ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Inception (UHD)

Anmeldelse: Inception (UHD)

Christopher Nolan har formået på meget kort tid at opnå titlen som en mesterinstruktør. Den ene film efter den anden vidner om et helt i gennem fantastisk håndværk, originale idéer og ikke mindst sprudlende underholdning. Næsten alle hans film ligger på top250-listen hos IMDb og hans specielle stil er nu noget, man bare går ind og ser i biografen – uanset præmissen. Næsten alle hans klassikere – på nær Memento – er blevet genudgivet i 4K, og jeg har kigget lidt nærmere på dem. Nu kigger vi nærmere på Nolans helt uimodståelige drømmefortælling, Inception.

Filmen tager sit udgangspunkt i et univers, hvor man har opnået en teknologi, der lader folk træde ind i andre folks drømme og tanker for at stjæle idéer. Dom Cobbs (DiCaprio) og hans crew bliver dog fanget i at lave et svindelnummer, hvilket sætter dem i en position, hvor de er tvunget til at gøre det umulige – at plante en idé i hovedet på en anden.

Filmen har af mange været lidt en forvirrende størrelse, da den virkelig går til klingen på den filosofiske tanke om, at menneskets drømmeunivers har utroligt mange lag. Mens tiden i virkeligheden måske går normalt, så er første eller andet drømmelag måske dobbelt så langsom. Det giver en film, hvor man virkelig skal holde tungen lige i munden, men hvis man giver sig tid til at sætte sig ind i tankerne, så er filmen utroligt underholdende.

Det bliver lidt som om, at man får flere film i samme film, da de forskellige lag fortæller en ny historie – den ene mere koncentreret eller intens end den anden. Det giver en utrolig velsammenstrikket dynamik, hvor man får et nuanceret billede af, hvordan menneskesindet kan manipuleres, forskrues og desuden forstås. Midt i alle dise filosofiske fortællinger gemmer sig en fantastisk action-del, som gør, at filmen bliver en hæsblæsende oplevelse – en oplevelse, der både pirrer ens underholdningsopmærksomhed, men også træner lidt på de små grå.

Desuden er filmen en af de mest imponerende visuelle film i nyere tid. CGI-effekterne i filmen er skræddersyet til konceptet, og hvor mange andre film måske lader sig drukne af alt for mange special effects, så gavner det utroligt meget til denne film. Hele verdener bøjer sig, som om det er et stykke gummi, og omgivelserne ændrer sig alt efter, hvordan drømmepersonerne agerer.

Derfor er det fantastisk at se filmen i UHD-udgaven, da langt størstedelen af filmens underholdning kommer fra det visuelle. Filmen bliver langt mere intens og formår at bygge sit univers op omkring elementer, som tager udgangspunkt i virkeligheden, men bevæger sig ud i de fantasifulde og legende univers. Alt i alt en sand fornøjelse – både på handlingsfronten, men mest af at i måden, hvorpå det visuelle kan fortælle en historie!

Release: 05-12-17 på Blu-ray.

Inception trailer