ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer (UHD)

Anmeldelse: Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer (UHD)

I takt med teknologiens udvikling på hjemmevideofronten er 4K-UHD-kvaliteten så småt ved at have sit indtog på markedet med skarpere, flottere og endnu mere detaljeret billedkvalitet. Med denne overgang fra Blu-ray til 4K kan man være heldig at opleve en række opskaleringer af tidligere film og i denne omgang har vi fået fingrene i de fire første Harry Potter-film i franchisen. Denne gang kigger vi nærmere på toeren, som rykker lidt tættere på den stigende trussel fra Voldemort.

Endnu en gang skal vi følge Harry Potter, som rejser til Hogwarts – men af en eller anden grund kan kan ikke komme igennem perronens hemmelige port. Nogen ser gerne, at han ikke dukker op på skolen, men heldigvis finder han en anden vej til sin destination. På skolen ‘hjemsøges’ han af en mystisk stemme, og med små hemmelighedskræmmerier med Ron og Hermione finder de ud af, at der er noget, der hedder hemmelighedernes kammer. Et mystisk sted, som kun kan åbnes af Slytherins arvtager – Potter og co. rejser dybere ind i skolens hjerte for at finde svar.

Her har vi stadig fat i den eventyrlige del af universet, hvor fokusset meget ligger på at nyde skoletiden og vinde huspokalen. Men alligevel har filmen allerede rykket sig et godt stykke fra den mere ‘hyggevenlige’ stemning, som man så i etteren. Selvom Potter og co. stadigvæk er børn, så skal de allerede på dette tidspunkt forholde sig til nogle voldsomme ting i livet – alt fra en kæmpe slange til mystiske dødsfald. Vi kommer heldigvis lidt tættere ind på kroppen af vores hovedpersoner via de meget mørke og dystre oplevelser.

Den lever lidt op til den gamle kending med ‘den mørke toer’, dog uden at miste sin nære relation til den barndommelige og legende tendens. Dog er universet stadig præget af pompøse, farverige og storslåede scenarier, hvor man endnu en gang betages af måden, hvorpå troldmændenes univers bliver illustreret. Vores forståelse for deres side af verden bliver langt mere dybdegående og interessant ved at udfolde historien – både i forhold til at udvide den historiske tidslinje, men også udnytte karaktererne og situationerne til at bygge relationerne videre.

Man kan mærke, at den første film gik all-in på at imponere os med visuel overdådighed og storslåede elementer, hvor man i toeren næsten fundet sit vante fodfæste og kan levere handlingen og konceptet på et mere kontrolleret og spændende niveau. Skuespillerne fortsætter med at brillere, og allerede ved film nummer to har hele verden forelsket sig i den dynamiske trio af Harry, Ron og Hermione.

Samlet set er toeren en fin fortsættelse af konceptet, som skal en fin udvikling hele vejen igennem – nemlig via børneskuespillernes aldring i synergi med en realistisk udvikling for de involverede karakterer. Der er ikke sparet på visuelle effekter, flotte kulisser og masser af trylleformularer.

Release: 13-11-17 på Blu-ray.

Harry Potter 2 trailer