ForsideAnmeldelserTest: UE Megaboom 3

Test: UE Megaboom 3

Ultimate Ears har opdateret deres to bestselllere, Boom og Megaboom højttalerne og de nye modeller har fået navnene Boom 3 og Megaboom 3. Vi skal her se på den største af de to modeller, Megaboom 3. Forgængeren fik topkarakter, så lad os se om efterfølgeren kan leve op til det samme høje niveau.

Kassens omslag har et rent udtryk, med et billede af højttaleren. Tager man omslaget af, så er der tilgengæld fuld fart på de psykedeliske farver på kassen!

I kassen finder vi selvfølgelig UE Megaboom 3, og derudover også en oplader, et USB kabel til opladning, og en kort vejledning.

UE Megaboom 3 holder de samme linjer i designet som forgængeren.

Forgængeren hed som sagt blot Megaboom, og den har vi testet her. At næste produkt i rækken så hedder UE Megaboom 3 er fordi den mindre Boom højttaler er på tredje udgave, så UE har valgt at give Megaboom et 3-tal i navnet så det matcher med Boom højttaleren, på trods af at det kun er den anden Megaboom højttaler. UE Megaboom 3 har en del opdateringer i forhold til forgængeren, f.eks. er den endnu mere vandtæt, så nu tåler den faktisk nedsænkning i vand i 30 minutter. Og skulle man tabe den i poolen, så vil den faktisk flyde. Den er også lavet i solide materialer, så den tåler at blive tabt både på hårde gulve, men også i sand, vand og sne. Bliver den beskidt så kan man bare skylle den under vandhanen. Det er altså en højttaler der er lavet til at blive brugt. Jeg skal med det samme sige at jeg ikke har smidt rundt med den under min test, så her tager jeg Ultimate Ears ord for gode varer.

Den beholder de store + og – tegn på forsiden der er knapper der styrer volumen. Den har dog droppet det store gummipanel på forsiden som den forrige model havde, til fordel for en ret flot stofoverflade med et materiale der har et metalliske skær i lyset, så det nærmest skifter farve når lyset rammer rigtigt. Det er vævet finere end på forgængeren. Jeg har stadig den tidligere Megaboom, så jeg har brugt den til at sammenligne den nye model med. Som man kan se på dette billede, så har de samme størrelse og designtræk. Megaboom 3 måler 22,5 cm i højden, og ca 9 cm i diameter. Den vejer 925 gram.

Batteritiden er opgivet til 20 timer, og hele min lange test blev da også klaret på kun en opladning, så batteritiden er bestemt i orden!

På toppen finder vi tre knapper. Øverst er tænd/sluk knappen, og nederst er knappen der bruges til at oprette en bluetooth parring. I midten er der en knap som Ultimate Ears kalder Magic Button. Det er dog en almindelig trykknap med lidt forskellige funktioner. Lytter man til musik fra sin telefon, så vil et kort tryk pause musikken, og endnu et tryk vil starte musikken igen. Et dobbeltklik vil skifte til næste nummer i rækken. Hvis man har installeret Megaboom app’en på sin telefon, og den er startet, så vil et langt tryk starte den første playliste man har tilføjet inde i app’en.

I bunden er gevindet og stikkene fra Megaboom erstattet med en elektrode der bruges til at lade UE Megaboom 3 op, med deres Charge’n’go bordlader der kan tilkøbes som ekstraudstyr. Ladestikket er flyttet fra bunden, og op på siden af UE Megaboom 3.

Så nu kan man bruge USB kablet, mens UE Megaboom 3 står på bordet. En lille, men lækker opgradering. Som man også ser, så er der ikke noget stik til kablet lyd, så eneste mulighed er altså lyd via Bluetooth.

En sidste design detalje er en lille løkke øverst på UE Megaboom 3, så man kan hænge den op.

Jeg har testet Bluetooth rækkevidden med min iPhone 8 plus, og her skulle jeg 15 meter væk i fri luft før der var udfald i musikken. Så også her ser vi en forbedring i forhold til den første Megaboom.

Lydkvaliteten, det er jo det vigtigste for en højttaler. Og her matcher, og måske endda forbedrer UE Megaboom 3 forgængerens fantastiske lyd. For det første, så kan den spille højt! Og det uden nogen hørbar forvrængning. Dog blive den noget diskant-domineret ved de allerhøjeste lydstyrker, men det må være forventeligt med en højttaler i den størrelse. Ved moderat lydstyrke er lydkvaliteten forrygende! Bassen er kraftig og tør og går rimelig dybt, mellemtonen afbalanceret og diskanten sprød og luftig. Og selvom den har en begrænset størrelse, så formår den stadig at lave en hørbar stereo-effekt. Meget imponerende. Jeg har testet den med mange slags musik, lige fra spinkel sang, og akustisk musik, til tung, tung heavy metal. Og den har været en fryd at lytte til.

Installerer man Megaboom app’en på sin telefon så har man mulighed for et justere lyden til sin helt personlige smag med en 5-bånds equalizer. Har man to UE Megaboom 3, eller evt. en Megaboom og en Megaboom 3 så kan man bruge app’en til at koble dem sammen! Man forbinder blot begge højttalere til sin telefon, og så kan man trække-og-slippe den ene højttaler over på den anden i app’en. Som standard spiller de så begge det samme musik.

Så kan man fylde et rum med musik. Men et enkelt klik i app’en, og så kan man få den ene til at spille højre kanal, og den anden til at spille venstre. Så får man lige pludselig et helt fantastisk lydbillede!

Så får man en helt anden lydoplevelse, man kan placere instrumenterne i rummet og generelt åbner lyden sig op og højttalerne forsvinder næsten, og man hører kun musikken. At Ultimate Ears stadig understøtter en højttaler der blev lanceret for tre år siden er fantastisk i min øjne. Så trofaste kunder kan købe den nye UE Megaboom 3, og så stadig bruge sin gamle Megaboom hvis man har behov for ægte stereolyd.

Ultimate Ears har gjort det igen. Den tidligere Megaboom trak topkarakterer, og det gør UE Megaboom 3 bestemt også! Med en rækkevidde på 15 meter, en vand,- og støvtæt konstruktion der tåler at blive tabt på hårde overflader, og en batteritid på hele 20 timer så er UE Megaboom 3 en højttaler der er lavet til at blive brugt, hver dag. Det er selvfølgelig ærgerligt at der ikke længere er noget stik til kablet lyd, men personligt kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har brugt et kabel fra min telefon. Ladestikket er flyttet til siden, så højttaleren kan blive stående mens man lader den op. Den spiller for øvrigt også fint under opladning. Lydkvaliteten er virkelig god for en højttaler i den størrelse, bassen er kraftig uden at være buldrende,  mellemtonen er klar og tydelig, og diskanten er luftig og sprød uden at blive skarp og forvrænget. At prisen så er markant lavere end Megaboom var på lanceringstidspunktet gør at vi er oppe i en karakter på 5+ stjerner!

Set til 1499,-