ForsideAnmeldelserTest: Libratone One Click

Test: Libratone One Click

Danske Libratone har vi tidligere testet produkter fra her på sitet. Denne gang er det deres nye Libratone One Click som både har nogle spændende tekniske løsninger, og også nogle nye mekaniske funktioner, som skal igennem testmaskinen.

I kassen finder vi selvfølgelig selve Libratone One Click

Vi finder også et kraftig USB kabel der bruges til at oplade Libratone One Click.

Og så finder vi nogle lidt besynderlige tilbehørsdele jeg vil komme nærmere ind på senere.

Libratone One Click kan købes i 4 farver, Cloudy Grey (lysegrå), Graphite Grey (næsten sort), Cerise Pink (rød), og så modellen vi havde til test, Caribbean Green (blågrøn). Den er lavet hård plastik med blødt polstret stof på begge sider, og en kraftig gummiramme omkring midten.

På bagsiden finder vi tænd/sluk knappen og et dæksel der beskytter USB stikket der bliver brugt til at lade Libratone One Click op. samt et stik hvis man vil lytte til musik via kabel i stedet for Bluetooth.

På forsiden finder vi Libratones logo, Nattergalen. Den fungerer som et touchpanel.

Nattergalen lyser når Libratone One Click er tændt, og den er omgivet af en krans af lysdioder der bl.a blinker for at vise at Libratone One Click er i Bluetooth parringstilstand, og bruges også til at vise batteriniveauet. Et kort tryk stopper og starter musikken (eller besvarer og afslutter et telefonopkald). Skal man justere lydstyrken, så kører man blot fingeren langs kanten som man skruede op og ned på en mekanisk knap. Betjeningen virker rigtigt godt, og er meget intuitiv. Specielt justering af volumen er let, og meget lækrere end hvis det var trykknapper som på de fleste andre Bluetooth højttalere.

Det er ikke en lille højttaler, den måler ca 21 cm x 14 cm x 4 cm, og den vejer ca 900 gram. Rent teknisk så er den opbygget med 2 aktive højttaler-enheder, og 2 passive enheder.

Som man kan se på billederne, så har Libratone One Click nogle underlig buler langs kanten.

Det er faktisk monteringspunkter til det tilbehør der følger med i kassen. Man kan simpelthen krænge hele gummibåndet af højttaleren, trykke indsatserne ud og erstatte dem med de ønskede fra tilbehørspakken. Så kan man f.eks. sætte en bærehank på, eller en ophængningskrog.

Det giver nogle unikke muligheder for at vælge hvordan man vil bruge Libratone One Click, og det er noget jeg aldrig har set på en højttaler før. Det virker ganske godt i praksis, både bærehank og krog er ganske solide. Libratone lover en batteritid på 12 timer på en opladning. Det afhænger selvfølgelig af hvor højt man spiller, i min test havde jeg i hvert fald ingen problemer med at få batteriet til at række til flere dages test.

Der er indbygget mikrofon i Libratone One Click så man kan besvare telefonopkald. Jeg har testet  lyden, og modparten kunne fint høre mig så længe jeg ikke stod for langt væk fra højttaleren. Var jeg mere end et par meter væk, så havde modparten problemer med at forstå mig, selvom jeg hævede stemmen. Kom jeg tæt på Libratone One Click så var telefonlyden glimrende. Lydkvalitet fra højtaleren under telefonopkald vil jeg kalde brugbar, lyden direkte fra min iPhone 8 Plus var markant bedre. Jeg testede også rækkevidden under musikafspilning, og her kunne jeg komme omkring 10 meter væk fra inden at lyden begyndte af falde ud i Libratone One Click. Det må siges at være glimrende. Og så kommer vi til det vigtigste, nemlig lydkvaliteten når man lytter til musik. Og her var mit første indtryk ikke så fantastisk, men det ændrede sig dog under min test. Lad mig sige med det samme at lyden er god i Libratone One Click. Bassen er der, dog ikke den helt dybe bas. Mellemtonen er klar og stemmer står flot, og diskanten skuffer heller ikke. Der hvor det måske var lidt skuffende under mine første lytte-tests var at musikken lyder lidt komprimeret, som om den mangler lidt luft og plads. Og nogle bastoner fik faktisk højttaler og bord til at vibrere så meget at det kunne høres på musikken. Jeg startede med at lytte til almindelig popmusik i gennemsnitlig kvalitet, både indspilningsmæssigt og filmæssigt. Da jeg så skiftede til musik i tabsfrit format, og nogle gode indspilninger, så var det en helt anden oplevelse! Lige pludselig var lydbilledet mere sammenhængende, bassen lidt dybere, diskanten lidt mere luftig. Så Libratone One Click er bestemt en højttaler der afslører begrænsningerne i både indspilningskvalitet og valg af filformat. Afspiller man musik i god kvalitet, så bliver man belønnet med en rigtig god lyd. Afspiller man derimod musik der er indspillet til radio, fra et komprimeret filformat, så får man en tilsvarende ringere oplevelse. Personligt tager jeg det som et kvalitetstegn for højttaleren at den har overskud og evner til at gengive gode indspilninger i den bedst mulige kvalitet.

Har man to Libratone One Click, så er det muligt at parre dem med Libratones app.

Jeg havde heldigvis fået lov til at låne endnu en Libratone One Click så jeg kunne afprøve det. Selve sammenkoblingen i appen var let, det var rent drag’n’drop og så kunne man derefter vælge hvordan de to højttalere skulle spille sammen.

Når de er koblet sammen så spiller de den samme musik i mono.

Men to klik i app’en, så spiller den ene højttaler venstre kanal, og den anden spiller højre. Og så har man lige pludselig et MARKANT bedre lydbillede!

I denne tilstand så stiger lydkvaliteten og musikoplevelsen ganske betragteligt. Man kan placere instrumenterne i rummet, musikken bliver mere detaljeret og de kan faktisk nemt spille en stue op. Dog mangler den helt dybe bas stadig, men det er også den eneste mangel i lyden jeg kan sætte en finger på når de to Libratone One Click spiller i stereo. Der er ingen knas, ekko eller forsinkelser på lyden mellem to højtalere.

Libratone One Click er en lidt kritisk højttaler, den kan afsløre svagheder i musikindspilningen. Men giver man den musik i høj kvalitet, så kvitterer den med en rigtig god lyd, når man tager størrelsen af højttaleren i betragtning. Køber man to, så har man mulighed for at lave et stereo-par og så stiger musikoplevelsen ganske betragteligt! Det er ikke en billig højttaler, så et stereo-sæt er en investering på omkring 3000,-. Men har man ikke pladsen til et traditionelt lydanlæg, eller ønsker man at man kan tage musikken med sig, så er et sæt Libratone One Click ikke nogen dårlig idé. Har man kun en enkelt, så får man også ganske god musik. Men som i de fleste andre Bluetooth højttalere jeg har testet, så er telefonlyden ikke imponerende. Det kan bruges, men i langt de fleste tilfælde vil hands-free indstillingen på telefonen klare det mindst lige så godt. Den gode lydkvalitet, det innovative design og muligheden for at lave et stereo-par trækker karakteren op, det som holder os fra at ramme toppen er den høje pris, og en lidt skuffende telefon-funktion.

Set til 1.399,-