tirsdag, maj 21, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Marshall Monitor Bluetooth

Test: Marshall Monitor Bluetooth

De fleste ved at Marshall er et stort navn indenfor rockmusikken, man ser meget ofte en stor sort højttaler/forstærker kasse på scenen med det klassiske hvide Marshall logo. Men de laver også produkter til hjemmebrug. Fra den produktline skal vi se på deres nyeste Bluetooth hovedtelefoner med navnet Marshall Monitor Bluetooth.

I kassen finder vi selvfølgelig selve Marshall Monitor Bluetooth hovedtelefonerne, men også et USB kabel til opladning, et flot lydkabel, en brugsvejledning og en kraftig transportpose.

Marshall Monitor Bluetooth er holdt helt i sorte farve med messing detaljer, helt som vi kender det fra de store kasser til rockkoncerterne.

Ørekopperne er af den lukkede type, så de skærmer godt af for omverdenen. Ørekopperne er lavet i kraftig plastik med en blød gummibelægning på ydersiden. Puderne er i kunstlæder og har en god polstring. Bøjlen er lavet i sortlakeret metal, og er ligeledes godt polstret. Hver ørekop sidder på et hængsel der gør at man kan folde Marshall Monitor Bluetooth helt sammen for nem transport.

Helt i stil med det klassiske Marshall design så er der brugt messing som et designelement. Blandt andet er side beskrivelsen lavet med et messingskilt der er skruet ind i hovedtelefonerne.

Spiralledninger er med til at give hovedtelefonerne et fedt look. Både messingfarven og spiralledningen går igen på lydkablet der følger med Marshall Monitor Bluetooth.

På lydkablet sidder også en lille knap og mikrofon som man bruger til at besvare telefonopkald hvis ikke benytter Bluetooth-forbindelsen.

Selve betjeningen af Marshall Monitor Bluetooth sker med en 5-vejs kontakt på venstre ørekop.

Et langt tryk på knappen tænder og slukker Marshall Monitor Bluetooth, mens et vip op eller ned styrer volumen, et vip frem eller tilbage skifter sang i playlisten. Et kort tryk på knappen besvarer og afslutter et telefonopkald.

På højre ørekop finder vi USB stikket til opladning, et mini-Jack stik til kablet lyd, en lille lysdiode der viser opladningsstatus samt et lille hul der gemmer på den indbyggede mikrofon.

Marshall lover en spilletid på 30 timer på en opladning. Jeg har kun ladet den op en gang under min test, og der er stadig strøm på. Om den kan spille præcis 30 timer ved jeg ikke, men batteritiden er i hvert fald lang. Jeg har testet Marshall Monitor Bluetooth sammen med min iPhone 8 Plus, og Bluetooth rækkevidden er bestemt godkendt, jeg skulle over 10 meter væk, og ind i et tilstødende værelse inden der var udfald i lyden. Jeg har også testet telefonopkald via Bluetooth forbindelsen, og her var opkaldslyden klar og tydelig, og modparten i opkaldet kunne nemt høre min stemme og havde intet at udsætte på lyden. Men der hvor Marshall Monitor Bluetooth imponerer er når man lytter til musik. Marshall Monitor Bluetooth har et rimelig neutralt balanceret lydbillede, der dog ikke mangler noget i bassen af den grund. Jeg har lyttet til mange forskellige typer musik, fra basdrevet reggae, til kompliceret heavymetal og spinkel akustisk musik. Og lige meget hvad jeg kastede efter Marshall Monitor Bluetooth så leverede hovedtelefonerne en rigtig god lyd! Den dybe bas er med, uden at være buldrende, mellemtonen er tilstede på en god måde, og diskanten er sprød uden at være skinger. Et lydbillede der passer lige til min personlige præference. Det eneste i lyden der trækker lidt ned, var en konstant lav hylen/summen som man dog kun kunne høre når der var pause i musikken. Jeg går ud fra at den stammer fra Bluetooth-forbindelsen, for da jeg testede med kabel var der ingen susen. Marshall Monitor Bluetooth har en feature jeg ikke selv har stødt på hos andre Bluetooth hovedtelefoner. Hvis man bruger Bluetooth forbindelsen, så kan man koble et sæt kablet hovedtelefoner til lydstikket i Marshall Monitor Bluetooth og så spiller musikken også der. Så man kan altså være to der lytter til den samme musik. Det virker ganske glimrende, lydkvaliteten i begge hovedtelefoner er rigtigt god når man bruger den funktion.

Marshall Monitor Bluetooth er et kompakt sæt Bluetooth hovedtelefoner med rigtig god lyd, måde musik og telefonopkald klarer den virkeligt godt. Det eneste der trækker lidt ned er støjen fra Bluetooth-forbindelsen som er tydelig i pauser i musikken. Ørekopperne er af typen der hviler uden på øret, og det er ikke altid de mest komfortable typer ørekopper, og da bøjlen er temmelig stram, så kan Marshall Monitor Bluetooth også godt klemme lidt på ørerne efter noget tid. Har man øreringe i ørerne, så er de faktisk ret ubehagelige. Men på den ande side, så fordi de sidder så tæt til øret, så lukker de virkelig meget støj fra omgivelserne ude så man kan fokusere på musikken. Det at man kan koble et ekstra sæt hovedtelefoner til Marshall Monitor Bluetooth og dele musikken med en anden er en rigtig smart feature, som også virker godt i praksis. Marshall Monitor Bluetooth  virker rigtigt solide, og er lavet i gode materialer. De er lige til at folde sammen og smide i tasken. Det eneste der holder os fra en topkarakter er den svage støj ved Bluetooth forbindelsen, og det at de kan klemme øret lidt.

Marshall Monitor Bluetooth er set til 1.290,-

Lars Lund Olsen
Lars Lund Olsen