fredag, maj 3, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Logitech MX Sound 2.0 højttalere

Test: Logitech MX Sound 2.0 højttalere

I denne omgang skal vi kigge på endnu et lækkert produkt fra Logitech, som også er en del af deres nye serie af premium produkter og langt om længe et helt nyt tag på højtaler-kategorien. Logitech MX Sound hedder det seneste skud fra stammen og byder på et sæt højtalere til det elegante skrivebord så at sige, hvor det handler om at have en del forbindelsesmuligheder til et og samme sæt uden at gå på kompromis med et flot design. Vi ser nærmere på dette nye højtalersæt fra Logitech MX Sound.

Æsken til Logitech MX Sound er en smule tungere end man umiddelbart forventer af den. Indholdet er ikke just mangfoldigt og består ”blot” af en højre og venstre højtaler, samt strømadapter, 3.5mm jack-kabel og en brugsanvisning. Tyngden stammer fra de to højtalere og hele sættet vejer samlet set 1,72 kg.

Logitech MX Sound er et såkaldt 2.0 system, hvilket betyder at der foruden de to satellithøjtalere ikke er andet, der følger med. Det vil sige ingen separat subwoofer til at skabe den dybe bass, men det betyder også at man dermed skal bruge mindre plads til at stille dette sæt op.

Det skulle da lige være, hvis ikke det var fordi de to enheder i virkeligheden fylder en del trods de kun er to. Det skyldes at foruden at være cirkulære, så har de også små udtag til den passive bass, som de er bestykket med. Disse agerer samtidigt som stabilisatorer og fødder, som man kan stille højtalerne ned på og det bevirker at højtalerne får en lettere opadrettet position, således at lyden fra Logitech MX Sound bliver guidet mod brugeren, hvis hoved forventeligt befinder sig højere oppe end højtalerne.

Den tunge vægt er blot en af de elementer, som gør at Logtiech MX Sound føles som værende et premium produkt. Det er også hensigten fra producenten, der med MX serien gerne vil signalere premium produkter. Det lykkedes også med Logitech MX Sound efter min mening. Om det skyldes den robuste byggekvalitet, som man har indtrykket af ved første berøring, eller at man har lavet en elegant blanding af kvalitetsfulde materialer kan jeg ikke helt sætte fingeren på. Fronten er nemlig overtrukket med stof og føles rare ved berøring. Ringen omkring denne er metallisk, mens resten af designet er plastik, men ingen af de valgte materialer føles billige.

På fronten gennem stoffet er der tre små LED-lys i hvid, som aktiveres ved at man bevæger hånden mod den højre højtaler. Der bruges altså den samme type af sensor, som ved Logitech Craft, til at aktivere lys når man skal bruge det og uden at det er konstant aktivt. Knapperne bag er touch-sensitive og det forstyrker premium-følelsen en smule også.

Bag på den højre højtaler finder man også de tilslutningsmuligheder, som Logitech MX Sound er udstyret med. Der er fra venstre side mod højre følgende: headset (3.5mm), strøm, venstre højtaler, PC og AUX. Dermed kan man forbinde det meste udstyr man har brug for til dette ene sæt. Det skal siges at hvis man bruger headset-indgangen, så vil lyden blive guidet frem til denne og derfor er det en smule uhensigtsmæssigt at denne indgang er på bagsiden i tilfælde af at det er noget man agter at bruge ofte. Jeg forstår dog godt den designmæssige beslutning, idet en indgang på fronten havde brudt det ellers pæne design op. I samme ombæring kan det nævnes at når man lytter til lyd fra Bluetooth, så er det faktisk muligt at høre lyden fra ens PC også, så denne vej kan det godt spille med to enheder samtidigt.

Med så få komponenter som Logitech MX Sound består af, så er opsætningen også relativt problemfri. Hvis man ikke har Bluetooth i den enhed man ønsker at slutte til højtalerne, så bruger man blot et 3.5mm jack, som der er to pladser til bag på den ene højtaler til. Den ene forbindelse kalder de PC og den anden AUX, men i bund og grund har de samme funktionalitet om man vil.

Med en spidsbelastning på 24 Watt (12 W RMS) så forventer man rent faktisk en del af Logitech MX Sound. Dét og så vægten på knap to kilo sætter forventningsbarren en del op. Heldigvis performer Logitech MX Sound på denne front og skuffer dermed ikke. De kan spille rigtig højt, i hvert fald når man tager deres størrelse i betragtning. Faktisk er det ikke utænkeligt at man kan anvende dem i stuen til at spille en mindre stue op. Det vil i hvert fald i de fleste tilfælde være både højere og bedre lyd, end det man normalt får leveret med sit fjernsyn.

Overordnet set spiller Logitech MX Sound også ganske fornuftigt. Kvaliteten og balancen af lyden er efter min mening som man måtte forvente af Logitech i dette prisleje og her skinner “premium” måske ikke helt igennem. De er en del bass-tunge og til en sådan grad at især diskanten bliver overdøvet. Dette er ikke så stort et problem ved “moderne” musik så at sige, men klassisk musik bliver i den grad påvirket. Til formålet har jeg en spilleliste fyldt med sange, som jeg efterhånden kender rigtig godt og som jeg har liggende til netop at teste lyd med. Listen indeholder klassikere fra Bach, Beethoven, men også mere moderne sange, hvor man kan høre en masse detaljer, såsom Kanye West – Runaway eller Wake Up fra Rage against the Machine. Jeg vil sige at Logitech MX Sound spiller acceptabelt og de lever også op til forventningerne, som altså ikke er for høje. Der er ikke som sådan forvrængning i musikken eller den afspillede lyd og den dybe og klare bass gør sig især godt i actionfilm og spil.

Det kan være en smule svært at finde ordentlige PC højtalere, hvor der ikke samtidigt også er en separat subwoofer til ved siden af. For dem, der gerne vil spare plads eller simpelthen ikke ønsker den store kasse stående, så er udvalget af gode højtalere, der kan spille relativt højt og godt, begrænset. Med Logitech MX Sound får man efter min mening en sådan løsning. De to satellithøjtalere er dog ikke små, men derfor kan de rent faktisk også spille ret højt og nogenlunde godt. Bassen dominerer en smule og udfaser de høje toner, hvilket gør Logitech MX Sound mindre velegnet til eksempelvis klassisk musik eller jazz. De performer bedre i ”moderne” musik med masser af bund. Logitech MX Sound er efter min mening til dig, der bruger dine PC højtalere til meget andet end blot musik og hvor musikken ikke nødvendigvis er det vigtigste. Der er de fornødne forbindelsesmuligheder, så man kan slutte både sin telefon og computer til og alt sammen i et nydeligt design, der er til at have stående på skrivebordet. Man skal dog blot huske at der skal være temmelig med plads på det skrivebord, idet de grundet det runde design altså fylder en del.

• Pænt design
  • Acceptabel lyd
  • Acceptabel lyd