ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Shane (Blu-ray)

Anmeldelse: Shane (Blu-ray)

1378476958368601558

Jeg har tidligere på måneden kigget nærmere en af de største western-helte i Amerika, John Wayne – i hans film El Dorado – og nu har jeg skruet tiden 13 år tilbage og kigget nærmere på western-produktioner i 1950’erne. Denne gang følger vi en for mig lidt ukendt skikkelse i filmverdenen, nemlig Alan Ladd i filmen ’Shane’.

Vi følger den nævenyttige Shane (Alan Ladd), som på sin rejse må krydse over et areal, hvor familien Starett er bosat. Familien har hårdt brug for hjælp, da en flok glubske landkøbere vil gøre alt for at presse disse små farme væk fra landet. Shane beslutter sig for at blive hos familien et stykke tid og går i gang med at hjælpe dem med en række reparationer rundt omkring på gården – men Shane begynder så småt at blive en del af kampen mod fjenden og det hele ender i et godt gammeldags skyderi.

Filmen i sig selv minder meget om en amerikansk form for Morten Korch eller andre ældre produktioner, hvor man følger en flødebollehelt, som redder dagen for en række udsatte personer. Hovedrollen spilles af Alan Ladd, og det er første gang, at undertegnede har set en af hans produktioner. Personligt synes jeg, at han virker lidt vattet i betrækket og kommer ikke rigtig på banen som en benhård helt eller en skikkelse, man ser op til. Han virker som en helt almindelig mand, og det plejer ikke at være kendetegnet ved protagonisten i disse fortællinger.

Mange af scenerne er optaget close-up på personerne, hvilket værner om en tid, hvor man satte den største lid til karakterenes ansigtsmimik frem for selve handlingens selvstændighed. Denne ny-restaurering af filmens billed- og lydside giver en mere opdateret fornøjelse af en klassisk genre, og der er fjernet en masse grums og interferens på billedsiden. Hele billedet virker langt mere sammenhængende og den kvalitetsmæssige opgradering gør filmen mere seværdig i vores nyere tid. Dog har redigeringsarbejdet efterladt det klassiske, rustikke look i billedet, som er kendetegnet ved ældre produktioner. Landskabsbillederne er stadigvæk helt formidable og giver nogle flotte indblik i en tid, hvor Det Vilde Vesten stadigvæk regerede.

Filmen bevæger sig dog i et meget langsommeligt tempo og kommer aldrig rigtig på banen med nogle voldsomme eller hektiske scenarier. Det er også et af kendetegnene ved klassiske amerikanske western-produktioner tilbage i 50’erne, hvor meget af volden og den turbulente livsstil blev censureret væk. Den halter måske en smule i underholdningsniveauet for den lidt yngre generation, men giver alligevel en hyggelig, klassiske familiefilm for alle pengene. Men objektivt set mangler man lidt mere dynamik og dybde i filmens handling, da den skrider af sted i snegletempo og i princippet ikke danner særligt unikke karakterbekendtskaber, som man ellers oftest forbinder med western-film. Der går ret så lang tid før klimakset rammer skærmen, og i mellem tiden er der en masse langsommelige sekvenser, hvor personerne interagerer noget monotont.

Samler set er Shane er underholdende western-film, som går i dybden med den klassiske opsætning, hvor en ukendt helt redder dagen. Dog virker konceptet lidt vagt, da helten er en smule mangelfuld og handlingstempoet skrider alt for langsomt af sted. Udover det er filmen meget underholdende på baggrund af det klassiske udseende, omgivelserne og ikke mindst tematikken omkring livet i Det Vilde Vesten – hvis man har en forkærlighed for klassiske amerikanske westerns, skal man uden tvivl kigge nærmere på denne udgivelse.

Release: 02-10-13 på Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på Shane

Shane Trailer