ForsideAnmeldelserTest: PocketBook InkPad color ebogslæser

Test: PocketBook InkPad color ebogslæser

En af de store på ebogslæser markedet, PocketBook, er klar med endnu et nyt produkt på markedet i form af InkPad Color, som foruden at være med 7,8″ stor skærm tilmed er med Kaleido E Ink display og kan dermed vise farve. På papiret den fuldendte ebogslæser, så lad os se nærmere på om den også er det.

Æskerne til PocketBook enheder minder meget om hinanden og er relativt flade med selve enheden i midten af boksen og så det dertilhørende tilbehør i bunden. Æsken består “kun” af selve ebogslæseren, et USB-C til jackstik kabeladapter og et USB-C kabel til opladning og dataoverførsel og modsat den InkPad 3 Pro, som InkPad Color mest af alt minder om, så er der altså ikke et etui med til Color udgaven.

Specifikationer

• Display 7.8″ E Ink Kaleido 1404 x 1872 pixels gråtone / 468 x 624 pixels farve
  • Farver: 16 gråtoner / 4096 farve med hhvs. 300/100 PPI
  • Touch: multi-sensor touch capacitive
  • Dimensioner: 195 x 136.5 x 8 mm
  • Vægt: 225 gram
  • Farve: Moon silver
  • Batteri: 2.900 mAh
  • E-bogsformater: ACSM, CBR, CBZ, CHM, DJVU, DOC, DOCX, EPUB, EPUB(DRM), FB2, FB2.ZIP, HTM, HTML, MOBI, PDF, PDF (DRM), PRC, RTF, TXT
  • Forbindelse: Wi-Fi og Bluetooth
  • Features: Sync via DropBox, spil, ordbøger
  • Apps: Book Store, Library Dictionary, Browser, Audio Books, Music Player, Gallery, Calculator, RSS News, Notes, Chess, Kondike, Scribble, Sudoku
  • Lager: 16 GB internt lager

I et marked, hvor vi nærmest har vænnet os til at se mindre ebogslæsere, som Amazons Kindle eller PocketBooks egne Touch serie, hvor normen længe har været 6 tommer. Dette skyldes ikke så meget den teknologiske begrænsning, som den merpris der følger med et større E Ink display og så har man et eller andet sted også bare vænnet sig til lommestørrelse ebogslæsere, som var nemme at have med.

Dette kompromis er man så ikke nødsaget til at affinde sig med for adskillige større iterationer er kommet til og blandt dem er der nu også PocketBook InkPad Color, som giver dig et farvedisplay til

Apropos den tidligere nævnte InkPad 3 Pro, så er ligheden mellem de to enheder altså til at spotte. Man kunne i slukket tilstand sagtens forveksle de to, hvis ikke man kendte forskellen i farvenuancen på dem, som det fremgår af nedenstående billede af de to ved siden af hinanden.

Det er altså dermed ikke meget, der er sket med designet af InkPad Color i forhold til sin forgænger, hvis man da skal kalde det en forgænger, for InkPad Pro fortsætter i handlen stadigvæk for dem, som ikke har brug for en farveskærm. InkPad Color er en addering i serien og den er helt sikkert meget velkommen for dem, der ønsker at opleve deres bøger med farve eller blot ønsker et device, som er en anelse mere praktisk og kan fremvise billeder også.

I bunden har PocketBook bibeholdt de fire knapper til navigation på InkPad Color. Selvom jeg syntes disse knapper er ganske funktionelle og praktiske, så har det også vist sig at der mangler en større forskel mellem knapperne, så du som bruger nemmere kan kende dem fra hinanden. I mørke eller når man ikke kigger på ebogslæseren, så kan det være svært at vide, hvilken af knapperne man er ved at trykke på. Har man et flow i sin læsning så har jeg i hvert fald konstateret at det er meget frustrerende at dette bliver afbrudt fordi man tager menuen frem i stedet for at bladre til næste side.

Det er også muligt at betjene siderne ved hjælp af touch skærmen i enheden, så man er ikke helt afskåret, hvis man ikke er så vild med knapperne. Skærmen er i øvrigt sunket et par millimeter ned i selve enheden, så man har ikke helt den der tablet-følelse, men det gør til gengæld at den er en smule sikret, hvis du skulle placere den på bordet med skærmen nedad.

Rundt om skærmen er der en tynd kant og det synes jeg personligt er en lækker detalje. Min Kindle Paperwhite har eksempelvis en langt tykkere kant, men det er ikke helt uden formål for det betyder at man har nemmere ved at holde på den uden at ens hånd går ind over skærmen, men det ville jeg hellere end gerne give afkald på for at få et device, der virker en smule mere lækkert. Med PocketBook InkPad Color føles det nemlig som om dens skærm er endnu større end den er fordi der ikke er en tyk kant rundt om, på nær i bunden, hvor altså knapperne er placeret.

