torsdag, maj 2, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Sound BlasterX AE-5 Hi-Res PCI-e spillelydkort og DAC med RGB Aurora-belysningssystem

Test: Sound BlasterX AE-5 Hi-Res PCI-e spillelydkort og DAC med RGB Aurora-belysningssystem

Man skulle tro at separete PCI lydkort i computere nutildags hørte fortiden til, men med den stigende popularitet af RGB-belysning så Creative deres chance for at lancere det første lydkort med denne funktionalitet, samt en masse andet naturligvis, såsom DAC, Xamp hovedtelefonforstærker og understøttelse af BlasterX Acoustic Engine softwaren, så man kan tilpasse sit lydkort i samme høje grad, som man efterhånden kan indstille alle sine gaming enheder og altså nu også lys. Vi har set nærmere på Creative Sound BlasterX AE-5, som er navnet på dette nye lydkort til gamere og her kommer så vores vurdering af det.

Hvad er der i æsken?

Æsken til BlasterX AE-5 byder på fest og farver, men det holdes samtidigt sobert nok til at man godt kan se det ikke er en hvilken som helst spiller på markedet, der står bag. Indholdet i pakken består af selve lydkortet, 1 x LED-kæde med 10 lys og en længde på 30 cm, 1 x forlængerkabel til samme, instruktionsfolder og garantibestemmelser.

Specifikationer

PCI-e forbindelse
Hovedtelefonforstærker 16-600 Ω
Dynamic Range (DNR): 122 dB
Lydprocessor: BlasterX Acoustic Engine
Tilslutningsmuligheder: 1 x toslink optisk, 1 x 3.5mm linjeindgang/mikrofonindgang, 1 x 3.5mm frontudgang, 1 x 3.5mm bagudgang, 1 x 3.5mm center/sub-udgang, 1 x 3.5 headset udgang
Øvrige tilslutningsmuligheder: 1 x front HD panel, 1 x RGB LED (understøtter 5 V RGB-kæder)

Design

Om man vil det eller ej, så har udseende faktisk også en betydning for interne komponenter i en PC. Det skyldes delvist at mange i dag har ruder på deres kabinetter, således at man kan se igennem til indmaden i en PC og derudover så er design med til at sende et indirekte kvalitetssignal til den som kigger på et produkt. Blandt andet er det rigtige materialevalg derfor vigtigt i den forbindelse.

BlasterX AE-5 oser af kvalitet når man holder den i hænderne og det skyldes netop de rigtige materialer. Af et lydkort at være føles det tungt, om end man ikke nødvendigvis skal lade sig narre af dette altid, for jeg ved at B&O i sin tid har lagt små metalstumper i deres fjernbetjeninger for at disse skulle være tungere og dermed føles mere kvalitetsfulde.

På fronten har BlasterX AE-5 de foroven nævnte tilslutningsmuligheder med klar identifikation da forbindelserne, på nær toslink, har guldringe omkring indgangen. Resten af overfladen på BlasterX AE-5 er i øvrigt hovedsageligt sort med undtagelse af Sound BlasterX Pro-Gaming logoet, som er af hvid og rød. BlasterX AE-5 fås også i en hvid udgave, hvor man tilmed får tre ekstra RGB-strips til at montere på indersiden af sit kabinet. Den hvide udgave hedder i øvrigt BlasterX AE-5 Pure Edition, hvis man skulle have lyst til at finde frem til den.

Måden hvorpå BlasterX AE-5 er monteret i mit kabinet gør at jeg ikke kan se RGB-lyset i de to striber, som er på undersiden af lydkortet, men jeg kan derimod godt se farven på logoet i toppen som altså modsat det andet logo godt kan skifte farve. Der er tale om RGB-lys i både logoet, stregerne og den medfølgende lyskæde, således at man selv kan indstille farverne efter ønske og således at det passer ind med resten af lyset i ens kabinet. Desværre betyder det dog også endnu et program til styring af dette lys og det kræver nærmest en videnskab at skulle indstille alle disse til at skifte i de samme cyklus og farvekombinationer, hvis altså man ønsker at have forskellige effekter til at skifte.

