ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Blade Runner (UHD)

Anmeldelse: Blade Runner (UHD)

Ridley Scott kom tilbage i 1982 på banen med en sci-fi-film under navnet Blade Runner, som med tiden er blevet cementeret som en af de vigtigste kreationer i genren. Den banede vejen for vores generelle forståelse for det postapokalyptiske verdensbillede samt hvordan tekniske virkemidler kan påvirke vores opfattelse af virkeligheden.

Selve filmen foregår i datidens dystopiske forestilling af anno 2019, hvor Los Angeles er blevet et mærkværdigt slumkvarter, hvor hele stemningen oser af depression og negativitet. Filmen følger den unge Blade Runner (Harrison Ford), hvis job er at jage og dræbe replikanter – en række menneskelignende androids, som er gået imod deres protokoller. Inden længe bliver han fanget i et mystisk spil, hvor robotterne begynder at vise følelser og Deckard selv betvivler sin egen eksistens.

Blade Runner har altid været lovprist og defineret som en udødelig klassiker, og jeg kan sagtens se, hvorfor den har fået en plads i manges mesterværkshåndbog – men alligevel føler jeg ikke selv, at den helt lever op til de enormt positive beskrivelser, den altid får. Personligt har jeg mange øjeblikke i løbet af filmen, hvor jeg finder handlingen decideret kedelig og ligegyldig.

Den er banebrydende og utrolig opfindsom i sit plot – og uden tvivl en pioner i genren, som film efterfølgende har kigget tilbage mod efter inspiration – men alligevel kan man ikke helt undgå at tænke, at filmen i sig selv først er god, når man har analyseret den til bunds i et filmfag. Det er ofte et obligatorisk emne på diverse medieskoler, og først dér mener jeg, at man får forståelsen af, hvor godt den er skruet sammen. Derfor er det lidt en ambivalent følelse, da den på visse punkter ikke er så underholdende, men derimod en godt eksempel på et eksamensguldæg.

Det handler lidt om, med hvilke øjne man ser på filmen – underholdningsmæssigt er den lidt tung at danse med, mens den visuelt er helt i gennem fantastisk. Det dystopiske univers står helt skarpt og er mindst lige så fascinerende i den nyudgivede 4K-restaurering. Blade Runner er lige præcis den type film, vi ønsker at gense på det nye UHD-medie, da man får en langt dybere og skarpere oplevelse af universet. Ford er eminent i rollen som den mystiske Neo-Noir-frontfigur, der med sin ikoniske jakke og skæve smil formår at skabe den helt rigtige helte-antihelte-skikkelse.

Samlet set er Blade Runner en god film på mange punkter, men formår efter min mening ikke at være helt så passende positiv i forhold til dens berømmelse på filmmarkedet. Den er nyskabende, nytænkende og ganske interessant, men også en smule langsommelig og triviel. Overordnet set kan vi blive enige om, at det er en film, man bør unde sig at se minimum én gang i livet – og nu allerbedst i UHD!

Release: 02-10-17 på Blu-ray.

Køb Blade Runner: The Final Cut UHD

Blade Runner trailer