fredag, maj 3, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Creative Sound Blaster GC7 USB lydkort

Test: Creative Sound Blaster GC7 USB lydkort

Et eksternt lydkort kan i sig selv løfte din lydoplevelse i forhold til dem, der er bygget ind i de fleste computere, men med Sound Blaster GC7 giver Creative dig foruden dét også mere kontrol. Hvordan det spiller sig ud kan du læse mere om i vores deepdive her.

Hvad er der i æsken?

Den lille blå æske, som gemmer på Sound Blaster GC7 lydkortet (blandt andet), er bygget sådan op at det ydre blå omslutter en indre sort æske. Det er i den sorte æske at alt det spændende er at finde, mens den blå ydre kan rives op og på indersiden har man så en oversigt over kortets funktion. For at være ærlig synes jeg idéen med på denne måde at indbygge manual i selve indpakningen er smart fordi man kunne slippe for noget affald, men der er bare to udfordringer. Den ene værende at det ødelægger æsken for dem der ønsker at gemme på den og for det andet så er der stadigvæk en manual i æsken. Foruden kortet har man et USB datakabel, et 3.5 mm jackstik kabel og et toslink kabel.

Design

Umiddelbart kunne man godt fristes til at tænke at Sound Blaster GC7 er et stream deck fra elgato, men Creative har “bare” fyldt et lydkort med en masse funktioner og knapper. Det kan virke en anelse overvældende, men til gengæld får man en del kontrol over sin lydoplevelse. De forskellige funktioner kommer vi nærmere ind på ved næste afsnit, men i første omgang kigger vi på selve designet.

Lydkortet er en smule større end det Creative X3 vi har testet tidligere, som gik efter nogenlunde samme publikum, men med GC7 har man altså nu endnu flere knapper og forbindelser.

Lydkortet er modsat X3 en del bredere og har et rektangulært design fremfor kvadratisk. Sound Blaster GC7 har også en vinkel således at knapperne kommer en smule frem mod brugeren og det virker faktisk ret godt når man hviler sin hånd foran.

Designmæssigt virker Sound Blaster GC7 ret veludført og stabilt. Det står i hvert fald klippefast på skrivebordet og rokker sig ikke ved brug takket være fødderne på undersiden. Plastikken virker ret hård og robust, selvom det ikke ligefrem er et produkt man forventer får samme behandling, som et tastatur eller headset. Lige plastikken er måske at forvente af et produkt til gamere, så det passer med det meste andet udstyr de måtte have på skrivebordet, men et lydkort i Creative Sound Blaster GC7s prisklasse ville ellers være med et aluminiumfinish eller anden metal.

Fire LED lys til venstre på fronten så man ved, hvad der er sluttet til
På den venstre side af fronten på Sound Blaster GC7 har man fire LED-lys, som fortæller brugeren, hvilken tilslutningsform man har valgt på bagsiden. Derudover er der et Dolby-lys, som viser, hvis denne signaltype er forbundet, hvilket dog kun er muligt via den optiske indgang på GC7.

Til højre på enhedens front har man to porte til enten mikrofon eller headset. Hvis man kigger nøje efter på ikonet for den højre port, så er der illustreret et headset og ikke et sæt hovedtelefoner. Dette er fordi porten understøtter 4-pin jackstik så du også kan slutte dit headset direkte i selvom du ikke har en Y-split. For mig betød det at jeg ikke behøvede at skifte kabel eller sætte Y-splitter på mit headset, som jeg brugte sammen med Sund Blaster GC7 på kontoret, når jeg så skulle bruge det sammen med konsollen i stuen.

Bagsiden af Sound Blaster GC7 kan virke en smule plastret til for der er en kombination af både porte af forskellig slags og knapper med både tryk-funktion og slider. Bryder vi det ned giver det dog mening og fortæller os i store træk, hvor mangfoldig Sound Blaster GC7 faktisk er. Der er nemlig line in, line out, gain-knap som slider, optisk ud, optisk ind, USB-C til at give lydkortet strøm og slutte det til USB på PC, slideknap til at skifte mellem mobil/Console/PC og slutteligt har man en tænd og sluk knap.

