onsdag, maj 8, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Sandberg Streamer USB Webcam Pro

Test: Sandberg Streamer USB Webcam Pro

Streaming af det man laver foran sin computer er blevet ret populært på det seneste og for at hjælpe dem lancerede danske Sandberg et decideret Streamer USB Webcam Pro, som vi har set nærmere på i denne test.

Sandberg er nærmest kendt for at holde deres indpakninger simple. De er også kendte for at levere prisvenlige produkter, så hvis der skal spares er æsken vel et godt sted at starte uden at gå på kompromis med selve produktet. I den bette sorte og blå æske finder man selve kameraet og en meget lille manual til. Mere er der faktisk ikke at finde i æsken.

Sandberg Streamer Webcam Pro er lige til at tage ud af æsken og smide op på skærmen eller på bordet. Den er udstyret med en justerbar fod, som enten kan foldes sammen så du kan have kameraet stående på en flad overflade eller også kan foden flippes ud så du kan montere kameraet på toppen af din skærm.

En vigtig detalje i denne henseende er at Streamer Webcam Pro kameraet kan dreje på sin fod, så du både kan placere den i den ene og anden side af skærmen og så lade det pege ind mod dig som bruger eller det du ønsker at streame, hvis det skulle være dine musbevægelser eksempelvis.

I udgangspunktet er Sandberg Streamer Webcam Pro udført i sort plastik og en lidt billig en af slagsen, men det gør egentlig ikke så voldsomt meget. Så længe kameraet virker som det skal, men den del kommer vi ind på senere. Omkring linsen er der dog en hvid ring og det er faktisk dette kameras trumfkort for der gemmer sig et LED-lys bag. Tanken er nemlig at Streamer Webcam Pro skal kunne lyse dit ansigt op, så når du streamer til dit publikum eller optager en video, så er du nemmere at se.

Lyset kan styres ved hjælp af knappen lige under linsen på fronten således at du kan beslutte hvor meget lyset skal lyse op ud af de tre niveauer den kan indstilles på.

Værende et rundt kamera, så er Sandberg Streamer Webcam Pro et som fylder en smule uanset om man placerer den over eller under sin skærm. Du kan også gøre en helt tredje ting, idet foden til kameraet er udstyret med et gevind, så kan du også skrue kameraet fast på et stativ og have det stående der hvor det passer dig. Her skal du blot have kablets længde i betragtning, men da det er et almindeligt USB-A kabel, så er det også til at forlænge skulle det virkelig være nødvendigt.

Det er blevet tid til at slutte kameraet til computeren og rent faktisk få det i brug og testet, hvor godt det yder til formålet.

Billede og video

Streamer Webcam Pro er et Full HD kamera og kan tage billeder i denne opløsning uden problemer mens video “kun” kører 30 billeder i sekundet ved denne høje opløsning. Hvis hurtige bevægelser er mere en del af den video du skal optage eller streame, så skal du have opløsning ned på 720p for at du kan få 60 billeder i sekundet. Min oplevelse med kameraet var dog at i video så er kameraet bedre til at arbejde med lys når jeg sætter opløsningen til 720p end 1080p (Full HD) og det har nok noget at gøre med at dens indmad har sværere ved at følge med når opløsningen er højere. Så hvis du kan leve med den lavere opløsning så tror jeg du får en bedre oplevelse med Streamer kameraet. Det er nemlig som om dens autofokus virker en anelse hurtigere og bedre i 720p indstillingen.

Lyd

Sandberg Streamer Webcam Pro er udstyret med en støjreducerende stereo-mikrofon, som du kan bruge til at optage lyd på dine videoer eller streams, men du kan også bruge den så du slipper for en ekstra mikrofon, hvis du eksempelvis har et videokald i Teams. Selvom den er støjreducerende så kunne den ikke helt finde ud af det når et kald kom igennem højtalerne for så skabte den echo. Lydkvaliteten i mikrofonen er dog acceptabel når man tænker på pris og formål, men hvis man ønsker at gøre karriere i sine streams og det man siger er vigtigt, så er mikrofonen i Sandberg Streamer Webcam Pro en okay start, men heller ikke mere end det.

Lys

Uanset om man vælger den laveste eller højeste indstilling på lysets styrke i kameraet, så er det ikke voldsomt meget lys det afgiver. Det gode er så at kameraet i så fald er nogenlunde at sidde foran uden at blive generet af lyset. For mit eget vedkommende så kunne jeg ikke holde til den højeste indstilling længe ad gangen for det var en smule trættende for øjnene.

Det fede ved lyset er dog at kameraet får nemmere ved at kompensere for manglende lys i lokalet omkring dig og dermed bliver både billeder og video bedre end uden at lyset er tændt. Det er ikke en revolutionerende effekt, men det hjælper på den ikke så fantastisk gode linse kameraet ellers er udstyret med.

Hvis ikke du placerer Streamer Webcam Pro direkte foran dig når du streamer eller optager, så synes jeg ikke at lyset har nogen effekt overhovedet i øvrigt, så denne funktion har kun en værdi, hvis du har kameraet lige fremme i forhold til det som skal optages.

Sandberg leverer et rigtig fint begynderkamera til dem som ønsker at prøve kræfter med noget streaming eller anden type af video, som de vil dele med omverdenen. Lyset har den tiltænkte effekt og billede bliver mere klart når lyset er tændt, men du skal nok have in mente at længere tids brug med lys kan gøre dig lidt mere træt end du ellers ville være. Alt i alt er Streamer Webcam Pro et fint kamera med lys og en fleksibel fod, så du kan bruge det til mange forskellige scenarier.

• Lyset giver en synlig effekt
  • Simpelt design og nemt at bruge
  • Solid video og billede ydelse