lørdag, maj 18, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Razer Kishi mobil controller

Test: Razer Kishi mobil controller

Razer er gået til mobil controller markedet med en kablet løsning og selvom det lyder lidt for besværligt, så er Razer Kishi, som produktet hedder, faktisk ret smart og vi har haft fornøjelsen af den til en test, som du kan læse mere om her.

Eftersom Razer Kishi ikke bruger hverken batterier eller kabler, så er æsken en meget lille en af slagsen og uden andet end selve controlleren i. Æsken er dog ret lækker i den forstand at den lige er lidt tyk og man som bruger har på fornemmelsen af at der er tale om et premium produkt når man pakker den op.

Kvalitetsfornemmelsen forsvinder så ikke når man tager Razer Kishi controlleren ud og får den mellem hænderne. Ikke dermed sagt at den føles særlig robust, men både knapper og selve chassiet (hvis man kan kalde den det) føles ret veludført.

Måden Razer Kishi er bygget op på er at den kan splittes på midten uden at den går op i to dele, men er holdt på plads af et bånd mellem den venstre og højre side. Mekanismen for at splitte controlleren ad og sætte en telefon i midten er én som kræver lidt snilde for man skal både trykke to knapper ned og ryste lidt siderne fra hinanden samtidigt. Mestrer man denne del, så er der kun besværet med at få dem samlet igen, som også kræver lidt snilde igen.

I den højre side af Kishi har man en USB-C tilslutning (så modsat hvad man skulle tro med Naga Pro ved Razer godt denne eksisterer) som man skal sætte sin telefon til. At USB-C stikket er i midten og ikke kan flyttes bør ikke umiddelbart være nogen udfordring, indtil en eller anden mobiltelefonproducent vælger at flytte USB-C stikket ud i en af siderne.

Jeg var meget spændt på at se om Razer Kishi kunne strækkes nok ud til at få plads til min relativt store Samsung Galaxy Note 10 Plus, men den kunne “sagtens” være der. Din telefon skal dog ikke være større end dette før du nok med stor sandsynlighed ikke vil kunne få den ned i. For at få en fornemmelse af hvor stor en telefon Razer Kishi kan rumme skal du tænke på at min Galaxy Note 10 + hverken havde mere plads i bredde, højde eller længde. En Samsung Galaxy Note 10 + er i øvrigt 162,3 x 77,2 x 7,9 mm.

I bunden har Razer Kishi også en USB-C port, men det er ikke fordi du kan sætte den til en PC og bruge den dér også (desværre). Der er tale om en USB-C passthrough, som du kan bruge til at give strøm til din mobiltelefon mens du spiller eksempelvis.

Selve knapperne er hvad jeg ville betegne de “gængse” man kender fra en controller, men da det ikke er sikkert alle vores læsere er familiære med disse, så er der to analoge pinde, som er placeret forskudt for hinanden på hver sin side, ligesom man kender det fra fx Xbox controllere. Dertil er der i venstre side nogle piltaster og i højre side fire taster til forskellige funktioner i afhængigt af spil. Der er også tre små knapper, som er til henholdsvis hjem, indstillinger og pause. På toppen af controlleren er der så også fire knapper, som er triggerknapperne og bruges til fx at skyde eller accellere igen afhængigt af spil.

Først og fremmest er det nævneværdigt at oplevelsen med Razer Kishi afhænger af selve spillene næsten ligeså meget som selve controlleren. Selvsagt er det at spillene bør understøtte brug af controller for at det bliver nogen god oplevelse og det kræver tilmed at udvikleren af spillet har tænkt controlleren ind i sit design. Kort sagt er der lidt groft sagt tale om en cirkulær situation, idet det kræver flere spil og bedre integration for at controllere bliver mainstream og controllere bliver kun bedre så længe at spiludviklerne medtager dem i deres tanker under udviklingen.

Der er et hav af spil, som understøtter brug af controller og for mig virker det til at være de samme spil, der understøtter Kishi, som de trådløse controllere jeg har haft til test. Det er oftest bedst integreret i bilspil.

Det giver dig langt bedre styr på dit spil med controller end at du skal have fingrene placeret meget præcist på skærmen. Nærmest uanset hvor meget jeg koncentrerer mig, så ender mine fingre altid at glide væk fra det rigtige sted på skærmen, når jeg bruger touch funktion i spil, hvor jeg slipper for den bekymring med Razer Kishi.

Razer Kishi sørger for fysiske knapper og meget god kontrol over dit spil. Knapperne føles behageligt placeret, men controlleren er en smule flad og dyb på samme tid, så helt komfortabel er den ikke at bruge over længere tid eller også skyldes dette at jeg har en forkert størrelse hænder til denne controller. Controlleren bliver nemlig ikke mindre af at man bruger en mindre telefon, for ens hænder er alligevel adskilt. Min søn synes det var dejligt med en controller og dét til trods for at han er fra touch-generationen. Der er vel bare noget ved fysiske knapper og gaming, hvor en hurtig respons er vigtig.

Dog vil jeg i den forbindelse sige at jeg ikke mærkede nogen nævneværdig hastighedsforskel i forhold til fx SteelSeries Stratus Duo, som altså forbinder til telefonen via Bluetooth. Det er dog nok ikke helt forkert at antage en kablet forbindelse vil være mere pålidelig og hurtigere end Bluetooth.

Razer Kishi har også en anden fordel over sine konkurrenter i Bluetooth udgaver, idet den fylder meget lidt når den er nede i tasken. Den bruger nemlig din telefon til at skabe en stabil controller du har i hænderne og udvides altså i takt med telefonens størrelse. Jeg bemærkede dog at det var lidt nemmere at spille på knægtens OnePlus som også er “lidt” mindre end min Note 10 +.

Størrelsen af controlleren afhænger altså af størrelsen på din telefon, men dét til trods føles det flade design en smule akavet i hænderne sammenlignet med en traditionel controller. For mig personligt betød det at jeg kun kunne anvende Razer Kishi i kortere spilsessioner sammenlignet med en PS4 controller eksempelvis, førend mine hænder begyndte at krampe sammen og skulle bruge en pause.

Razer Kishi har en ret fed formfaktor for dem der ønsker nemt at have deres controller med. Jeg har tidligere set fuld størrelse controllere med holdere til mobiltelefonen og de er ret kluntede at have med i en taske. Det problem har man ikke med Razer Kishi, men prisen for denne conveniance er så at controlleren ikke er ligeså behagelig at have i hænderne. For mig betød det mindre end en times gaming ad gangen. I takt med at spiludviklere i større grad begynder at understøtte eksterne controller, så er Razer Kishi i stigende grad mere interessant og man begynder også at forstå, hvorfor mobile spilkonsoller, såsom GameBoy og PSP er en uddøende race. Det fede med Razer Kishi er de gode knapper, fede design og så at man ikke skal bekymre sig om batteri, da den kører direkte over USB-C porten på din telefon, hvilket gør den lidt mindre fleksibel i forhold til hvad den kan bruges til, men den virkede med de tre telefoner jeg testede med, så du burde været dækket.

• Gode og responsive knapper
  • Ingen batteri
  • Størrelse og fylde