ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Inside Llewyn Davis (Blu-ray)

Anmeldelse: Inside Llewyn Davis (Blu-ray)

movie_files_2682

Coen-brødrene har i gennem tidens løb kreeret nogle fantastiske film, som nærmest hiver jordiske dilemmaer frem på det store lærred til et nærmest eventyrligt såvel som pessimistisk univers. Alt fra The Big Lebowski til No Country For Old Men skildrer en formidabel historie, som fanger seeren ind i sit net af interessante personligheder og livligt, uforudsigelige virkemidler. Nu har de to dygtige brødre taget hånd om folkemusikken fra 60’erne, hvor der skete noget magisk med musikken og de kære musikere for alvor fik bragt fokus på sig selv eller nærmere deres efterkommere.

Vi følger den unge Llewyn Davis (Oscar Isaac), som forsøger at bryde i gennem som solosanger efter at hans tidligere partner begik selvmord. Livet er barsk uden en skilling i lommen, og Davis må se sig nødsaget til at bevæge sig fra sofa til sofa hos venner og bekendte, alt i mens hans musikalske karriere for alvor er på stilstand. En dag kommer han ved et uheld til at slippe sin vens kat ud af lejligheden, og dette lille behårede væsen bringer ham ind på en meget hektisk uge af forskellige op- og mest af alt nedture. Kommer han frem til en større forståelse af livet gennem sin karriere og kommer han nogensinde ind i varmen igen?

Det første som springer i øjnene på denne film er den vanvittigt flotte scenografi, som efterhånden er et vigtigt kendetegn hos Coen-brødrene. Hvis de først tager hånd om en handling og et manuskript, så kan man være sikker på at se et projekt, som er finpudset ned til de mindste detaljer. Man kommer med det samme ind i en autentisk, dystopisk 60’er-atmosfære, hvor de unge musikere hælder deres følelser og hjerte ind i musikken, men spiller for folk, som ikke er klar til den slags musik endnu. Sammensætningen af lys og mørke skaber en fortælling, som integrerer omgivelserne som et narrativt virkemiddel, og filmen bliver på den måde en ligeså stor fornøjelse på billedsiden, som den er på den handlingsmæssige front.   Oscar Isaac er en velkendt musiker i virkeligheden, og man må virkelig tage hatten af for hans fantastiske talent – han bidrager med integritet til sin karakter og troværdigheden når virkelig ud til publikum. Han er elskværdig fra start til slut, og han formår at charmere sig ind på seeren på trods af hans skødesløse adfærd.  Filmen er langt fra Coen-brødrenes bedste film, da selve tematikken i sig selv ikke kan udtrykke mere, end brødrene allerede har fået ud af konceptet. Derimod bidrager den med nye aspekter af deres instruktørmæssige talenter, og påviser endnu en gang, at når de får fingrene i noget, så bliver det en klassiker.

Filmen fokuserer på nogle fantastiske, symbolske undertoner, og hele fortællingen udfolder sig på flere niveauer. Man kan se mandens rejse som en erkendelse af, at han har mistet sin chance på den musikalske front, eller man kan tolke udviklingen som et mirakel, hvor Llewyn Davis og de andre musikere i datiden banede vejen for fantastiske musikere såsom Bob Dylan, der desuden har en lille reference i filmen. Det er tydeligt, at filmen er skabt af flere lag, og det er virkelig noget, jeg holder af – man kan fortolke, som man vil og se den igen og igen, og stadigvæk opleve nye aspekter af handlingen. Det er kun Coen-brødrene som kan skabe så udadtil en simpel handling, som i sidste ende er ved at sprænges af referencer, symboler og ikke mindst en masse moralske og etiske dilemmaer. Folkemusikken bliver på den måde både illustreret gennem de forskellige sange i handlingen, men handlingen i sig selv udtrykker også de følelser og den turbulente hverdag, som prægede unge, håbefulde talenter i datiden.

Samlet set er Inside Llewyn Davis en fantastisk film, som brillerer med sine fornemme scenografi og talentfulde plotopsætning – filmen er en fantastisk rejse ind i 60’ernes folkemusik, hvor Oscar Isaacs smukke stemme agerer som vores guide i datidens tågede hverdag.

Bonus

På bonusområdet finder man blot en række ekstra scener og nogle få featurettes – ikke noget overvældende interessant men nærmere bare en lille ekstra godte på udgivelsen.

Release: 24-07-14 på DVD og Blu-ray