På bagsiden har man mulighed for at forbinde BlasterX AE-5 til et frontpanel HD audio stik, som man ellers normalt stikker i sit bundkort. Om jeg ville gøre dette er svaret nok nej, idet disse frontpaneler hovedsageligt nok er forbundet af lavere kvalitets kabel og forbindelser end de udgange man finder på dette lydkort og så falder idéen med et separat lydkort lidt til jorden, om end jeg godt kan forstå bekvemmeligheden i at have sine forbindelse tæt på.

Funktionalitet

Vi bevæger os nu ligeså stille fra æstetikken til hvordan BlasterX AE-5 rent faktisk performer og det værende lydkvalitet såvel som opsætning, tilpasning og “livet med” BlasterX AE-5. Vi bryder det hele ned i enkelte elementer således at det er nemmere at finde de punkter man måtte have interesse i.

BlasterX Acoustic Engine softwaren

Egentlig er BlasterX AE-5 sat til at virke out of the box og forbinder til computeren via bundkortets PCI-port, hvilket også er den port, der giver lydkortet strøm. Strøm-tilslutningen på bagsiden er nemlig kun til RGB-lyset.

Hvis man dog ønsker at kunne tilpasse kortet med de funktioner, hvoraf nogle vil blive nævnt i nedenstående, så skal man hente og installere softwaren fra Creatives hjemmeside kaldet Sound Blaster Connect.

I Sound Blaster Connect styrer man BlasterX AE-5, men også alle andre kompatible enheder fra producenten, hvis man måtte have sådanne installeret, såsom soundbar, mus, tastatur osv. Dette gælder både belysning, men også de andre indstillingsmuligheder man får stillet til rådighed. RGB kan bruges til separat at indstille lyset på den medfølgende lyskæde og så på RGB-lyset på selve lydkortet. Man kan her lade de to spille i sync den samme belysning eller uafhængigt af hinanden med forskellige effekter.

Man har foruden lysindstillingerne også andre elementer man kan pille ved. Man kan enten lade softwaren bruge forudindstillede profiler, som er skræddersyet af andre brugere til gaming, musik osv. Der er sågar helt specifikke indstillinger til nogle udvalgte spil, såsom Battlefield 1 eller Call of Duty. Derudover kan man indstille equalizeren til det ønskede og med meget høj præcision faktisk.

Hvis man bruger voice-chat mens man spiller online så er der også mulighed for at tilpasse den lyd, som ens medspillere hører når de spiller med en. Det gælder dog kun, hvis ens mikrofon er sluttet til mikrofonporten på BlasterX AE-5 lydkortet naturligvis. Hvis man har lyst kan man også skifte sin stemme, så man lyder som en ældre mand, robot, elv, orc, demon osv.

Af de mange indstillingsmuligheder vil gameren nok sætte mest pris på Acoustic Engine indstillingerne, som er designet til netop gamere og giver dem adgang til tilpasning af de lyde, som er vigtige i spil, såsom fodtrin og andre lyde, der kan være med til at give en fordel mens man spiller. Man kan også vælge at koncentrere lyden om stemmer, således at dialog kommer bedre igennem eller de venner man kommunikerer med via Discord, TeamSpeak og lignende.

Hovedtelefoner

Det som gør BlasterX AE-5 særlig når det kommer til tilkobling af et headset eller hovedtelefoner til enheden er dens indbyggede Xamp forstærker til netop hovedtelefoner. Der er derfor efter min mening tale om et alsidigt lydkort, der gør sig velegnet til både højtalere, såvel som hovedtelefoner. Der ydes op til 600 Ω (Ohm) og det er nok til at drive de fleste hovedtelefoner man måtte slutte til lydkortet og med høj lyd uden tab af detaljegrad.

Surround

Hvis man skulle splitte BlasterX AE-5 op og åbne den for at kigge på dens indvendige komponenter ville man finde ind til hjertet af den, som er dens Sabre32 Ultra klasse DAC (Digital Analog Converter), som er drivkraften bag det hele. Den er i stand til at levere 32 bit 384 kHz lyd med ultralav forvrængning. Det er denne DAC, som står bag når man enten forbinder sine hovedtelefoner eller surround sæt til lydkortet. Lydkvaliteten afhænger altid af flaskehalsen, så hvis ens højtalere ikke er i stand til at reproducere, det som BlasterX AE-5 sender igennem så får man naturligvis ikke dét ud af det, som er dens potentiale.

