ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Words

Anmeldelse: The Words

The-Words-Movie_20

Bradley Cooper er en travl herre. Siden hans kommercielle gennembrud i The Hangover i 2009 har han medvirket i ikke mindre end 12 film og er i skrivende stund biografaktuel med to af dem, Silver Linings Playbook og The Place Beyond the Pines. I mellemtiden har han også haft tid til at lave den nu DVD-aktuelle The Words, der er måske er en film der er forsvundet lidt i mængden af alle de andre produktioner Bradley har medvirket i.

Han spiller forfatteren Rory Jansen, en ung, spirende forfatter, der kæmper for at få sit gennembrug samtidig med han kæmper for at få en tilværelse til at hænge sammen med sin kæreste Dora (Zoe Saldana) for de meget små penge de har at gøre med. Lykken vender da parret på deres bryllupsrejse i Paris finder en gammel attachetaske, der senere viser sig at indeholde et færdigskrevet udkast til en bog. Rory vælger at sende bogen videre til en agent som var den skrevet af ham selv og så er døren ellers åbent til succes-land. Den fundne bog er skrevet så beskrivende og med så meget hjerte, at alle der læser den bliver betagede.
Sideløbende følges forfatteren Clay Hammond, der læser fortællingen om Rory Jansen op fra sin nyskrevne bog til en bogoplæsning – altså en bog om en forfatter, der udgave en bog skrevet af en anden forfatter. Rory bliver naturligvis konfronteret af den rigtige skaber af den stjålne bog – spillet overlegent af Jeremy Irons – og derfra går fortællingen sin gang indtil slutningen, der virker som om den gerne vil give tilskueren et ”Oh, snap”-moment, men i stedet virker en kende forudsigelig. Selve fortællingen er meget klichéfyldt, gennemført sentimental og pladderromantisk. Den holdes dog oven vande af Bradley Coopers charme og den stærke præstation af Irons.Disse to gør at fortællingen bliver vedkommende og man derfor føler lidt for handlingen. Til gengæld er Denneis Quaid i rollen som Clay Hammond fejlcastet. Trods de nævnte godt præstationer sidder man dog tilbage med en følelse af en film, der gerne ville være et fortælling om at betale prisen for sine dårlige valg, om kærlighed og om tilgivelse. Desværre fortrænges disse ambitioner i en supper af klichéer og tomme floskler, der gør at filmen især i slutningen mister pusten.

DVD-udgivelsen indeholdt ingen ekstramateriale

The Words må have været et mindre fornuftigt valg af manuskript for Cooper inden han skulle gøre sig fortjent til sin Oscar-nominering. Den er ikke decideret kedelig, men man føler sig heller ikke så hjertegrebent som den gerne vil have man skal være. Dog kan den sagtens ses som en par-film, men selv i denne kategori findes der bedre alternativer.

Trailer

[youtube id=”gjmrDDD9o_k” width=”600″ height=”350″]