søndag, april 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: A Liar’s Autobiography: The untrue story of Monty Python’s Graham Chapman

Anmeldelse: A Liar’s Autobiography: The untrue story of Monty Python’s Graham Chapman

A-Liars-Autobiography-header

Monty Python er selv i dag, mange år efter deres opløsning meget populære og ikke mindst stadig aldeles morsomme. Dette illustreres bedst ved, at meget af deres komik stadig efterlignes og inspirerer nutidens funny guys, men også ved, at deres over 30 år gamle film stadig er sjove at se. A Liar’s Autobiography er en ny film, baseret på Graham Chapmans bog af samme navn. Chapman, der desværre døde af kræft i 1989, nåede at indtale hele bogen på bånd og det er altså denne indtaling der ligger til grund for denne udgivelse. Der har eftersigende været helt op til 14 animationsselskaber inde over filmen, hvor de hver i sær har arbejdet på kapitler. Dette kan tydeligt ses på filmen, der bærer præg af masse forskellige stilarter og giver en spraglethed helt i Pythons ånd. Chapmans egen stemme fungerer som en messen, der kører hele filmen igennem og netop hans tørre engelske stil er ualmindeligt passende til udgivelsen.

Dog kan man ikke lade være med at sidde lidt med samme følelse, som man får når der igen findes endnu nogle ikke-udgivne Elvis-demoer i en skuffe i et eller andet obskurt amerikansk hjem. Den der følelse af, at griske pengemænd sidder og presser citronen, fordi de ved folk holdte af kunstneren og dermed tror de kan tillade sig at udgive hvad som helst. A Liar’s Autobiography indeholder kvalitet – ingen tvivl. Animationerne er lækre og alle de forskellige stilarter vil være guf for animationsfans. Chapmans indtaling er også ganske morsom, men problemet er, at over 85 minutters spilletid, er der desværre ikke nok at komme efter. Den bliver ganske enkelt lidt langtrukken undervejs samtidig med, at de sjoveste passager ikke når Monty Pythons højder. Derfor er den nok mest for fans af enten Python eller animationsfilm, da filmen ikke giver et helt fyldestgørende indblik for nytilkommere, hvor nyskabende og morsomme Det Flyvende Cirkus egentlig var.

Der er ingen ekstramateriale på Blu-Ray-disken

En habil udgivelse grundet sine finurlige animationer, Chapmans udemærkede forlæg og filmens generelle sans for at være i synergi ift. stilart og tone. Dog kan den aldrig bliver mere en middel, da der simpelthen ikke er nok kød på. Man kan kun forestille sig, hvad en dokumentar i klassisk forstand mon kunne have afsløret om Graham Chapman.

Vejledende pris: 199,-

Find forhandler og den bedste pris på A liar’s autobiography: the untrue story of Monty Python’s Graham Chapman

Trailer