søndag, april 28, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Herkules (Blu-ray)

Anmeldelse: Herkules (Blu-ray)

disney_35_herkules_bd_dk-29732311-frntl

Disney-franchisen af animerede klassikere har i gennem tidens løb haft nogle ret mindeværdige og fantastiske kreationer, og i mange tilfælde kan man huske dem som et helt specielt barndomsminde. Jeg personligt ventet i ufatteligt mange år på at denne fantastiske film kom frem på Blu-ray, og nu blev det endelig tid til at vende tilbage til denne tidløse klassiker!

Vi følger den unge Herkules, som netop er blevet født af Zeus og Hera. Hans skæbne byder på et herligt liv på Olympen sammen med alle de andre guder, men underverdenens hersker Hades har andre planer. Han får sine trofaste tjenere Pine & Plage til at gøre Herkules dødelig med en eliksir, som kaster ham ned på jorden som et almineligt menneske. Herkules er nu tvunget til at leve resten af sine dage som en mellemting mellem menneske og gud, med mindre han viser, at han kan blive en rigtig helt.

90’erne var en tid fuld af ny energi i forhold til Disney-selskabet, da de virkelig kom på banen med nogle af de mest fantastiske, nutidige kreationer til dato – her kan man bl.a. nævne Løvernes Konge, Aladdin, Tarzan, Mulan og ikke mindst den herlige Herkules. Der er fart over feltet og animationerne har sjældent været som originale og storslåede som i denne film – her kan bl.a. nævnes de mytologiske kreaturer, Olympens udvalg af forskellige guder og ikke mindst en masse farverige øjeblikke. Visuelt er den overvældende imponerende, da den rummer nogle utroligt præcise tegninger og desuden vælter indover markedet med nogle nytænkende animationer. Sidst jeg så filmen, var det på et nedslidt VHS-bånd, så det er en fantastisk fornøjelse at se, om den stadigvæk rummer den samme magi, som jeg husker.

Heldigvis gjorde den det og mere til – nu hvor man er ældre, kan man forstå flere referencer, moraler og diverse jokes i løbet af handlingen, som måske glippede tilbage i barndommen. Humoren er specielt i højsædet og den geniale struktur minder meget om den skarpe komik i bl.a. Kejserens Nye Flip samt de morsomme øjeblikke i Løvernes Konge. Moralsk set er den helt fantastisk, da den ridser op i nogle vigtige tematikker om identitet, berømmelse og ægte kærlighed. Den sparer ikke på virkemidlerne og omsvøbet af disse alvorlige emner fungerer helt subtilt og med en ordentlig dosis underholdning ved siden af. Herkules er og bliver den bedste helte/mandeskikkelse i Disney-universet, da han virkelig fortæller historien om en dreng, som på en turbulent udvikling finder vejen til sin manddom. Filmen beskæftiger sig med en gammel tematik om en ung mands rejse mod forståelsen af sin identitet – men i antikke klæder, og denne krydsning fungerer formidabelt hele vejen i gennem. Græsk mytologi har altid været utroligt spændende og når denne instans bliver en del af Disney-universet, springer magien hurtigt i øjnene på seeren.

Lydmæssigt er filmen præget af fantastisk musik, som vækker associationer til skønsangene i Klokkeren fra Notre Dame. Den har nogle unikke sangstykker hele vejen i gennem, som virkelig formår at skabe eller understrege stemningen i plottet – det betyder også, at filmen har en utrolig overdådig underlægningsmusik, som med storslåede musikalske instanser virkelig rammesætter filmens alvor og underholdning. Sammen med de utroligt opfindsomme animationer er Herkules en emotionel rutsjebane, som giver en af Disney-æraens største feel-good-øjeblikke i løbet af handlingen og ikke mindst filmens kulmination. Den er simpelthen et must-see for alle animationsfans og vil altid være min helt store min helt store barndomsfavorit – jeg vil ikke gå så langt som at sige, at det er den bedste Disney-film til dato, men jeg vil alligevel påstå, at denne film inderst inde altid vil være min egen favorit.

Hvis du ikke allerede har denne herlige film i samlingen, bør du smutte ned og købe Blu-ray-udgaven med det samme – ny-restaureringen er lige så fantastisk, som man havde håbet på og aldrig har animationerne og figurerne været skarpere. Handlingen er intens, rørende, smuk, flot og ikke mindst djævelsk underholdning og det store muskelbundt til Herkules vil uden tvivl underholde mig mange gange i løbet af vinteren, samt når jeg selv får børn.

Her finder man desværre ikke det helt store udvalg, som man havde håbet på. Der er en lille, spændende dokumentar, som går bag om Herkules og derudover er den en lille musikvideo med Ricky Martin. Det er desværre en meget kortfattet omgang bonusmateriale, men heldigvis var man rigeligt underholdt af selve filmen.

Release: 09-10-14 på Blu-ray

Hercules trailer