Det er dog på toppen at al magien på Sound Blaster GC7 egentlig sker. Her har man lidt mange knapper og lys også, men det er via disse man styrer sin lydoplevelse med dette rektangulære lydkort. Der er tre drejeknapper, hvoraf de to yderste er lidt større og fylder mest fordi man forventeligt kommer til at bruge dem oftest. Den venstre knap er til lydniveau mens den højre store knap er til GameVoice Mix (detaljer følger senere). I midten har man også en mindre drejeknap, som styrer de funktioner man har adgang til gennem knapperne i midten, såsom Surround, Bass, Treble og mikrofon. Mellem knapperne er der et lille display, som viser tallene man er ved at indstille på.

Under knappen for GameVoice Mix er der en enkelt knap man kan mute mikrofonen med og så er der fire knapper navngivet C1-C4, som er programmerbare. Den knap, som jeg dog i denne sammenhæng mangler er en mute knap til lyden, som man altså kun kan slukke for ved at dreje den venstre knap hele vejen til venstre. De fire knapper C1-C4 er i øvrigt med RGB-lys, så udover at kunne programmere knappernes funktion, så er det også muligt at tildele knapperne forskellige farver. Eller man kan lade lyset have samme orange farve, som resten af kortet så det ikke er så farverigt, hvis man ikke er til den slags.

Apropos mangler, så savner jeg også på den GameVoice Mix knap en funktion, der taktilt fortæller mig, hvornår jeg har ramt midtpunktet for balancen mellem Game og Voice. Det plejer man at have på både headset og andre lydkort, hvor man har denne funktion gennem en drejeknap, men ikke på GC7, hvor man selv skal ramme det afmærkede midtpunkt.

Funktionalitet

Man finder Sound Blaster GC7 under Creatives anbefalinger til lydkort for gamere på deres hjemmeside, men i virkeligheden kan denne DAC bruges af stort set alle. Forudsat at man kan se bort fra det design, som er noget iøjefaldende og “gamer-agtigt” naturligvis.

App(s) og software

Sound Blaster GC7 er understøttet af adskillige af Creatives apps. Den nyeste hedder bare Creative App og er en ny og mere stilren app end Sound Blaster var i sin tid. Den er noget nemmere at arbejde med og i min test var der også langt færre “fejl” at finde mens man bruger appen.

Det er nemt at finde rundt i de forskellige menuer, som altså giver dig adgang til kortets forskellige funktioner. Det er den samme app vi brugte da vi testede Audigy FX V2, men de undermenuer man så har adgang til er forskellige.

Der er mange undermenuer, som giver dig som bruger fuld kontrol over din lydoplevelse. Disse er dog ikke for dem der ønsker en ren lyd fra producenterne, for ændringer i de forskellige indstillinger vil ændre ved lyden og i visse tilfælde ret drastisk. Af de mere prominente har man SXFI og Acoustic Engine.

Som nævnt er knapperne C1-C4 programmerbare og her kan man nærmest sætte dem til nærmest hvad man kan forestille sig. Det smarte er dog at knapperne lynhurtigt kan tænde og slukke for Scout-mode eller andre funktioner. Samtidigt kan man ændre profiler, men her kunne jeg godt tænke mig at den enkelte knap fx C1 kunne skifte farve afhængigt af profil. Man kan ændre farven på selve tasten, men når man trykker på den skifter den ikke farve, selvom man kan indsætte fx tre profiler bag den.

Super X-Fi

Dette er Creatives egen surround engine, som har et ekstra lag i forhold til mange andre. Det er nemlig sådan at du med SXFI appen på din smart-device kan scanne dit ansigt og ører for at programmet på baggrund af denne data kan skræddersy oplevelsen og gøre den mere personlig. Hvor godt dette virker vil også være en personlig vurdering, men konen og jeg er enige om at der er forskel i vores profiler og også sammenlignet med lyden når SXFI er slukket.

Som noget nyt introducerer Creative os til SXFI Battle, som forbedrer lydoplevelsen og optimerer den til spil. Det er hensigten at man skal kunne opleve surround og samtidigt bedre kunne positionere sine fjender på slagmarken. Det er sammenligneligt med en anden funktion, som GC7 også understøtter, navnlig Scout-mode. Forskellen ligger i at SXFI Battle Mode løfter det til et lidt højere niveau ved at være bedre til også at give dig som spiller følelsen af afstand til modstanderne end man gør i Scout-mode.

