ForsideAnmeldelserTest: Partisans 1941 spil

Test: Partisans 1941 spil

Hvis du elsker taktiske spil, hvor det ikke handler om hurtige bevægelser og konstant action, så er det nye Partisans 1941 måske netop din form for tidsfordriv. Vi har set nærmere på spillet fra Alter Games publiceret af Daedalic Entertainment og levet os ind i Anden Verdenskrig.

Hvis du kender spil som Commandos eller Desperados III, så ved du nogenlunde hvilken type af spil du kan forvente dig af Partisans 1941. I hvert fald når det kommer til spillestil, men Partisans 1941 er helt klart sit eget spil og har også nogle fede elementer, samt forbedringspotentiale. Lad os se nærmere på det.

Historien

Tiden er sat tilbage til midt i 2. Verdenskrig og du står overfor at skulle initiere en oprør mod de tyske styrker med dine russiske partisaner. Det handler om at starte småt ud og langsomt bygge din hær af oprørere eller frihedskæmpere om man vil.

Historien er meget langsomt bygget op fra start til slut og man starter som nævnt helt basalt ved at ville overleve og dermed vende sig mod den tyske hær og gøre deres liv sværere. Man støder på andre russere undervejs og får dem til at tilslutte sig for på den måde at udvide sin egen styrke.

Disse tropper skal så plejes, trænes og det gør Partisans 1941 til lidt mere end blot en samling af missioner i stigende kompleksitetsgrad.

Gameplay

Du ser dine karakterer oppefra i Partisans 1941, om end du kan zoome ind og ud efter ønske og behov, men for mig virkede det eksempelvis bedst at kunne se så meget som muligt ad gangen, så det var nemmere at planlægge. Det handler i udgangspunktet om ikke at blive opdaget af de tyske tropper for de har oftest langt bedre våben og så kan de også få forstærkning og det har man som regel ikke råd til at kæmpe imod.

Der er dog også andre taktiske elementer i spillet, som netop gør det lidt anderledes. Man fortsætter kontinuerligt mellem missionerne med de våben man tager med sig, så det skal man også huske at overveje, da det kan have en taktisk fordel at beholde et våben fremfor et andet for man kan heller ikke bære rundt på uendelige ting på sig.

Mellem missionerne kommer man til sin lejr i skoven, hvor man holder til og det er samtidigt et sted, hvor man kan tilpasse sine styrker inden man går i kamp. Der er også et element af vedligeholdelse af lejren ved at samle ressourcer. Selvom det naturligvis giver mening at dette også foregik for partisanerne dengang, så er det ikke den del af spillet jeg glædede mig mest til.

For at kunne være en succes og klare missioner bedst muligt skal du løbende opgradere evnerne for dine partisaner. De har hver deres unikke evner som skal anvendes i forskellige situationer og det gør spillet utroligt nuanceret og spændende på sin vis. Nogle kan være eksperter i eksempelvis tavse elimineringer, hvor andre partisaner i samme situation ville afgive for meget larm og blive opdaget.

Langsom opbygning, men bestemt ikke et langsomt spil, som til tider også involverer kamp. At kæmpe er en del af spillet fordi du ikke dør ved at blive opdaget oftest og der gælder det så om at finde en anden løsning. Dét gør spillet utroligt afvekslende. Hvis man gerne vil spille for ikke at blive opdaget så kræver det god koordinering og nogle gange hurtige beslutninger, hvilket kan være temmelig nervepirrende.

Grafik

Indledningsvist er man ikke synderligt imponeret af grafikken i dette yderst dystre spil. Dystert i den forstand at man fra udviklernes side nærmest udelukkende har koncentreret sig om et hjørne af farveskalaen indeholdende sort, grå, mere grå og lidt brune nuancer. Efter at have spillet en del gennem spillet, så er konklusionen dog den at det hører til resten af miljøet på en måde og det havde været helt forkert at der havde været mange flere farver i brug, men lidt havde nu været godt alligevel.

Til gengæld er den grafiske performance efter min smag, hvor grafikken føles flydende og uden drops i hastigheden selv når der sker flere ting på skærmen samtidigt. Det er måske ikke det sværeste i et spil som Partisans 1941, hvor der ikke er fokus på hastige begivenheder, men det er nu et plus alligevel.

Til trods for manglende detaljegrad i farverne, så opvejes dette af de mange yderligere detaljer, som udviklerne har taget med, såsom påklædning, miljø og så at spillet føles så tidssvarende at man nærmest kan fordybe sig i den verden og leve sig ind i en helt anden side af den frygtelige krig, som fandt sted. Nogle er måske ikke klar over at der fandtes disse oprørsgrupper mange steder og deriblandt også Sovjetunionen.

På sin vis er Partisans 1941 et flot spil, men fokus med grafikken er mere at skabe stemningen end nødvendigvis at se meget flot ud og dét opnås efter min mening ganske udmærket.

Lyd

Eftersom Partisans 1941 er et taktisk spil, så skal du huske på at du også kan høres af de tyske tropper og denne detalje er vigtig. Modsat mange andre spil, deriblandt også “stealth” spil, så er dit sammenstød med din fjende ikke overstået i samme øjeblik du neutraliserer vedkommende. For eksempel hvis du laver et snigeangreb eller kaster en kniv, så udsender dette forløb også en lyd, som kan advarer fjender i nærheden. Derudover er det muligt at du er udenfor synsfeltet for dine fjender når du bevæger dig gennem en busk, men gør du dét mens en fjende går forbi, så kan vedkommende høre busken rasle og så kommer de og undersøger situationen. Det kan man naturligvis også bruge som en taktik om man vil.

Partisans 1941 er et meget stille spil i den forstand at der er ikke meget lyd fra omgivelserne foruden dem man i den ene eller anden forstand er afhængig af i taktisk forstand og det gør spillet en smule tamt. Efter nærmere eftertanke så er det også en smule rart at der ikke er for mange lyde når man spiller et taktisk spil som Partisans 1941, hvor man måske gerne vil have roen til at fordybe og koncentrere sig. Det vil jeg lade være en smagssag, men jeg kunne nu godt tænke mig en smule mere liv.

Selve lydene som er med i spillet er dog ganske fine og i en detaljegrad man kan forvente af dette spil. Det der dog trækker en anelse ned er de samtaleindspilninger, som er i spillet. Disse er på lokalsproget, således at tyskerne taler tysk og dine tropper russisk og lige denne del synes jeg er fantastisk. Til gengæld føles indspilningerne desværre som værende udført af nogle meget uerfarne stemmeskuespillere og det trækker originalitet en smule ned.

Jeg vil afslutningsvist holde det kort og sige at jeg nød virkelig at spille Partisans 1941 for til trods for manglende grafiske elementer, lyden føles en anelse tam, så glædede jeg mig til at spille den næste mission straks efter jeg var færdig med den foregående fordi det var så fængende og anderledes. Partisans 1941 formår at skabe en fantastisk stemning og føles utrolig autentisk og tro tiden og krigen uden at jeg har noget belæg herfor. Selvom spillet er taktisk vælger man lidt selv om man vil køre Rambo stil, men her synes jeg at man skylder spillets udviklere som minimum at lave en “stealth” gennemspilning for at fange de mange detaljer de har valgt at tage med. Et yderst fedt spil, som overrasker positivt og som jeg er sikker på andre taktiske fans som mig selv vil sætte pris på.

29,99 EUR

Story
Gameplay