mandag, maj 6, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Sandberg Pro Elite 4K Webcam

Test: Sandberg Pro Elite 4K Webcam

Med den florerende pandemi er webcams blevet et større hit end de har været længe og vi har her på hjemmekontoret også fået lov at lege med forskellige produkter, som skal gøre vores hverdag eller arbejdsdag nemmere. Deriblandt har vi fået Sandberg Pro Elite 4K webcamet ind ad døren og har set nærmere på det i denne anmeldelse.

Som altid er Sandberg beskedne med indholdet af deres æsker og det er ikke nogen undtagelse for Sandberg Pro Elite 4K kameraet, som står alene sammen med USB-C kablet og den endnu mere beskedne to-siders manual. Manualen har egentlig ikke så meget at sige andet end at du blot skal sætte kablet i den ene ende af kameraet og i computeren på den anden side. Simpelt og klassisk Sandberg.

Overfladen og designet af Sandberg Pro Elite 4K er ret meget plastik og selvom der en blanding af sort og aluminiumsgrå, så er det ikke fordi dette webcam oser af premium feel. Det plejer nu heller ikke at være Sandbergs mål med deres produkter, som er kendte for funktion over design.

I midten af kameraet har man linsen, som er omringet af en blank overflade i form af en ring, som slutteligt ender ud i et hullet mønster og to af hullerne gemmer så på kameraets mikrofoner. Der er altså tænkt lidt over designet og Sandberg Pro Elite 4K er nu heller ikke kedelig at kigge på, hvis det skulle være noget man går op i.

Sandberg Pro Elite 4K er ikke noget lille eller hvad man kan kalde kompakt webcam hellere med sine knap 13 cm i bredden og hele 3 cm i højden. Dette er uden at tælle foden med, som man godt ville kunne fjerne, men det ville efterlade kameraet ret ustabilt for den ville ikke have en helt flad bund i så fald.

Foden er nærmest stjernen af showet for den er foldbar og kan anvendes til både at montere kameraet på toppen af skærmen, fastmontere det til en tripod eller blot til at lade det stå på en flad overflade såsom et skrivebord. På den måde er der en del anvendelsesmuligheder med kameraet og takket være et kabel på hele 2 meter bør dét heller ikke være den store begrænsning. Tværtimod var kablet for langt for mit vedkommende så det flød en smule mere på skrivebordet end jeg havde lyst til.

På fronten af Sandberg Pro Elite 4K er der også en lille LED-lampe, som lyser grønt når kameraet er i brug, så du som bruger ved den er aktiv. Der er dog ikke nogen privacy-feature indbygget i Sandberg Pro Elite 4K

Grønt lys når kameraet er i brug men ingen klap til at blokere kameraet skulle man være nervøs for den slags

Eftersom jeg sad mange dage om ugen og arbejdede hjemmefra grundet pandemien udenfor, så var der også rig mulighed for at teste løs på Sandberg Pro Elite 4K. Til sammenligning havde jeg Logitech Brio 4K at tage udgangspunkt i, så det var hård konkurrence Sandberg kameraet kom op imod.

Det er måske ikke en helt fair sammenligning når Logitech koster cirka halvtreds procent mere end Sandberg kameraet, men man må ikke i dette forglemme at Pro Elite 4K stadig er et webcam til over tusind kroner.

Lad os starte med det gode ved Pro Elite 4K, som går på at detaljegraden på billedet er høj og man får en del pixels med både når man tager stille billeder og ønsker at køre video. Sammenlignet med et 720p kamera er der altså en del mere detalje og Sandberg Pro Elite 4K er utrolig nem at sætte op og bruge. Det kræver hverken ekstra software eller opsætning.

Under mine møder spillede det også helt fint som det skulle og uden at mit billede var grynet eller til gene for de øvrige mødedeltagere. Der var et lidt blåligt skær i billedet og farverne var en del mere kolde end jeg var blevet vant til det fra nævnte Logitech kamera, men uden at have noget at sammenligne med ville det ikke genere mig synderligt.

Sandberg Pro Elite 4K er også stærk når det kommer til opsætning. Hvis ikke man skulle være interesseret i at bruge det lange medfølgende kabel kan man også bruge ethvert andet USB-C kabel med data. Dertil er der den fleksible fod, som gør det hele endnu nemmere ved at du kan bruge kameraet som det passer dig og din øvrige opsætning.

Der hvor Pro Elite 4K taber terræn for mit vedkommende er dens evne til at håndtere dårlig belysning. Dens linse og kamera kæmper gevaldigt når der ikke er optimal belysning på mig som bruger og det bevirker eksempelvis at mit mørke skæg flyder ud i et på billedet. Skægget blev af den grund mere mørkt end det i virkeligheden var og generelt døjer kameraet med mørke scener.

Derudover så lagde jeg mærke til at selvom kameraet føltes relativt hurtigt til at fokusere og forsøge at kompensere for dårlig belysning, så kom den vitterligt på overarbejde når man aktiverede 60 Hz indstillingen i kamera-appen i Windows 10. Her var der så meget udfordring med performance at det så hurtigere ud når man brugte 30 Hz indstillingen i både Full HD og 4K opløsningerne.

Sandberg Pro Elite 4K har indbyggede mikrofoner, så webcam kan altså også bruges til at føre samtale med modparten med via Teams eller andre samarbejdsapplikationer. Mikrofonens lydkvalitet er dog ikke noget at skrive hjem om. Jeg var både lavere end forventet og samtidigt lød min stemme langt mere robotagtig end den gjorde via den indbyggede mikrofon i min Lenovo ThinkPad laptop.

Med Pro Elite 4K webcamet fra Sandberg har vi med et webcam at gøre, hvor besparelsen simpelthen ikke er stor nok til også at opveje den lidt dårligere performance, som dette kamera desværre døjer med. Billedkvaliteten er acceptabel når det kommer til stilbilleder grundet den høje opløsning og detaljegrad, men kameraet døjer en smule for meget med belysning og tilpasning hertil samtidigt med at de optagelser vi lavede i 60 Hz ikke føltes nær så hurtige som de burde. Hvis man har brug for et webcam med den høje opløsning så bør man overveje om man virkelig har brug for at spare pengene. Slutteligt vil jeg sige at Pro Elite 4K kan gå an, men man skal altså være opmærksom på dens begrænsninger.

• Indbygget tripod understøttelse
  • God fod
  • Simpelt at bruge