ForsideAnmeldelserTest: Arlo Pro 4 XL Security Camera

Test: Arlo Pro 4 XL Security Camera

Arlo Pro 4 er næste kamera i rækken til at få XL behandlingen der betyder endnu længere batteritid.

I kassen finder vi Arlo Pro 4 XL kameraet, kabel til opladning, beslag til montering samt en vejledning.

Arlo 4 Pro XL er tro mod det klassiske Arlo design, med hvide afrundede former og selvfølgelig sikret mod regnvejrl

Det er blevet lidt længere end forgængeren for at gøre plads til XL batteriet. Arlo Pro 4 XL måler 12,6 cm 7,7 cm x 5,2 cm. I bunden er der et magnetisk stik hvor man klikker det magnetiske ladekabel fast.

Der sidder også en trykknap der udløser en lås så man kan trække det hvide hus af kameraet, og sætte det store XL batteri i.

Batteriet er på 46.800 mAh, og skulle ifølge Arlo kunne drive kameraet i op til 12 måneder mellem opladninger! Det afhænger naturligvis af hvor ofte det bliver aktiveret. Jeg opladede batteriet til 100% da min test startede, og her 4 uger senere er det på 90%, og det er efter rigtigt mange aktiveringer.

På bagsiden er der et gevind hvor man kan skrue Arlo Pro 4 XL på monteringsbeslaget. Beslaget kan drejes og vendes i nærmest alle retninger, så det er ret fleksibelt med hensyn til placeringen.

I fronten af Arlo Pro 4 XL kan man se vidvinkel objektivet, og på hver side sidder der en lille lysdiode der bl. a. viser status på kameraet når man tænder det. Over objektivet sidder en kraftig hvid lysdiode der giver et spotlight når den tænder, og dermed også farvebilleder om natten, og på hver side af den sidder der et en kraftig infrarød lysdiode der giver kameraet diskret nattesyn i sort/hvid. Lige under den hvide lysdiode er der et lille hul der gemmer på en mikrofon, og endelig nederst på fronten er der en højttaler.

Arlo Pro 4 XL kobler direkte på hjemmets wifi, så placeringen af kameraet er kun begrænset af hvor stærkt wifi man har.

Man kobler Arlo Pro 4 XL på wifi og styrer det efterfølgende med den glimrende Arlo Secure app. Og her skal jeg lige nævne, hvad jeg synes, er bagsiden ved Arlo systemet. For at få fuldt udbytte af alle funktionerne skal man nemlig tegne et abonnement. I skrivende stund koster et Arlo Secure abonnement for et enkelt kamera, og optagelser op til 2K 25 kroner/måned. Og så bliver ens optagelser gemt i 30 dage i skyen. For 79 kroner kan man koble et ubegrænset antal kameraer på. Da der ikke er nogen anden måde at gemme sine optagelser på, end at optage direkte til skyen (hvorfra man så senere kan hente dem ned til sin egen telefon eller computer hvis man vil gemme dem længere end de 30 dage), så vil jeg mene at man ikke kan undvære et abonnement. Der følger 3 måneders gratis abonnement med kameraet, og det har jeg benyttet under min test.

Fra app’en kan man selvfølgelig se live video fra kameraet, og indstille alverdens ting som følsomhed for bevægelser, man kan sætte aktivitetszoner hvor der skal reageres på bevægelser og hvordan kameraet skal optage video om natten.

Man kan f.eks. også aktivere Auto Zoom & Tracking, som gør at kameraet selv zoomer ind og følger en bevægelse i videoen. Men det betyder at videoen bliver optaget i en lavere opløsning, og de gange jeg testede funktionen virkede den ikke 100% stabilt. Jeg kom frem til at det var lettere at slå det fra, og så efterfølgende selv zoome ind på videoen hvis det var nødvendigt.