Helt nederst på PocketBook InkPad Color har man i øvrigt også dens tænd/sluk knap, indstik til microSD kort og USB-C tilslutningen. MicroSD kortet understøtter op til 32 GB, så man burde kunne have hele sin samling med på tur eller i hvert fald bøger og lydbøger nok til en længere ferie. USB-C porten bruges til både opladning og til at overføre filer fra computer til ebogslæseren.

Bagsiden af PocketBook InkPad Color er relativt uinteressant. Det er dog nævneværdigt at den er helt flad og dermed ikke har nogen bule til hånden, så man får et bedre greb på den. Til gengæld er overfladen en smule mat og altså ikke helt så glat at den umiddelbart glider ud af hånden.

For så vidt angår opstarten af PocketBook InkPad Color, så er denne ret smertefri. Du har adskillige måder du kan begynde at læse dine bøger på, men først og fremmest skal systemet op at køre og her har du sågar mulighed for at vælge dansk som sprog iblandt en masse andre. At nogle danske oversættelser er lidt spøjse, såsom at der står “skat” i stedet for “skak” eller “ingen” i stedet for “nej”, så er det da om ikke andet til at finde rundt i.

Når man har fået softwaren op at køre, så kobler man enten USB-kablet til og begynder at overføre bøger direkte fra computeren. Det kræver ingen software eller konvertering af filerne. PocketBook InkPad Color æder så at sige de fleste formater man måtte have liggende. Det er også muligt at slippe for kabelværket, idet PocketBook InkPad Color også understøtter at du knytter en Dropbox til den så du over skyen kan synkronisere din bogsamling. Derudover er det også en mulighed at sende din PocketBook en email med bøgerne, så henter den dem selv ned til den interne hukommelse ved næste synkronisering. Det kræver naturligvis en WiFi forbindelse, men det går vel usagt.

Det store display bliver ikke udnyttet sådan rigtigt når man browser gennem InkPad Colors system og leder efter indstillinger eller hvilken bog man vil til at læse. Det føles som om det hele blot er blevet skaleret op i forhold til de mindre enheder fra producenten, således at man i sit bibliotek stadig kun kan se to en halv række af bøger med omslag og hvor jeg tænker man kunne udnytte den større skærm til at give lidt mere indhold.

Der hvor skærmen så til gengæld kommer til udtryk er når man åbner en bog og vil læse den. Det føles som en rigtig bog størrelse lige pludselig sammenlignet med de mere udbredte 6″ skærme derude, hvoriblandt man finder tidligere nævnte Kindle Paperwhite og PocketBook Color for at nævne nogle få. Da PocketBook InkPad Color giver en del indstillingsmuligheder, hvad angår tekst størrelse og sågar skrifttype så kan man få sin læseoplevelse skræddersyet til det man foretrækker. Det er også muligt at “zoome” for meget ud så det næsten bliver ulæseligt, men hvis man har gode øjne, så kan man få mere ud af hver side inden man skal “bladre”. Det samme gælder den anden vej rundt, hvis man skulle have svært ved at se små bogstaver.

Det som PocketBook InkPad Color også muliggør med sin store skærm er at du kan tage noter på siderne. Det er eksempelvis noget man nødigt gør med fysiske bøger da noterne så er lidt sværere at få af igen, men med den digitale platform er det altså blot et klik væk. Du kan bruge både finger eller en stylus til at skrive på skærmen med og dét i forskellige farver. Noterne gemmer PocketBook enheden så på din lokale kopi af bogen eller PDF-filen, men noterne kommer altså ikke med videre, hvis du skulle overføre filen tilbage til din computer desværre. Dog opdagede jeg at øvelsen med at overføre en 600 KB fil til PocketBook InkPad Pro og indsættelsen af nogle få noter for derefter at konstatere at filen nu fyldte 17 MB og altså næsten tredive gange mere.

Hvad angår skærmen i øvrigt, så skal man være opmærksom på at farvedisplayets muligheder ikke kommer helt uden tvists. Ser man de to skærme ved siden af hinanden er det nemlig sådan at grundet Kaleido teknologien så er baggrunden en smule mere grålig på InkPad Color end den er på InkPad Pro 3. Det jeg også lagde mærke til i denne forbindelse er at der på displayet af InkPad Color er en eller anden grad af såkaldt burn-in. Det vil sige man til tider oplever at man på baggrunden kan ane tekst eller billede fra den foregående side når man bladrer videre til den næste. Kigger man nøje efter så er det ret tydeligt og kan være en smule irriterende.

