ForsideAnmeldelserTest: SteelSeries Arctis 9X

Test: SteelSeries Arctis 9X

Selvom Xbox One har levet i en snes år efterhånden så er det først nu vi ser et helt trådløst headset klar til konsollen i form af blandt andet SteelSeries Arctis 9X som vi har fået lov at gå i dybden med og bringer vores vurdering af her i denne test.

For at indikere vi har med et produkt til Xbox at gøre er farverne på æsken til SteelSeries Arctis 9X naturligvis også præget af det grønne. Indholdet er dog ret beskedent og består af selve headsettet, et microUSB ladekabel og der er og så en manual at finde hvis man vender det hele på hovedet.

Arctis serien fra SteelSeries kender vi og vi har også haft adskillige modeller gennem testmaskinen så at sige. Det overordnede design er bibeholdt for Arctis 9X’ vedkommende og det vil rigtig mange synes er en god ting. SteelSeries Arctis serien er nemlig blandt de flottere og mere elegante gaming headsets, hvor man godt kan komme i tvivl om der er tale om et gaming produkt eller ej.

Det skal da lige være den ikke så skjulte mikrofon, der afslører SteelSeries Arctis 9X’ sande identitet, idet den stikker en smule ud til trods for at den er mulig at trække ind og ud af selve ørebøffen. Når den er trukket ind stikker den dog alligevel en halv centimeter ud, men kan man se bort fra det så kan man sagtens bruge dette headset til musik og gaming på farten.

Designet af SteelSeries Arctis 9X for dem der ikke kender det er et sådant hvor hovedbøjlen er med elastikfunktion og tilpasser sig hovedform og størrelse når man tager headsettet på hovedet. Det betyder at man ikke skal indstille til en hvis størrelse, men lade headsettet gøre det selv. Dette fleksible bånd på SteelSeries Arctis 9X er i denne udgave med grønne streger, som igen er der for at indikere at der her er tale om et headset til Xbox gamere primært.

Resten af headsettet er sort med forskellige materialer og overflader. Hovedsageligt består SteelSeries Arctis 9X af plastik, men selv under min vride-test, hvor jeg giver headsettet en lidt hårdfør behandling ved at vride og dreje det giver plastikken ikke efter. Det virker til at headsettet er robust bygget og vil kunne holde til en del gaming. Man er hos SteelSeries også (heldigvis) gået væk fra at bruge den ellers så populære piano-sorte og blanke overflade og Arctis 9X er med hovedsageligt matte overflader. Dette er en vigtig detalje, idet fedtfingre dermed har sværere ved at blive synlige.

Et andet materiale man hos SteelSeries er gået væk fra er kunstlæder på ørepuderne. Dette er man gået bort fra for lang tid siden, men det er endnu en gang vigtigt at påpege. SteelSeries Arctis 9X har dermed disse nye vævede ørepuder af stof, som skal sikre både komfort og holdbarhed. Komforten ser vi nærmere på i et af de næste afsnit, men nævneværdigt er det faktisk også at det ser ret fedt ud designmæssigt.

Al styring af SteelSeries Arctis 9X foregår via de knapper, som er tilgængelige på selve headsettet. Den har ingen ekstern boks eller controller at læne sig op ad så at sige. Man har en del af disse knapper om end de er fint skjult og integreret i ørebøfferne. På den ene side har man knap til volumen og mute af mikrofonen mens den anden side har en knap til at balancere chat og game lyd således at man kan justere om det er vigtigere at høre vennerne eller spileffekterne. Dertil er der i bunden en indgang til microUSB for opladning og ved siden af det knap til at tænde og slukke for headsettet samt Bluetooth, som SteelSeries Arctis 9X også er udstyret med. Sidst men ikke mindst har man også 3.5mm jackstik indgang til opkobling af kablede enheder.

Selvom design kan argumenteres for at være af ligeså meget funktionel værdi såvel som rent udseende så vælger vi at lave en skillelinie mellem de to i vores test her. I de næste afsnit kigger vi på hvordan SteelSeries Arctis 9X er at anvende i dagligdagen. Hvad det angår er dens klare fokuspunkt at den kan kobles til en Xbox One uden brug af ekstra adaptere eller kabler og remotes. SteelSeries Arctis 9X bruger den trådløse forbindelse indbygget i konsollen. Det kræver ganske enkelt blot en parring på samme måde som når man skal parre den med en ny controller.

Den samme forbindelse kan man ikke anvende til PC, hvor man enten skal bruge Bluetooth eller en Xbox Wireless Adapter. Førstnævnte er ikke just anbefalelsesværdig da stabiliteten i Bluetooth på Windows 10 simpelthen ikke er på et acceptabelt niveau til gaming. Bluetooth i Arctis 9X bør holdes til streaming af musik eksempelvis.

