ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Dom Hemingway (DVD)

Anmeldelse: Dom Hemingway (DVD)

Dom-Hemingway

Sortkomiske komedier er ikke en mangelvare på markedet, og ofte rummer disse unikke filmkreationer en rigtig interessant vinkel alt efter hvilket land, de repræsenterer eller befinder sig i. F.eks. har den dygtige, skotske skuespiller James McAvoy vendt hjem til Skotland i den vanvittigt underholdende film ’Filth’ tidligere på året, og når skuespillere rammer deres rette element, så sker der ofte ting og sager. Det sker også i denne nye film Dom Hemmingway, hvor Jude Law er vendt tilbage til England.

Vi følger den nyligt løsladte Dom Hemingway (Jude Law), som har tilbragt 12 år bag tremmer på grund af, at han ikke ville sladre om sine sammensvorne. Pludselig er han tilbage på Londons gader og nu skal de 12 år indhentes så hurtigt som muligt – både hvad angår gamle fjender, nye venner og ikke mindst en god kombination af coke og damer. Men kan han få sit liv på rette køl igen og desuden genfinde kontakten til sin datter, som han ikke har set siden sin dom?

Filmen vælter indover skærmen med et grotesk tempo og noget af en karakteropbygning, da vi for første gang bliver introduceret til den notoriske Dom Hemingway, som bliver fornemt spillet af Jude Law. I det øjeblik Law rammer skærmen, opdager man hurtigt, at han er som født til rollen. Han er nærmest uigenkendelig som den klamme stodder og ubehagelige psykopat, da man oftest er vant til at se ham som en utrolig sympatisk type – alligevel formår han at integrere sig selv i sin karakter på så fornemmeste vis, at han er grunden til, at man ser filmen. Hans karakter bliver bakket op af en vanvittig dialog, som spytter omkring sig med vilde replikker og mindeværdige udtalelser. Manuskriptet er en blanding af skarp, sortkomisk og grænseoverskridende replikker og en god portion meningsløs og vildt underlige udtalelser. Det giver en ret interessant stemning over filmen, som desuden også skyldes den meget farverige scenografi. Farverne er meget tunge og alle detaljerne er meget karikerede i denne film, hvilket værner om, at instruktøren har forsøgt at gøre dette til en lille kultklassiker. Jude Laws unikke karakter, den skæve men karakteristiske sidekick og ikke mindst det løsslupne plot indikerer, at der lå store forventninger bag plottet.

Desværre lever plottet ikke helt op til forventningerne, da den forsøger at være bedre og mere anderledes, end den er. Den bliver decideret alt for mærkelig til, at man stadig kan holde fokus på, at den er en lille skarp outsider. Skuespillet kan man ikke sætte en finger på, men handlingens eskalering sker i så mærkeligt et tempo, at man slet ikke rigtig kan finde ud af, hvad fokusset egentlig ligger på. Normalt kan man godt skabe filmmagi ud fra frie tøjler, men det fungerer bare ikke helt efter hensigten i denne film. Der skal være en eller anden rød tråd til at binde hele virvaret sammen, eller også skal manuskriptet være på Tarantino-niveau – det er desværre ikke gældende, og derfor bliver filmen en lille middelmådig oplevelse. Det bliver i sidste ende en lille mørk fortælling om kriminalitet, loyalitet og penge. Slagkraften ligger ikke i plottet, som er en smule tyndt, men mere i Jude Laws hæsblæsende præstation samt den sprudlende dialog. Hvis instruktøren lige havde opklaret systemet i plottet, så ville tingene hænge mere sammen, men i stedet får man en film, hvor det blot er enkelte udpluk, som man finder seværdige.

Samlet set er Dom Hemmingway et interessant sats, som brillerer på den skuespilmæssige front, hvor Jude Law for alvor får frie tøjler til at vise sit solide skuespil. Scenografien er også yderst interessant, men handlingen trækker bare for meget ned i den samlede vurdering. Produktionen er fuld af interessante aspekter, men det er ikke en velfungerende sammenhæng, som kan gøre hele produktionen unik i sig selv.

Release: 17-07-14 på DVD
Find forhandler og den bedste pris på Dom Hemingway

Dom Hemingway Trailer