ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Harry Potter 1 og de Vises Sten (UHD)

Anmeldelse: Harry Potter 1 og de Vises Sten (UHD)

I takt med teknologiens udvikling på hjemmevideofronten er 4K-UHD-kvaliteten så småt ved at have sit indtog på markedet med skarpere, flottere og endnu mere detaljeret billedkvalitet. Med denne overgang fra Blu-ray til 4K kan man være heldig at opleve en række opskaleringer af tidligere film og i denne omgang har vi fået fingrene i de fire første Harry Potter-film i franchisen. Den første film i rækken står for skud i denne anmeldelse, og nu begynder det helt store eventyr på de helt små detaljer.

Vi finder den spæde begyndelse hos en lettere uheldsramt Harry Potter, som har et ret ubehageligt liv ved sine plejeforældre. Han bliver en dag forsøgt kontaktet af en mystisk skole, som går under navnet Hogwarts, og pludselig kan han slippe ud af sin forfærdelige liv. Her kommer han godt i spænd med drengen Weasley og pigen Hermione og skolen virker til at være stedet, som han altid har drømt om. Men der lurer mørke kræfter i horisonten – mørke kræfter, som har forbindelse til natten, hvor hans biologiske forældre blev dræbt.

Da Harry Potter første gang kom i biografen, blev de fleste tryllebundet af universet og dets karakterer – selve filmen havde en nærmest barnagtig legende tilgang til konceptet, mens der alligevel var plads til den dybeste alvor – vi får en fantastisk eventyrfortælling, som virkelig går ind og rammer de fleste målgrupper med en velsammenskruet manuskript baseret på J.K. Rowlings fantastiske romaner.

Jeg anmeldte tidligere på året de fire sidste film i franchisen, og her kan man tydeligt mærke, at situationen stadigvæk er på ‘børneniveau’ – skaberne af filmen vil gerne give en blid start på franchisen og sørge for, at publikum vokser lidt med filmene. Det fungerer helt eminent, da vi på den måde får den hyggelige, eventyrlige side i starten af franchisen, så man lærer karaktererne bedre at kende under gode vilkår – og derefter kan dykke ned i alvoren, når vi vi er ‘mættede’ af det eventyrlige.

Etteren er i sig selv en fantastisk rejse for første gang ind i det alternative univers med hekse og troldmænd, og vi får introduceret karaktererne og universet på en sådan måde, at det – ligesom i filmen – lidt er som første skoledag, hvor alt er nyt for alle. Eventyrdelen sprudler af fantastisk musik og god stemning blandet med stærke, visuelle effekter og en meget opfindsom tilgang til konceptet – 4K-restaureringen gør, at det hele fremstår lidt mere naturtro og at man virkelig lægger mærke de kræfter, man har lagt i at skabe den fænomenale scenografi.

Samlet set er den første Harry Potter ligeså god, som da man så den første gang – handlingsmæssigt i hvert fald, da den har fået en gedigen overhaling på det visuelle kvalitetsniveau. Filmen er hjertevarm, original, spækket med talentfulde skuespillere og ikke mindst et univers, man bliver revet med i fra første færd.

Release: 13-11-17 på Blu-ray.

Harry Potter 1 trailer