Det fede ved InkPad Color er at den har en indbygget baggrundsbelysning, som lyser op fra siderne og siden er så dermed læsbar i mørke også. Lyset har adskillige niveauer og skruer jeg helt ned kan jeg sagtens ligge ved siden af min bedre halvdel og læse om natten uden at lyset forstyrrer hende. Lyset har en automatisk indstilling og også en lettere skjult funktion, hvor den automatiske indstilling er afhængig af en bestemt foruddefineret indstilling, så du selv kan bestemme om der skal være lys i displayet om dagen eller om det ved automatisk indstilling skal slukke helt.

At tage noter kan altså både gøres ved at markere teksten, skrive med fingeren eller indsætte en note man skal “folde ud” for at læse. Jeg synes det er smart for nogen gange vil man gerne reflektere over nogle ting senere, men gerne have lov at læse videre for nuværende og så kan man med farver hurtigt komme retur til de punkter man noterede som spændende.

Vores enhed virker en anelse langsommere end InkPad Pro, men det virker ikke til at være selve farvedisplayet, som er årsagen. Det er som om systemet generelt er en smule mere på overarbejde for når jeg browser på hjemmesider, så virker det ikke til at InkPad Color er langsommere blot fordi der kommer farve på billederne. Det var mere som om systemet var en anelse mere trægt og til tider gik den i selvsving ved at den eksempelvis ikke reagerede på “home” knappen i nogle sekunder. Det var sjældent det skete, men jeg havde bare ikke samme oplevelse med InkPad Pro, så tænkte det var nævneværdigt. Begge enheder havde i øvrigt en Firmware-opdatering ved første opstart, så måske der er håb forude når der kommer endnu en til InkPad Color.

InkPad Color til højre – som det ses er baggrunden en smule mere grålig

En anden finurlighed jeg oplevede med PocketBook InkPad Color var at selvom jeg i indstillingerne havde sat “pauseskærm” til at vise bogomslaget på den bog jeg var i gang med at læse, så dukkede denne aldrig op efter jeg enten slukkede enheden eller lod den gå i dvale af sig selv. Jeg kan godt lide den lille detalje ellers at den viser mig den bog jeg er i gang med, men som nævnt tænker jeg det er noget der bliver rettet i en firmwareopdatering. Opdateringsprocessen i sådan et tilfælde er i øvrigt helt smertefri og kræver blot man taster sig igennem et par klik og så er enheden ellers selv i gang så længe den har internetforbindelse.

Foruden WiFi så forbinder PocketBook InkPad Color også trådløst til hovedtelefoner via Bluetooth, hvis du skulle have ønske om at bruge ebogslæseren til at høre musik, eller det som giver endnu mere mening, nemlig lydbøger. PocketBook InkPad Color understøtter nemlig en del formater, og så kan du lytte til dine bøger når du eksempelvis ikke har mulighed for at sidde med ebogslæseren og læse selv. Du kan også bruge tekst-til-tale i InkPad Color så enheden læser dine bøger op for dig, men her er stemmen som forventet en del robotagtig. Tekst til tale virker på adskillige sprog heriblandt dansk.

InkPad Color har et batteri, der er cirka 50% større end InkPad Pro 3, men den forventede batteritid er alligevel angivet til cirka en måneds almindeligt brug. Denne periode havde jeg ikke til at teste enheden i, men farvedisplayet må altså bruge en smule mere batteri, siden de står til at holde lige lang tid trods størrelsesforskellen. Uanset hvad er en batteritid på op til en måneds brug ganske fint og jeg skulle i hvert fald ikke lade op under testperioden, selvom den ikke kom fuldt opladet og blev brugt i mere end to uger aktivt.

Med InkPad Color virker det til at PocketBook virkelig har ramt plet. Den har lidt børnesygdomme, hvor softwaren driller, men alt i alt har du en stor ebogslæser med farvedisplay, som holder strøm i op til en måned. At der på toppen af det sågar er mulighed for at se bøgerne i farve, tage noter med finger eller pen, browses på nettet, lyttes til lydbøger og få læst tekstbøger op er blot nogle af de øvrige mange plusser. PocketBook InkPad Color er en rigtig fed device og nok en af de bedste ebogslæsere derude. Den koster også derefter må man sige, men læseoplevelsen er altså bedre end på en iPad og batteriet holder til en hel ferie og mere til.

• Stor skærm
  • Farvedisplay
  • Apps, afspilning af lyd, webbrowser og mere gør den til mere end ebogsvenlig