Arlo Pro 4 XL optager film og billeder i 2K opløsning. Starter man manuelt en optagelse er videoen i 1920 x 1072, men starter optagelse pga bevægelse foran kameraet er den gemte video fra skyen på 2560 x 1440. Jeg kunne ikke finde en logisk grund til forskellen. Men uagtet at opløsningen er forskellig mellem en manuel startet og automatisk startet video, så er videokvaliteten rigtig god. Billedvinkel kan indstilles i app’en, fra den meget brede, og let forvrængede vidvinkel på hele 160 grader til en mere direkte vinkel på 110 grader der nærmest er uden forvrængning, så der er god mulighed for at finde den vinkel der dækker det område man vil overvåge.

Arlo Pro 4 XL kan optage video i HDR, som lidt simpelt betyder at den kan have meget lyse og meget mørke områder i filmen samtidigt, og gøre begge dele tydeligt. Det kan man f.eks. se i den her lille video af en skade der tager for sig af retterne i haven. Solen står kraftigt på gavlen i baggrunden, og resten af haven ligger i skygge. Men fuglen (og gavlen) ses stadig meget tydeligt.

Når videoen bliver gemt i skyen, så bliver den analyseret og man får besked om det er uspecificeret bevægelse eller om det er en person, et dyr eller et køretøj der er på videoen. Man kan så vælge hvilken type bevægelse man vil have direkte besked om på telefonen. Man kan f.eks. slå notifikationer om dyr fra hvis ens hund eller kat har adgang til det område man overvåger, så slipper man for en masse ligegyldige notifikationer og får stadig besked hvis f.eks. en person eller bil dukker op. Det virker ret godt, jeg har kun oplevet få gange hvor den tog fejl, og det var i underlige situationer hvor f.eks. en edderkop klatrede henover objektivet midt om natten, og Arlo Secure mente der havde været et køretøj i min have 😉

Natteoptagelser med nightvision aktiveret er glimrende, og ønsker man tydeligere billeder i farver kan man vælge at aktivere spotlight. Her er en lille video taget helt i mørke, hvor jeg ikke selv kunne se noget som helst i den mørke have.

Den indbyggede højttaler kan bruges til at tale med en person der står ved kameraet, og den bruges også som sirene. Man kan aktivere sirenen ved bevægelse eller manuelt fra app’en. Den er ikke øredøvende høj, men lyden er meget irriterende og vil bestemt stresse en person der ikke har rent mel i posen. Det kan dog være lidt en udfordring at føre en samtale med en person man har set på kameraet, da det kan det tage 5-6 sekunder at oprette forbindelse til kameraet og fordi live video fra kameraet kan have en betydelig forsinkelse. Selv med kameraet inden for god wifi dækning oplevede jeg som regel at videoen var omkring 4 sekunder forsinket (nogle gange mere), og så kan en person man ser på kameraet være gået igen når man prøver at tale til vedkommende.

Arlo Pro 4 XL er et rigtigt godt overvågningskamera, med god billedkvalitet og meget lang batteritid mellem opladninger. Jeg har haft kameraet til at køre i 4 uger i min have, og jeg har fået meget få falske alarmer, kameraet er god til at sortere f.eks. skygger fra træer og andet fra. Og i langt de fleste tilfælde har den kunne genkende dyr og mennesker korrekt på videoen. Mikrofonen er følsom og fanger de fleste lyde så længe det ikke blæser voldsomt ind på kameraet. Installationen var let, og den daglige brug med Arlo Secure app’en voldte heller ikke store problemer. Det er dog ærgerligt at der ikke er mulighed for at gemme videoerne lokalt, de bliver kun gemt i skyen og det kræver et månedligt gebyr oven i et ret dyrt kamera. Og så er jeg en smule skuffet over at der kan være ret stor forsinkelse på den video man ser live i app’en. Men på trods af disse kritikpunkter, så synes jeg bestemt at Arlo Pro 4 XL er et glimrende overvågningskamera.

Lars Lund Olsen
Lars Lund Olsen
Lars Lund Olsen - Skribent på eReviews.dk.