Dermed er SteelSeries Arctis 9X ganske nem at koble op på konsollen og til dels også ens PC. Men hvordan lyder det så når det bliver koblet op er vel det store spørgsmål og det kigger vi nu nærmere på.

Lydkvalitet

SteelSeries har valgt ikke at opfinde den dybe tallerken med Arctis 9X og der er i virkeligheden tale om en Xboxificering af deres Arctis 7 headset hvad angår lyd og mikrofon. For dem der ikke kender dette headset, så er der ikke tale om en dårlig beslutning.

Der er tale om et velafbalanceret lydspektre, som betyder at man får rigeligt med detaljer med. Forskellen til Arctis 7 er at der her i Arctis 9X ikke er DTS, men surround spiller nu meget godt alligevel og fordybelsen i spillet er dermed også opnået.

Det man har tonet en smule ned for i et headset som Arctis 9X er det overordnede lydniveau og så er bassen ikke den højeste eller mest fyldige. Det er dog efter min mening enten eller for jeg vil langt hellere foretrække det mere balancerede niveau end at det overskygger andre lyde. Med Arctis 9X får man et headset, der spiller godt uanset om man spiller det ene eller det andet eller sågar om man vælger bare at høre noget musik på det.

Kort fortalt lyder Arctis 9X fantastisk. Det gør den i alle typer af spil som jeg kunne smide efter den og sågar musikken spiller godt i baggrunden, hvis jeg sætter den på også. Indlevelsen er ganske god om end nogle vil savne at kunne få blæst ørene omkuld for dét kan man nok ikke, men det gør altså ikke mig noget.

Komfort

Komforten af SteelSeries Arctis 9X skuffer ikke. Det er tydeligvis et fokusområde for SteelSeries og de har naturligvis også gennem succesen af Siberia serien haft tid til at analysere og lære af brugerne og leverer et headset, som komfortmæssigt bare spiller. Man mærker meget lidt til at have det på hovedet når først man har sat det på.

Ørepuderne er utroligt bløde og som forventet gør stofmaterialet at jeg i hvert fald ikke har det varmt, hvilket jeg ellers godt kan døje med under kunstlæder, især her om sommeren. Stoffet hang dog i nogle meget få tilfælde fast i mit skæg må jeg erkende, men det er så ikke alle der nødvendigvis har samme udfordring.

Knapperne på headsettet er som nævnt mange, men de er relativt nemme at finde og kende så det tog mig ikke mange dage før jeg syntes jeg havde styr på den del.

Batteritid

Et af de væsentligste punkter for et trådløst headset er naturligvis hvor længe det kan spille uden at man skal bekymre sig om at lade det op. Dette er ikke mindst gældende for os gamere, der helst vil i gang med vores game uden at skulle bekymre os om opladning midtvejs under processen.

Producenten lover os en batteritid på over tyve timer og det er nok ikke helt ved siden af. Det afhænger naturligvis altid af så mange faktorer, såsom hvor lang tid man spiller ad gangen, hvor højt man skruer op og i dette tilfælde i særdeleshed også, hvorvidt man bruger Bluetooth funktionaliteten eller ej. Bluetooth tager i hvert fald snildt en femtedel af batteritiden oplevede jeg i runde tal. Alt i alt dog en fin batteritid at have med at gøre og de færreste af os har tid til at spille headsettet dødt på en opladning. Personligt ville jeg dog ønske man havde tænkt på mere moderne tilslutning og gjort at Arctis 9X kunne lades med USB-C fremfor microUSB.

SteelSeries Arctis 9X byder på det som rigtig mang Xbox One gamere har ventet på længe. Et trådløst gaming headset til deres konsol, hvor de ikke skal bruge nogle adaptere eller kabler. Samtidigt med at man får denne feature, så er der tale om et headset med konge komfort og rigtig god lyd toppet med et flot design. Den foregående sætning summerer det egentlig meget godt for SteelSeries Arctis 9X har gjort det rigtige. Man har leveret et simpelt produkt, med et simpelt om end flot design og så spiller både lyd og mikrofon helt som det skal. Det kræver lidt for at kunne virke i Windows, men når det kommer til konsol-gamerne er man godt dækket ind. Ønsker man den optimale oplevelse på PC skal man investere i den trådløse adapter også.

Spørgsmålet om hvorvidt det er for sent idet man i skrivende stund snakker om Project Scarlett, som vil være afløseren til Xbox One og kommer forventeligt på markedet allerede næste år. For mange er Xbox One konsollen dog én med en del år tilbage endnu inden man eventuelt skifter til ny generation og så er pengene til dette headset i hvert fald godt givet ud, men prisen er altså i den høje ende når man tænker på det mere eller mindre kun er til Xbox One.

• Design
  • Lydkvalitet
  • Komfort