fredag, maj 3, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Gioteck FR-1 Freedom Racing Wheel for PS3

Anmeldelse: Gioteck FR-1 Freedom Racing Wheel for PS3

Gioteck FR-1 Wireless Freedom Racing Wheel (PS3) (1)

Det er altid rart at kunne leve sig ind i sine spil og dette kan man gøre på forskellige måder. Eksempelvis kan man til sine bilspil købe tilbehør der simulerer rat og pedaler, men de færreste af os har egentlig plads til et sådant sæt. Gioteck FR-1 løser dog problematikken ved at fjerne pedalerne og i stedet levere et rat man holder oppe i luften som dengang man var lille og legede man sad inde i en bil og havde rattet mellem hænderne. Er dette nok? Lad os finde ud af det.

Producenten har fået et nyt designskema når det kommer til indpakningen og tilbehør til PlayStation 3 er nu domineret af en blå farve (Xbox 360 er grønt, multi-platform er orange og Wii U er lyseblå). Så kan man som kunde nemmere finde rundt i butikkerne skulle de ikke have indekseret det forståeligt nok. Foruden selve Gioteck FR-1 rattet finder man kun den trådløse USB-afsender og en manual.

Gioteck FR-1 er udført i sort og dette viger den ikke fra. Midtersektionen er med carbon-look og LED-indikatorerne er blå, ligesom pakken er sort/blå. Overfladen er rå og mat mens knapperne er blanke. Formen minder mest af alt om en omvendt hestesko med en konsol i midten. Knapperne på Gioteck FR-1 er efter min mening velplaceret og nemt tilgængelige. Eksempelvis er skulderknapperne (R1+L1) placeret i bunden af controlleren, men disse kan nås med ringfingrene uden at man nødvendigvis behøver slippe speederen. Man kan naturligvis i de fleste spil tilpasse knapperne efter eget ønske, men det vi lod mærke til var at det med Gioteck FR-1 faktisk var nødvendigt i næsten ethvert spil for knapperne til speeder og bremse er som standard sat til kryds of firkant, mens de fleste spil anvender R2+L2. Efter denne indstilling var på plads var der dog ikke andre udfordringer.

For at isætte de to stykker AA-batterier (medfølger ikke) der skal drive Gioteck FR-1 skal man åbne i bunden af enheden, hvor man også vil opdage USB-indgangen, som kun ved navn bliver nævnt i manualen. Dens funktion skal man selv finde ud af og den bruges til at man kan anvende Gioteck FR-1 uden brug af batterier, hvis man har lyst til det. I bunden finder man ligeledes huller til skruer, som til gengæld hverken er nævnt eller beskrevet i manualen. Det ligner dog at man kan placere Gioteck FR-1 på et stativ, men det er ikke muligt at finde et sådant på producentens hjemmeside. så det efterlader én en smule forvirret.

Hovedformålet med Gioteck FR-1 er at give spilleren en anderledes spilleoplevelse i bilspil og det formår den ganske fint for ved at sætte USB-afsenderen i konsollen er man faktisk klar og det kræver ikke yderligere opsætning før man går ind i spillet, hvor det er en god idé at tjekke at man er enig med spillet, hvilke knapper man vil bruge til de forskellige ting. Når ræset starter holder man Gioteck FR-1 foran sig som man ville gøre med et almindeligt rat og drejer i henhold til det man normalt ville gøre. Den reagerer hurtigt og relativt præcist i de fleste bilspil, men hvis styringen går for hurtigt eller for langsomt kan man justere følsomheden af rattet via en rulleknap i siden af Gioteck FR-1. Rattet føles godt at holde om og knapperne er konstant nemt tilgængelige. Trigger-knapperne, som de fleste vil bruge som speeder/bremse, er analoge så de reagerer på hvor meget man trykker dem ned og dermed har man en bedre fornemmelse med bilen samtidigt med at man kan køre mere præcist. Man skal dog ikke forvente at Gioteck FR-1 er ligeså responsiv eller præcis som et Logitech GT, Fanatech og lignende eller at man for den sags skyld skulle være i stand til at slå sine egne rekorder, men det er en helt anden fornemmelse at spille med et sådant rat end en DualShock controller. I nogle spil var tiden for Gioteck FR-1’s reaktion længere og endda så dårlig at man var halvvejs gennem et sving før den valgte at følge ens bevægelser.

Batteriet holder i adskillige timer uden at de skal skiftes og heldigvis kan man blot bruge et USB-kabel, hvis man ikke lige har batterier ved hånden, men Gioteck FR-1 havde været et fuldendt produkt, hvis det var med indbyggede genopladelige batterier.

Selvom D-padden generelt set ikke bliver brugt besynderligt meget i bilspil er det nævneværdigt at denne er af samme type som på den almindelige controller til Xbox 360, altså dårlig. Heldigvis ikke noget der er specielt aktuelt i bilspil, men man skal altså ikke forsøge at bruge Gioteck FR-1 i fighting-spil, selvom den har de fleste nødvendige knapper.

Fordi man skal holde rattet foran sig for at spille og dette skal være en smule vippet opad kan man godt blive træt i armene efter relativt kort tid med Gioteck FR-1. Her havde en stander været ganske fin at have ved hånden.

Gioteck FR-1 Wireless Freedom Racing Wheel (PS3)3

Hvis man spiller bilspil på casual niveau og mest for hyggens skyld kan man gøre spilleoplevelsen endnu mere sjov og hyggelig med Gioteck FR-1, men hvis man går efter at save værdifuld tid af sine omgangstider bør man nok kigge efter noget mere stationært. Det er dog både trådløst og kan bruges som kabel samtidigt med at den skal have ros for den mængde af præcision den nu har og knapperne er fint placeret i forhold til håndposition. Gioteck FR-1 vil uden tvivl glæde de fleste børn, der drømmer om at blive racerkører en dag og kan starte ud med at få en større indlevelse i deres spil.

• Kan bruges uden batterier
  • Design
  • Fin præcision og reaktionshastighed