ForsideAnmeldelserTest: PlayShifu Plugo Link

Test: PlayShifu Plugo Link

Vi skal i denne omgang kigge nærmere på et andet sæt fra PlayShifu, som er lavet til at gøre læring sjovere for børn. Sættet denne gang kigger på motorik og logik i form af Plugo Link, som er et bloksystem, hvor børn lærer at bygge former. Lad os se nærmere på det.

Vores testeksemplar var et komplet sæt med en Plugo Gamepad og et Plugo Link, men man kan også købe delene hver for sig, hvis man kun mangler én af dem. I æsken til Plugo Gamepad er der så kun denne cyan-farvede måtte, som man skal spille på mens Plugo Link gemmer på femten magnetiske blokke i gul med lilla

Som nævnt i den tidligere anmeldelse af Plugo Tunes, så er Plugo modulært opbygget og udgangspunktet er dens Gamepad måtte, som foldes ud på bordet og ens tablet placeres i enden med kameraet og skærm vendt mod den der skal spille.

I den anden ende af måtten sætter man så sine dele fra det sæt man har og i vores nuværende test er der så tale om Plugo Link, som PlayShifu (producenten bag) kalder for ingeniør-sættet. Plugo Link består nemlig af 15 små magnetiske brikker, som kan sættes fast til hinanden og også Gamepad måtten.

Selve måtten fylder en del når den foldes sammen og er dermed ikke bare sådan lige at gemme væk, men det er også fordi den er relativt tyk og tung. Det gør at den også føles robust og af høj kvalitet, men den rykker sig heller ikke så nemt på skrivebordet, hvilket jeg ellers tænker kunne være et irritationsmoment for de små mens de spillede, hvis pladen altså ellers rykkede sig mens de legede.

De små gule brikker er små seks-kanter, som man bruger til at stable på eller ved siden af hinanden. Magneterne er stærke nok til at holde adskillige af dem sammen, selvom man bygger til siden, hvilket jeg var en smule overrasket over for de føltes faktisk ret lette og tynde.

De femten brikker har to forskellige designs og det bruger kameraet til at genkende dem i de forskellige spil, hvilket er relativt simpelt, men ret funktionelt.

Det er ærgerligt at der ikke er nogen form for etui eller pose til de femten brikker for allerede på første udpakning var en af brikkerne sneget sig ind under vores sofa, så jeg tænker det havde været en god idé at man havde noget til opbevaring. Ellers er det ikke fordi jeg kan nævne noget der mangler.

PlayShifu har udviklet deres Plug sæt uden elektriske dele, så det kræver hverken strøm eller batterier for at køre, så at sige. Derfor er det også utrolig nemt at komme i gang med. Dog er det nævneværdigt at man altså skal bruge en tablet med enten Android eller iOS til at stikke i enden af spillemåtten.

Selvom det er anden gang jeg tester et sæt fra Plugo, så drillede opsætningen denne gang og jeg valgte at benytte lejligheden til at lave en sag med deres kundeservice, som lynhurtigt svarede, selvom det viste sig at være vores fejl. De kunne se at vi havde fået det løst og henviste til manualen i forbindelse med opsætning. Selvom de skrev på engelsk så hjalp de os videre meget hurtigt så det skal de have ros for.

Foruden en tablet så kræver det at man installerer en Plugo app på sin enhed. Selve appen er også modulopbygget, ligesom sættene, hvilket betyder at man skal væbne sig og ikke mindst sit barn med tålmodighed for når appen er hentet ned skal man også efterfølgende hente modullet for Link ned eksempelvis. Denne tager også noget tid førend man er klar til at komme i gang med sit utålmodige barn. Heldigvis en proces, som kun skal gøres én gang.

Link sættet er kun kompatibelt med Link modulet i appen, så det der er dér er det eneste man kan spille. Dermed ikke sagt at der ikke er meget at gå i gang med, for det er der, men når man er igennem (eller ens barn er igennem), så er man “færdig” med spillet.

Jeg tænkte at Plugo Link ville være spændende for min store dreng på 8 år fordi det handler om logik og at bygge, men det viste sig at for ham var der ingen genspilningsværdi. Han følte at når han havde klaret et spil, så var der ikke noget der motiverede ham til at spille igennem igen kunne jeg mærke.

Lillebror på 5 år var til gengæld underholdt langt længere tid. Han ville ikke slippe Plugo Link, hvis ikke det var mig, der bad ham om det for ligesom at styre skærmtiden, som vi trods alt går lidt op i herhjemme til trods for de mange gadgets. Det fede ved det var så at han selv kom i tanker om at det var hvad han ville lege med når han dagen efter kom hjem fra børnehave og han kunne modsat sin storebror sagtens hygge sig med at spille gennem de samme spil igen og igen.

Spillene er også meget varierende, for selvom de benytter de samme byggeklodser, så er principperne og opbygningen forskellig. I et spil skal man eksempelvis sammensætte former for at få afsløret, hvad der gemmer sig bag. Man ser tydeligt som tilskuer at der er tankegang bag, men jeg lagde også mærke til at det sjældent blev til frustration og sjældent at jeg skulle give en hånd med.

I et andet spil skal man bygge for at vand kan blive ledt gennem nogle rør og sat sammen for at skabe et flow. Derudover er der også noget med at man reparerer nogle robot-dyr, som min søn syntes var det sjoveste, men her var der en sektion, der informerede os om at der kom mere indhold på et senere tidspunkt. Dette betyder at PlayShifu, som står bag Plugo, udvikler nyt indhold, som de opdaterer appen med, for dermed at forlænge underholdningsværdien for spillerne, hvilket jeg synes er ret fedt og forlænger “levetiden” på sættet. Vi har i hvert fald nogen, der glæder sig til at der kommer mere indhold.

De forskellige moduler i Plugo Link gør at man blander problemløsning med det at tænke kreativt og for mig at se, selvom jeg ikke er didaktisk uddannet, virker det som et rigtig godt værktøj til at lade børn lære mens de leger. Det skulle efter sigende være blandt de sundeste former for undervisning, fordi barnet ikke føler det lærer, men derimod at det leger og hygger sig. Dette følte jeg konstant var tilfældet med Plugo Link, især for vores mindste, som dog efter knap to ugers tid lagde det på hylden fordi han nu havde spillet det igennem, men jeg er sikker på at han kan finde på at finde det frem igen når han har leget med noget andet i mellemtiden.

Jeg skal naturligvis med min baggrund ikke gøre mig klog på, hvor godt Plugo Link er til børns indlæringsevne, men i forhold til mine egne to børn kunne jeg bestemt se at de arbejdede med både balance, kreativitet og problemløsning og alt sammen mens de hyggede sig samtidigt. Det var mes noget for den mindste (5 år), mens den store fik lidt mindre udfordring, men syntes også det var sjovt så længe det varede at han fik spillet gennem de spil han fandt underholdende. Plugo kan udvides med forskellige sæt og det er nok dens egentlige styrke, fordi man på den måde kan arbejde med forskellige elementer fra den ene dag til den anden og altså holde interessen i længere tid, men ja det bliver lidt af en investering. Kvalitetsfornemmelsen er dog høj, så jeg synes at både app og selve de fysiske dele bærer prisen ganske fint og kan anbefales, især for børn i før-skole alderen, der gerne vil lære gennem leg. Det ekstra fede ved PlayShifu Plugo Link er at børnene mere eller mindre selvstændigt kan spille uden interferens af voksne.

• Mega underholdende
  • Flere aspekter af læring iblandt
  • God kvalitet og virker præcist og godt