Man er altså i stand til at forbinde et 5.1 Surround system til BlasterX AE-5 og alt over bliver virtuelt fremfor ægte surround. Man skal blot huske i softwaren at indstille ens lydopsætning, så lydkortet ved hvilken type signal den skal sende ud.

Lydkvalitet

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt det kan svare sig at investere i et separat lydkort når man nu får et leveret med sit bundkort, så skal man sætte det an på en prøve. Jeg var en smue skeptisk i forhold til forventningerne til BlasterX AE-5 for jeg var egentlig til en vis grad tilfreds med det lydkort jeg havde på mit Asus bundkort.

Jeg vidste naturligvis at et dedikeret lydkort ville gøre en forskel, især med den hardware som BlasterX AE-5 er bygget omkring, men jeg havde alligevel lavere forventninger end det som var resultatet.

Lyden i BlasterX AE-5 var fænomenal for at sige det mildt. Det var hvad enten jeg brugte de “forbedringer” der var i Acoustic Engine eller ej. Jeg foretrak egentlig at holde det rent og neutralt, men med nogle tilpasninger i equalizeren og jeg kunne nyde min musik og spil på en anden plan end tidligere. Det var ganske tilfredsstillende må jeg ærligt erkende.

Den klare lyd der kom igennem var god til både gaming og al den slags musik jeg kunne finde på at smide efter dette lydkort. Jeg var mest imponeret af gaming ydelsen må jeg ærligt erkende, men det er nuancer vi snakker om og mange gange bedre ydelse end det indbyggede lydkort i bundkortet.

Scout mode

BlasterX AE-5 har også en særlig funktion, der benytter lyden i spillet til at lokalisere positionen af andre spillere, hvilket man kan bruge til sin fordel. Ved at installere appen på ens smartphone kan man få en radar frem på skærmen, som gætter på hvor modstanderen befinder sig på baggrund af den lyd, som spillet sender. Løsningen kræver et surround system for at virke og lytter derfor efter information om hvor dine fjender skulle befinde sig på baggrund af hvilken side lyden kommer fra. Det er et optimistisk forsøg efter min mening og hovedsageligt opfangede jeg selv bedre placering af fjenderne inden de dukkede op på radaren. Tanken er til dels god, men oftest vil man jo ikke ty til en anden skærm end den man sidder og spiller på.

Konklusion

Creative BlasterX AE-5 løfter lydoplevelsen op på et helt nyt niveau i forhold til de lydkort jeg selv har erfaring med fra bundkortene. Det bør heller ikke komme som nogen overraskelse, idet bundkortene har flere funktioner og deres primære fokus er netop ikke lyd, hvilket det er tilfældet med dette kort. Det skal skinne igennem med en fantastisk lydmæssig gengivelse for at have et eksistensgrundlag og det gør den også. Lyden og indstillingsmulighederne er ganske glimrende.

Der er stor sandsynlighed for at når man har prøvet at få sin lyd afspillet gennem en decideret forstærker som BlasterX AE-5 så vil man have svært ved at undvære et sådant produkt i fremtiden. Man vænner sig simpelthen til den gode lyd nok til at det er svært at slippe den igen. Om man synes at prisen er værd at betale for denne bedre lydoplevelse er så op til den enkelte bruger at vurdere. Det kommer an på hvor stor en audiofil man er i virkeligheden for så har prisen vel ikke den afgørende betydning.

[checklist]

  • God lyd
  • Mange indstillingsmuligheder (med installeret software)
  • Indbygget Xamp
  • Flot design

[/checklist]
[badlist]

  • Intet nævneværdigt

[/badlist]

 

Pris og tilgængelighed

Set til 1.092,-

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

Man skulle tro at separete PCI lydkort i computere nutildags hørte fortiden til, men med den stigende popularitet af RGB-belysning så Creative deres chance for at lancere det første lydkort med denne funktionalitet, samt en masse andet naturligvis, såsom DAC, Xamp hovedtelefonforstærker og understøttelse...Test: Sound BlasterX AE-5 Hi-Res PCI-e spillelydkort og DAC med RGB Aurora-belysningssystem