ForsideAnmeldelserTest: Osmo legesystem

Test: Osmo legesystem

For ikke så længe siden skrev vi kort om Osmo, som er et prisvindende legesystem man bruger sammen med en iPad og nu er det blevet tid til at teste selvsamme i denne omgang.

Æsken til Osmo er på størrelsen med dem man får en iPad leveret i om end indholdet er en del anderledes. Osmo sættet vi har fået til test består nemlig af en base, et sæt tal, tangram sæt og et sæt bogstaver, hvor sidstnævnte to kommer i deres egne små æsker, som man så kan bruge til opbevaring også, så de små ting ikke bliver væk.

Det Osmo sæt vi har fået til test består som nævnt af adskillige dele. Mens bogstaver og tal er med samme princip og i små firkantede æsker, så er basen med dertilhørende spejl til kamera lidt større at have liggende.

Fælles for alle komponenter er dog at de føles ret veludført og af høj kvalitet. Altså som noget, der ikke vil gå i stykker sådan bare lige. Det er måske også fordi at Osmo ikke har nogle bevægelige dele nemmere at lave noget robust.

Selve basen er lidt tungere end jeg havde troet, men det bevirker så at den står ret godt fast på bordet når man placerer den dér med iPaden i. I basen er der to riller og den store rille er en smule bred til vores iPad Air (1st gen) mens den smalle ikke kan have vores iPad i. Det gør blot at vinklen er en smule mindre stejl end den bør være, men det gav ikke umiddelbart problemer med brug af app og lege med Osmo.

Tangram sættet adskiller sig fra resten af udstyret idet de små klodser virker til at være malet træ. Resten er plastik, men af forskellig tykkelse og overflade. Samlet set giver Osmo en rigtig god kvalitetsfølelse.

Osmo sættet er dog ikke særlig meget værd uden dertilhørende spil og apps, som i øvrigt kun findes til iOS. Det vil sige brugere med Android tablets må kigge lidt længe. De har udviklet en version kompatibel med Amazon Fire tablets, men disse er ikke nær så udbredte herhjemme.

Når man kigger på designet af Osmo sættet og det relativt beskedne indhold i kassen når man tænker på prisen, så kan man godt få følelsen af at Osmo ikke er et helt billigt sæt. I bund og grund er der jo tale om en masse plastik, men til gengæld så er de apps og spil man kan downloade for at aktivere sin Osmo helt gratis.

Disse apps er der en del af, men det man skal være opmærksom på inden man henter dem ned er at der findes en del tilbehør og sæts til Osmo, som giver forskellige muligheder og altså virker med forskellige spil.

Vores tre spilsæt giver os mulighed for at spille adskillige spil. Jeg har dog i denne test ikke tænkt mig at gå i detaljer for hvert enkelt spils specifikke detaljer, design og muligheder. Det handler nemlig mere om, hvordan spillene er i samspil med den fysiske del af Osmo efter min mening. Der er dog også spil, som ikke kræver nogle brikker, men mere er egnet til et stykke papir og en blyant.

Osmos base og de brikker man vælger at lege med fungerer på den måde at kameraet på fronten af din iPad bliver udstyret med et spejl, som peger ned mod bordet foran iPaden. Her placerer man så de brikker man har valgt at lege med og de bliver så enten projekteret til skærmen i noget Augmented Reality eller blot regnet med som en del af spillet.

Spillene med tal og bogstaver kræver en smule mere af barnet, idet spillene ikke er tilgængelige på dansk, så er især de sproglige øvelser og lege ikke mulige for børn, der endnu ikke har fået engelsk i skolen. Talspillene er til gengæld for alle dem, som har lært at regne. Fælles for spillene er at de er gjort underholdende samtidigt med at man lærer noget og det har herhjemme i hvert fald gjort at børnene leger med øvelser i længere tid end de ville bruge på skoleopgaver. Det skyldes måske belønningssystemet i spillene, hvor man låser op for flere ting man kan placere i sit “hjem” af Osmo skærmen. Man kan også vinde billetter, som man kan bruge til at “købe” specifikke genstande og placere dem samme sted.

