ForsideAnmeldelserAnmeldelse: American Sniper (Blu-ray)

Anmeldelse: American Sniper (Blu-ray)

1

Clint Eastwood er efterhånden mindst lige så ikonisk og dygtig i instruktørstolen, som han er i skuespilfaget. Instruktørrollen har overtaget fokusset det sidste lange stykke tid, og det er der kommet nogle ganske interessante historier ud af – hvad enten det er politisk drama med Amerikas tidligere præsident J. Edgar (2014), eller historien om et ikonisk mandeband Frankie Valli and the four seasons i Jersey Boys (2014). Senest har Eastwood kastet sig over den amerikanske indsats i Irak og kigger nærmere på den sandfærdige historie om sniper-soldaten Chris Kyle i American Sniper.

Filmen følger historien om Chris Kyle (Bradley Cooper), som var den amerikanske Navy SEAL-styrkes mest dødelige/effektive sniper nogensinde med over 160 bekræftede drab. Historien følger hans møde med sin største kærlighed Taya (Sienna Miller) blandet med hans fire forskellige udstationeringer til Irak – her får vi ikke blot et indblik i krigens barskhed, men også den katastrofale påvirkning af den menneskelige psyke både før og efter krigen.

Filmen springer ud i en hektisk situation, hvor hovedpersonen skal tage et katastrofalt vigtigt valg – er personen i hans målsigte en fjende eller en civil? Spændingen bliver bevaret, mens filmen klipper videre til en oprindelseshistorie, der går i dybden med, hvorfor Kyle er, som han er og hvorfor han valgte at tage med på krigsbølgen. Filmen fungerer derfor som meget velsammenstrikket historie om krigens jerngreb om mennesket under og efter udstationeringen. Den går i dybden med nogle tabubelagte emner og skitserer nogle situationer, hvor mennesket bliver presset til det yderste. Hvad ville man selv gøre i denne situation? Filmen giver en meget realistisk tilgang til den tveæggede moralske opbygning af konceptet krig, og Eastwood formår at skabe en meget skarp tilgang til situationens alvor.

Det som dog trækker flest point i land, er den fænomenale lydside, som virkelig formår at fremhæve intensiteten og indlevelsen i de hektiske oplevelser under krigen. Med en fornem, dybdegående bas under hvert sniper-øjeblik og en hektisk underlægningsmusik som langsomt opbygger et momentum formår man virkelig at komme ind under huden på hovedpersonen i de øjeblikke, hvor tingene spidser til. Lyden spiller perfekt sammen med den rungende stilstand i personens koncentrerede fokus, og man kan høre hvert åndedræt, som langsomt tager sig mod til at beslutte, hvorvidt personen i sigtet skal leve eller dø. Billedsiden er også ganske fremragende, da filmen klipper meget systematisk og bevidst hektisk rundt i krigszonen, så man får den mest optimale oplevelse af den uforudsigelige kamp mellem katten og musen.

Man kommer dog ikke udenom, at filmen er meget patriotisk og amerikansk i sin opbygning. Selvom Eastwood heldigvis har dæmpet den meget ophøjende USA-faktor i de fleste scener af filmen, så kan man ikke undgå at falde over nogle klicheer og af og til kvalmende hyldester til landet gemt i små dialoger eller øjeblikke. Bradley Coopers karakter bliver ofte omtalt som legenden og en patriotisk helt, men heldigvis tager figuren en smule afstand til denne ophøjning, da Eastwood i stedet vil give filmen et andet udtryk – et mere negativt syn på krigen samtidig med en lille faktor om, at den har visse positive aspekter i forhold til at skabe fred. Dog dvæler den nogle gange lidt for meget ved nogle kedelige øjeblikke, hvor der ikke rigtig sker noget og hovedpersonen ikke rigtig får udtrykt de stormfulde følelser, han åbenbart besidder før, under og efter krigen.

Samlet set er American Sniper en lille intens sag om krigen i Irak, som dykker ned i den menneskelige psyke og giver et indblik i de hektiske op- og nedture i krigens vold. Den giver både billedet af krigszonen og den hjemlige front, hvilket skaber en fin, modstridende dynamik. Dog kunne man godt bruge lidt flere følelser på bordet, men bortset fra det er filmen en intens oplevelse på den billedmæssige og lydmæssige front.

På bonusfronten finder man en lille tilblivelsesdokumentar, hvor man joiner Eastwood og resten af flokken i en fortælling om, hvordan man formidler virkelighedens historie på det store lærred. Det er ikke det helt store udvalg, men kaster alligevel lidt mere lys over den karismatiske Chris Kyle.

Release: 01-06-15 på Blu-ray.

American Sniper trailer