ForsideAnmeldelserTest: Sandberg Waterproof Bluetooth højtaler

Test: Sandberg Waterproof Bluetooth højtaler

Danske Sandberg har lanceret en højtaler perfekt til dem der ønsker at tage musikken med ud i det fri i form af deres Waterproof Bluetooth højtaler, som både kan spille højt og samtidigt er vandtæt. Samtidigt gemmer den også på nogle andre features og du kan læse med om dem her i vores test.

Sandberg holder sig til deres blå og sorte æsker med beskeden indpakning og indhold. Dette er et af de punkter Sandberg sparer for at kunne levere deres produkter til de priser de gør. Indholdet i denne æske er også begrænset til det nødvendige i form af selve højtaleren, et microUSB kabel til opladning, et kort 3.5mm jackstik kabel til at lytte til musikken via kabel og en kort manual.

Sandberg Waterproof Bluetooth højtaleren er ikke lille af sig. Faktisk er det en lille moppedreng på 22 x 10 x 4,4 cm. Der skal dog også være plads til det indbyggede batteri på hele 5200 mAh og en masse andet.

Selvom Sandberg Waterproof højtaleren er trådløs og kobles til med Bluetooth 4.2 så har den også et låg på et af siderne, som gemmer på en USB-A tilslutning, microUSB til opladning og et jackstik. USB porten er til for at man kan bruge højtaleren som powerbank i tilfælde af at det er vigtigere at holde liv i telefonen fremfor at høre noget musik mens jackstikket kan bruges til ikke Bluetooth egnede musikkilder.

Der er et låg over disse porte, idet som det fremgår af navnet, højtaleren er vandtæt med en IPX7 certificering. IPX7 betyder at Sandberg ikke har testet denne enhed for støv, sand og andre faste objekter, men 7-tallet betyder at den kan tåle at blive sunket ned i vandet i helt op til halvanden meters dybde uden at tage skade.

Vandtætheden og den army-grønne farve signalerer at Sandberg Waterproof højtaleren er lavet til at blive taget med udenfor og brugt dér. Dens design er i hvert fald ikke lavet med det formål at den skulle stå fremme og se pæn ud. Dermed ikke sagt at der er tale om et decideret grimt design, men fokus har været på funktionalitet fremfor æstetik uden tvivl. På den modsatte side af låget med portene har man en hank af stof, som gør at man kan hænge højtaleren på et søm eller omkring tasken og dermed nemmere placere og transportere den rundt.

På toppen har man knapper til styring af musikken og naturligvis til at tænde og slukke for højtaleren. Der er også en knap til at give ekstra bass og den kommer fint i brug ved den slags musik, hvor bund er vigtigere end detaljen.

Undersiden af Sandberg højtaleren gemmer på en lille smart detalje, som jeg ikke ved hvor mange vil få brug for, men der er tale om et gevind så man kan placere højtaleren på en tripod eller lignende. Det man dog skal være opmærksom i dette tilfælde er at musikken, især i det udendøre, forsvinder nemmere væk, hvorimod at man opnår en større effekt når man placerer højtaleren på noget fast.

Jeg valgte at tage Sandberg Waterproof højtaleren med til stranden for at høre hvordan den spiller i det fri og hvordan den er at have med. Trods sin størrelse generede den mig ikke i tasken med ting for når man pakker til to børn så har man alligevel en hel del med uanset. Fordi enheden ikke er testet mod støv og sand valgte jeg ikke at dække den til med sand, men er overbevist om at den nok skulle kunne klare sig når den er modstandsdygtig overfor vand.

Det var nu heller ikke havvandet jeg testede dens vandtæthed med for man skal tænke på at saltet i havvand også har en effekt på plastik. Det er ikke altid en god kombination, men hjemme i håndvasken og under bruseren fik Sandberg højtaleren et par ture og det ændrede ikke ved dens evne til at spille videre. Så hvad enten man er på skovtur eller sidder ved poolen så har man altså rig mulighed for nu også at have en højtaler med.

Lydmæssigt overrasker Sandberg Waterproof højtaleren hverken positivt eller negativt. Den spiller fint og relativt højt med sine 2 x 10 W højtalere. Man skal helst placere den omkring noget fast så lyden ikke forsvinder når man befinder sig uden for, men jeg var fint tilfreds med dens evne til at spille op. Når man var uden for kunne man sagtens snakke omkring den selv ved fuld styrke blot man sad eller stod et par meter væk, men den spillede en del højere end en Creative Omni højtaler eksempelvis. Sandberg højtaleren spiller så ikke ligeså klart og tydeligt, men dermed ikke sagt at den spiller elendigt hellere. Det var fint til havefesten eller når man som nævnt sidder på stranden og blot skal have noget musik af nogenlunde kvalitet. Den ekstra bass brugte jeg ikke selv, men man kunne tydeligt høre når den blev aktiveret.

Foruden at Bluetooth forbindelsen muliggør trådløs opkobling så har Sandberg Waterproof højtaleren også en mikrofon indbygget, således at man kan bruge den til at snakke i. Ligesom enhver anden højtaler så starter samtalen i hvert fald dér når nogen ringer så man skal lige sikre sig at der ikke opstår pinlige øjeblikke før man når at fortælle folk de er på medhør. Rækkevidden på Bluetooth signalet er op til 10 meter og det stemmer fint overens med min test, om end der ikke skulle være noget imellem mig og højtaleren før signalet ved den afstand blev afbrudt.

Sandberg fortæller os at batteriet holder op til 7-8 timer ved 70% volumen og det er nok ikke helt ved siden af. Mine egne tests viste omkring det samme resultat selvom jeg dog aldrig kom op på de 8 timer, men jeg lod den også spille på cirka de 70% eller højere. Batteriets størrelse gør dog også at man kan oplade sin telefon som nævnt og det er en ret smart feature for når man spiller musik og tager en masse billeder når man render rundt uden for, så kan det være telefonen lige pludselig skal bruge noget juice og i skoven er der sjældent en stikkontakt. Mange af dem der tager i skoven har dog i forvejen en powerbank, men på denne måde slipper man for at have to ting med.

Man kan tilgive Sandberg Waterproof højtaleren dens størrelse når man tænker på den spiller musik ganske fint til prisen, har en indbygget powerbank-funktion og så samtidigt er vandtæt. Designet føles ret robust selvom vægten føles som værende en smule lav størrelsen taget i betragtning, men det betyder blot den er lidt nemmere at transportere rundt. Tripod monteringsmuligheden er måske en smule overflødig, men det vil da ikke overraske mig at nogen alligevel synes det er en smart gimmick. Alt i alt er der tale om en ganske fornuftig Bluetooth højtaler til det uden døre og vandtætheden er blot et ekstra plus.

• Spiller fint
  • Vandtæt
  • Powerbank funktion