Det er dog ikke kun underholdningen, som jeg synes er imponerende, men også hvor intuitivt jeg synes spillene er bygget op. Øvelserne er relativt simple, i hvert fald i starten, og de motiverer mere til at man prøver sig frem uden at “straffe” barnet for at gøre noget forkert. Banerne bliver nemlig ikke færdige blot fordi man gøre noget forkert, men de kan tage længere tid at færdiggøre. Man har en lav indlæringskurve, hvilket gør at det er ret nemt at gå til, men for de mindste kræver det dog også at forældrene er med til at forklare reglerne for spillet og måske sågar vise vejen det første stykke.

Osmo apps og base spiller sammen på en måde så der ikke er forsinkelse i spillet og det syne jeg er et vigtigt element. Der er belønning med det samme for at gøre noget rigtigt og så er man videre. Det er ikke nødvendigt at udføre en handling og så afvente om det var rigtigt. Til gengæld fangede jeg Tangram spillet nogle få gange i at lade junior komme videre i spillet før at han havde bygget sin figur helt rigtigt. Samtidigt er Tangram dét spil jeg følte virkede bedst på Osmo fordi den bevirkede at børnene virkelig skulle bruge de små grå for at komme videre, men hvor jeg samtidigt kunne se de hyggede sig. I dette spil var fremgang også af den traditionelle forstand med baner, der blev sværere og sværere, men hvor børnene selv kunne vælge hvilken vej de ville gå på opdagelse i den digitale verden, som var blevet skabt.

Det hele er dog ikke med læring for øje, om end man nok også kan argumentere for at blot det at sidde og tegne kan være lærerigt i sig selv, så er der også apps og spil til Osmo, som er mere af den karakter, hvor man har lidt mere frit spil. Et af disse, som mine børn brugte meget tid med var Masterpiece og her skulle man sjovt nok slet ikke bruge nogle ekstra brikker fra Osmo. Her var det rigeligt med et stykke papir og en blyant. Kameraet sørger for at ens hånd og tegning bliver vist på skærmen, hvor man samtidigt har et omrids af det man har valgt man vil tegne. Så kan man tegne efter og få en flot tegning på papiret og i Osmo kan man se et lille videoklip, som er en stop-motion udgave af hele ens proces med at tegne.

Osmo er som nævnt allerede et par gange mulig at udvide ved at man kan købe forskellige ekstra pakker til børnene. De forskellige pakker er stykket således sammen at de lærer børnene forskellige evner og noget som er meget tidssvarende er eksempelvis Coding Awbie, som kan give børnene færdigheder indenfor den fagre verden af kodning. Ikke hvor det handler om at skrive kompleks kode, men at lære grundtankerne bag det at kode og eksekvere, således at det med at skrive kode bliver en nemmere proces, hvis de skulle beskæftige sig med det i fremtiden.

Osmo sørger ganske enkelt for at skærmtid kan være lærerig på mere end en måde. Det kan være mere direkte med tal og bogstaver, hvor man nogenlunde hurtigt kan se effekten af øvelserne og deres indflydelse, men det kan også være med til at styrke børnenes rumlige sans, logisk tænkning og kodning (kræver separat pakke). Sidstnævnte par færdigheder kan man ikke så nemt måle på, men lad os alle blive enige om at man ofte tydeligt kan se, hvem der har leget med bolde som barn og hvem der ikke har, hvorfor min påstand er at disse grundelementer og færdigheder er vigtige til trods for at man ikke kan sætte to streger under. Med Osmo hyggede både børnene og vi voksne med dem og efterfølgende havde vi voksne en oplevelse af at tid med læring aldrig er gået så snildt, hvor børnene også var så begejstrede. Summarum er dog at Osmo efter min vurdering og børnenes klare tilbagemelding er pengene og tiden værd.

• Flot design
  • Nemt at gå til
  • Lærerigt og fængende