kræver alligevel lidt tilvænning før man kan gøre Logitech C922 løsningen helt brugbar ved eksempelvis at dæmpe lyset en smule og tage noget tøj på som nemt kan spottes af kameraet. Alligevel er der til tider udfald i det som kameraet bør opfatte og det den faktisk viser på skærmen. Jeg ser ofte mere skaldet ud end jeg i virkeligheden er og mine arme forsvinder ud af billedet alt for ofte. Mit ansigt er dog oftest klart og tydeligt og det er vel et eller andet sted det vigtigste.

2016-10-17-21_26_07-logitech-gaming-software

Hvis man går skridtet videre og installerer Logitech Gaming Softwaren, så kan man ændre lidt flere detaljer ved kameraet, såsom mætning af farver, kontrast, zoom osv. I de avancerede indstillinger kan man gå så vidt til at man kan indstille dybde og følsomhed, som gør at man så kan finjustere, hvad kameraet opfanger, men man skal huske på at Logitech C922 ikke er med RealSense teknologi og baggrundserstatningen er software og ikke hardware, som det er ved nogle af konkurrenterne.

Hvis man med Logitech C922 skulle blive bidt af muligheden for at streame, men ikke ønsker at betale for Xsplit softwaren, som man kun får tilgængelig i tre måneder med dette køb, så understøtter Logitech C922 også OBS (Open Broadcaster Software). Det var lidt en gåde, hvordan man fik dette til at virke for det spillede ikke umiddelbart og det var kun det almindelige kamera man kunne vælge, men det viser sig at Personify softwaren på nuværende tidspunkt kun er kompatibelt med OBS i 32-bit. Nu jeg kommer i tanker om det var opsætningen af Logitech C922 generelt lidt bøvlet og man skulle installere forskellige applikationer for at få alle features med, hvilket måske ikke er optimalt eller vil falde i enhvers smag.

2016-10-17-21_27_11-skype%e2%80%8e-options

Logitech C922 justerer og kompenserer selv for svag belysning, hvilket er en feature som ganske vist ses en effekt af når man anvender den i svag belysning, som hjælper med overlay som angivet foroven, så det er et plus at man får flere detaljer med til trods for at man skal skrue lidt ned for blusset, forudsat man kan naturligvis. Min lyskilde er lige ovenover mig, men jeg kan heldigvis justere styrken på dette lys, for ellers var det nok en udfordring.

2016-10-17-21_25_51-logitech-gaming-software

Overvejer du en karriere indenfor vlogs eller streaming, så gælder det om at have udstyret i orden til formålet. Med Logitech C922 kan man spare en masse tid og bøvl med at skulle lege med green screens og efterfølgende fjerne elementer fra sine videoer. Værdifuld tid, som man kan anvende på noget mere brugbart tænker jeg og her hjælper Logitech C922 ganske glimrende. Med et fantastisk flot billede og Full HD optagelse er der tale om et godt webcam med en ekstra twist i form af baggrundserstatning, som gør din stream mere levende øjeblikkeligt. Der er dog ikke tale om en hardwareløsning, så kameraet kan ikke registrere dybde og “gætter” sig til hvad der er forgrund og baggrund, med mixede resultater. De mixede resultater godtager jeg dog med kameraets pris i betragtning og de øvrige features for øje.

img_3610

• Godt webcam
  • Lyskompensation