ForsideAnmeldelserAnmeldelse: The Book Thief (Blu-ray)

Anmeldelse: The Book Thief (Blu-ray)

Bogtyven angled

Krigsfilm er bestemt ikke en mangelvare på filmmarkedet, da denne barbariske ’sidste udvej’ ofte resulterer i tab af utallige menneskeliv og uretfærdigheder på begge sider. De krige som er blevet illustreret mest på det store lærred er uden tvivl Vietnamkrigen og 2. Verdenskrig – store film såsom The Deer Hunter, Apocalypse Now, Schindlers List og Der Untergang er blot nogle få eksempler på unikke filmoplevelser, som på fornemmeste vis illustrerer krigens gang. Denne gang kigger vi nærmere på en historie om en ung pige og hendes kamp for at overleve som jøde under 2. Verdenskrig – en hverdag præget af vold og had, men også fantasi og venskab.

Vi følger den unge Liesel, som er blevet placeret hos et par plejeforældre, da hendes biologiske mor ikke længere kunne passe på dem. Liesels lillebror døde under rejsen til deres nye hjem, og Liesel har derfor svært ved at få en hverdag på benene. Hun møder den søde Rudy, som tilbyder hende venskab, mens hendes plejefar lærer hende at læse og skrive. Da helvedet for alvor bryder løs og familien vælger at skjule en ung jøde i deres hus, bliver Liesel og ham venner. Sammen forsøger de at fjerne sig selv fra virkelighedens barskhed og i stedet grave sig ned i bøgerne og finde vej til fantasiens verden.

Handlingen giver et interessant indblik i forskellen mellem ungdommens uskyld og nazisternes vanvittige indtog på jødernes rettigheder. Denne dynamik mellem disse to modpoler skaber et drama, som man ofte bliver yderst betaget af. Filmen bevæger sig også ad en anden retning end så mange andre krigsfortællinger, da den fortæller mest om tiderne op til den endelige ordre om jødernes udstødelse. Det giver et lidt anderledes, men interessant billede af en tid, hvor faren ulmede under overfladen, og hvor uvidende beboere hyldede og flagede for Hitler. Det er både en rørende og belærende oplevelse at se denne film, da den beskæftiger sig med en meget uskyldig pige i et meget ømtåleligt emne i historien. Men den giver alligevel den lærddom fra sig, at man skal finde sin gejst i livet og søge henimod lykken frem for at sidde fast i det forfærdelige.

Man kan godt undre sig over, hvorfor en film, som beskæftiger sig med tyske landsmænd, skal tale engelsk hele vejen i gennem. Det er ikke engang rent engelsk, men engelsk med en tysk accent, hvilket ikke rigtig giver nogen historisk mening. Det er måske for at de yngste seere kan forstå det engelske, men også samtidig bemærke, at det er præget af det tyske sprog, men det virker bare mærkeligt. Det ødelægger den autentiske del, men man skal blot lige vænne sig til det efter 20-30 minutter, så tænker man ikke over det så meget mere. Man finder derimod ud af, at filmen bevidst har valgt et lidt afslappet forhold til Holocaust-fortællingen, da man har skåret ned på jagten på Oscar-statuetter og i stedet forsøgt at fortælle en historie om håb i midten af verdens største kaos. Derfor byder filmen heller ikke ind med decideret banebrydende skuespil eller overvældende virkemidler, men fortæller alligevel en historie, som man aldrig har set før – med mindre man har læst historien, som filmen er baseret på.

Samlet set er Bogtyven et meget interessant stykke filmunderholdning, som formår at sprede glæde og sorg hos alle aldre. Man bliver med det samme bidt af den unge piges charme og langsomt involveres man mere og mere i livet hos disse udsatte mennesker. Den kan varmt anbefales til børn og unge, men helt sikkert også til folk, som har en lille forkærlighed for krigsrelaterede film.

Release: 02-08-14 på DVD og Blu-ray
Find forhandler og den bedste pris på The Book Thief

The Book Thief Trailer