For mig var oplevelsen at Scout-mode i højere grad fortæller mig de små lyde, såsom fodspor og skud, men med SXFI Battle Mode får jeg en bedre fornemmelse af hvor præcist de kommer fra. Det er dog noget som skal opleves og efter min vurdering kun noget, der er velegnet til skydespil. Jeg synes eksempelvis at i racerspil så var lyden bare – underlig.

Acoustic Engine

Denne funktion er mere en personlig tilpasningsmenu, som giver dig kontrol over de forskellige lydaspekter, såsom mængden af surround. Dette især er vigtigt fordi vi alle oplever virtuel surround forskelligt netop grundet vores øres og hoveds forskellighed.

Acoustic Engine indeholder fem bjælker, som man kan justere niveau på og det er faktisk ret vigtigt at man kan dette. Sagen er den eksempelvis at Surround oplever vi forskelligt alle sammen, når det kommer til sådan noget surround, der kommer fra to lydkilder. Derfor kan én indstilling passe mig og en helt anden indstilling passe andre. Niveauet af surround er også en individuel præference og afhænger af de spil man spiller.

Her kan man så pille ved Bass, Crystalizer, Smart Volume og Dialog+ udover surround. Disse er lidt mere specielle og nogle gav mærkbare forskelle for mig, mens andre ikke var så prominente. Dialog+ blev eksempelvis for meget i musik for min smag fordi det begyndte at lyde forkert i forhold til, hvad jeg forventede og kendte.

Lydkvalitet

Foruden de mange indstillings- og tilpasningsmuligheder så er det naturligvis også relevant at snakke generelt om lydkvaliteten af den lyd, som kommer ud af Sound Blaster GC7.

Til trods for fokus på gaming funktioner og design, så er lyden i GC7 fint afbalanceret og utrolig klar og detaljeret. Hvis man vælger at slukke for “forbedringerne” af lyden så får man en lyd på niveau med et HiFi kort. Lyden er i al fald klar, detaljeret og velafbalanceret.

Mikrofon

Mikrofonporten på Sound Blaster GC7 testede jeg med EPOS H6PRO headsettets mikrofon, som du kan lytte til mine optagelse af i nedenstående. Det er en smule ærgerligt at man ikke kan justere gain mere via Sound Blaster GC7 for mikrofonoptagelsen er en smule lav, selv hvis man skulle sætte følsomheden op. Klarheden er der dog og en smule baggrundsstøj bliver introduceret når man skruer op for følsomheden, så min anbefaling er at blive på 80.

Konklusion

Creative viser deres styrke og mangeårige erfaring ved at man kan tilpasse lyden og få en skræddersyet oplevelse, men slår man alt dette fra så får man også en fantastisk høj kvalitetslyd.

Creative Sound Blaster GC7 er til dig, der foruden et rigtig godt lydkort ønsker kontrol og tilpasningsmulighed. Du får det hele i en samlet løsning, som du kan skræddersy og så har den et ondt design. Netop designet vil dog måske ikke falde i enhvers smag, men det er hvad det er.

Jeg mangler meget lidt i Sound Blaster GC7, såsom en muteknap og et midtpunkt i GameVoice Mix, men det er småting, som man hurtigt kan lære at leve med, idet kortet giver hurtig indstilling og tilpasning til det man skal bruge det til uanset om det er musik, film eller spil af forskellig art.

Positivt

  • Mange indstillingsmulighed
  • Kanon lyd
  • SXFI er super relevant i gaming – sågar end den Scout Mode jeg tidligere roste
  • Rigeligt med input/output

Negativt

  • Ingen muteknap til lyden
  • Ingen fysisk afmærkning når man rammer balancen mellem game og voice

Pris og tilgængelighed

Vejledende udsalgspris på Creatives egen shop 149 EUR (cirka 1.110 DKK)

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

Et eksternt lydkort kan i sig selv løfte din lydoplevelse i forhold til dem, der er bygget ind i de fleste computere, men med Sound Blaster GC7 giver Creative dig foruden dét også mere kontrol. Hvordan det spiller sig ud kan du læse mere...Test: Creative Sound Blaster GC7 USB lydkort