ForsideAnmeldelserTest: PocketBook Verse Pro e-book reader

Test: PocketBook Verse Pro e-book reader

Vi skal her se på en kompakt og prisstærk e-book reader fra PocketBook, med 6 tommer e-ink skærm.

I kassen finder vi Verse Pro e-book læseren, samt et USB-C kabel til opladning og en brugsvejledning.

Jeg modtog også et Shell-cover så jeg kunne beskytte Verse Pro under min test.

Hvorfor skal man have en dedikeret enhed til at læse på? Det skal man fordi en e-reader benytter en helt anden skærmteknologi end f.eks. en telefon eller tablet. Den bruger en e-ink skærm, og der kommer ikke noget lys fra en e-ink skærm. Under et mikroskop ligner en e-ink skærm en stor samling meget små kugler, der er sorte på en ene side og hvide på den anden. Når skærmen så skal vise et billede, bruger den strøm på at dreje kuglerne rundt så de enten er hvide eller sorte, eller et eller andet sted midt i mellem. Og derefter bruger den ikke noget strøm på at vise billedet. Det betyder at det er meget tæt på samme oplevelse som at læse fra rigtigt papir og meget bedre for øjnene end en mobilskærm. Det kan også ses på dette ultra-nærbillede, det ligner faktisk trykt tekst.

PocketBook Verse Pro benytter en 6 tommer E Ink Carta™ skærm med en opløsning på 1072 × 1448 og touch-funktion.

Den har en god størrelse til at have med sig rundt, og nem at sidde med i hånden og læse da den kun vejer 186 gram.

Rammen er lavet i metal, og på modellen jeg havde til test var den en flot blå farve. Bagsiden er lavet i riflet plastik der er let at holde fast på.

Vælger man at bruge et cover, så er både for- og bagside dækket. Coveret jeg fik med til testen har en lækker tekstilbeklædning og er let af holde om.

PocketBook Verse Pro bliver ladet op via et USB-C stik i bunden, og det var også med kabel at jeg overførte bøger til den fra min computer.

Den understøtter naturligvis wifi, og har også indbygget bluetooth. Den understøtter hele 25 tekst formater uden konvertering. Jeg har dog testet langt det meste af tiden med købte bøger i epub formatet. Og her var der ingen problemer. Pocketbook Verse Pro reagerer hurtigt, åbner en bog på få sekunder, og sideskift tager kortere tid end at bladre i en rigtig bog. Jeg prøvede også at uploade en meget stor PDF med meget tekst og mange illustrationer, og her nåede Verse Pro grænsen. Den fik åbnet den, men det var alt for stor en mundfuld til at det var brugbart at læse den. Men det er værd at bemærke at Verse Pro ikke på noget tidspunkt meldte nogen fejl.

Pocketbook Verse Pro er IPX8 certificeret, hvilket betyder at den er 100% vandtæt og endda tåler nedsænkning i 2 meters dybde i 60 minutter! Det er en god sikkerhed at have hvis man læser i badekarret, eller ved poolen i ferien. Den har 16 GB indbygget hukommelse, og det giver plads til flere hundrede e-bøger!

Den bliver betjent ved hjælp af fire diskrete knapper nederst, samt selvfølgelig via touchskærmen.

Den understøtter både lydbøger, og oplæsning af tekst, så tilslutter man sit bluetooth headset så kan man faktisk få læst sin bog op. Det prøvede, og det var da muligt at forstå hvad der blev læst op, men en rigtig lydbog er nu at foretrække hvis man ikke har mulighed for at læse på skærmen.

Batteritiden er fantastisk. Den er blevet brugt i omkring 16-17 timer, og batteriindikatoren viser at der er brugt ca 20% af strømmen. Det er jo nok fordi den kun bruger strøm når man bladre i bogen. Når den viser en statisk side så bruger den nærmest ingen strøm. Da der ikke kommer noget lys fra en e-ink skærm, så har Verse Pro indbygget belysning så man kan læse lige meget hvor man er henne. Man kan styre lysstyrken og farvetemperaturen. Der er også en “auto” funktion, som jeg først ikke kunne få til at virke, da jeg regnede med at den ville indstille lyset efter omgivelserne. Men der er ikke nogen lyssensor indbygget… Med “auto” menes det at man kan indstille på en kompliceret kurve hvordan lyset og farven skal være henover et døgn. Det er der ikke meget auto i, i min verden. Men når man først har fået det indstillet, så virker funktionen fint nok. Men auto er det altså ikke.

PocketBook Verse Pro er en rigtig god, kompakt e-book læser til at læse med når man er på farten, den fylder ikke meget i tasken. Den reagerer hurtigt når man læser, både på touchskærmen og når man trykker på knapperne. En opdatering af skærmen tager under et sekund når man bladrer i en bog. Skærmen er behagelig at læse på, og belysningen er jævn og blænder ikke. Kombinerer man det med en fantastisk batteritid, IPX8 og en ganske fornuftig pris ender vi oppe i de høje karakterer.

Lars Lund Olsen
Lars Lund Olsen
Lars Lund Olsen - Skribent på eReviews.dk.